۱۳۹۸ آذر ۱۵, جمعه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۹۱)

 
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
منوچهر بختیاری پدر پویا_بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه می‌گوید
بچه ما را کشته‌اند، بعد می‌خواهند با پول ما را بخرند؟

او می‌گوید «این‌ها» به اسلام اعتقادی ندارند و اگر کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد مردم خودش را نمی‌کشد.

پدر پویا بختیاری این سخنان را در واکنش به موافقت رهبر جمهوری اسلامی با پرداخت دیه به شماری از کشته‌شدگان اخیر بیان کرده است.

۱
دیه دادن به بازماندگان مقتولین
اعتررف به قتل عمد
است

۲
البته
بهتر از آن است که میلیون ها تومن بگیرند و جسد فرزندان شان را به آنها بفروشند
و
ضمنا
خط و نشان بکشند.

۳
زهرا
سخنان میرزا آقاخان کرمانی از چهره های برجسته نسل نخست روشنفکری ایران در عصر مشروطه:

۱
وکیلی دزدی را دید
که او را برای اعدام میبردند،
با خود گفت:
در حقیقت کشتن این دزد واجب است
چون بدون لباس رسمی
و منصب دولتی
دزدی کرده است.

۲
شیخی سخت بیمار شد
و به نزد پزشک رفت تا او را در مان کند.
پزشک به ناچار برایش شراب کهنه تجویز نمود.
شیخ بر افروخت و بگفت:
اگر شراب بخورم به جهنم خواهم رفت
پزشک بی درنگ پاسخ داد:
اگر نخورید زودتر به جهنم خواهید رفت

۳
مردمی که تحت قانون ظلم به سر میبرند
شهامت و فضیلت اخلاقی را از دست میدهند
و به مرضِ ترس و چاپلوسی گرفتار میشوند که ریشه حیاتشان را میسوزاند

۴
میترسم روزی کار ایران به جایی برسد
که از بی کفایتی مسئولان ،
حتی آب را هم از فرنگ
وارد کنند
و
به قیمت شراب
به مردم بفروشند!

۵
آخوند اگر دوست تو باشد با احکام شرعی مالت را می‌خورد
و اگر دشمن تو باشد با احکام شرعی خونت را می‌ریزد.
 
مشد احمد شاملو
از نگرانی های من،
سخنرانی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، آپریل ۱۹۹۰

جنگ و جدل های عقیدتی،
فقط بر سر این
راه می افتد که هیچ یک از طرفین دعوا
طالب رسیدن به حقیقت نیست
و تنها می خواهد عقیده ی سخيفش را به کرسی بنشاند.
و چنین جنگ و مرافعه یی،
درست به همین سبب
حقیر و بی ارزش و اعتبار و خاله زنکی، وهن آمیز و در نهایت امر
مأیوس کننده است . 


۱
این هارت و پورت حریف
بدان معنی است
که
جنگ ها
مثلا
جنگ جهانی اول و دوم
و
جنگ جهانی سوم
و
در
 همین چند هفته قبل در طویله جماران
جنگ های عقیدتی اند و بس.

۲
جنگ هایی برای تحمیل عقیده سخیف خود به طرف دیگر اند.

۳
طرفه
 اما این است
که
هیچکدام از طرفین دعوا
در جست و جوی حقیقت نیست.

۴
یعنی
حق با هیچ کدام از طرفین دعوا نیست.

۴
امریکایی ها مثلا می خواستند عقیده سخیف خود را به کرسی بنشانند
و
یک میلیون ویتنامی را کشتند
و
ویتنامی ها هم می خواستند عقیده سخیف خود را
قبلا
به
 فرانسوی ها
و
 بعدا
به
 امریکایی ها
تحمیل کنند و یک میلیون کشته دادند.

۵
به
همین دلیل جنگ های جهانی اول و دوم و سوم و جنگ های منطقه ای و غیره
حقیر و بی ارزش و اعتبار و خاله زنکی، وهن آمیز و در نهایت امر
مأیوس کننده
بوده اند.

۶
راستی؟

۷

همین
جنگ جهانی سوم در طویله جماران و در عاشورای آبان
خاله زنکی بود؟

۸
بر سر عقیده سخیف بود و یا بر سر بهای بنزین خفیف؟

۹
کسی به حریف ایمیلی بفرستد و بگوید
 که
در
طویله جماران
دیگر کسی به چیزی ایمان ندارد.

۱۰
عقیده ای در بین نیست تا برایش جنگ جهانی صورت گیرد.

۱۱
حتی
 مرجعیت سید علی
دیگر اعتبار ندارد.

۱۲
خلایق
از
خریت به ستوه آمده اند
و
در به در دنبال مرجع تقلید دیگری اند.

۱۳
تا کنون ده بار به سگان ارمنی قند هار زنگ زده اند.

۱۴
همه می خواهند که یک سگ ارمنی
مرجع تقلیدشان شود
و
برای شان عرق سگی
تولید کند تا بنوشند و سگ شوند

آرمان امیدی
 
درود.
 احتمالأ مش شاملو این سخن را خطاب به جمع روشنفکری ایرانی که در برکلی به سخنرانی اش گوش میدادند، 
 گفته
 و
 نه 
به
 عنوان یک حکم عمومی.

۱
زنده باد. 
تیزبینی آرمان 
 امیدانگیز
 است 
و
 شتابزدگی ما 
شرم انگیز. 

۲
ولی 
در 
هر حال 
جبهات مبارزات ایده ئولوژیکی که پیشفرم جبهات مبارزات طبقاتی اند 
هویت واحد و منفی و سخیف و زباله ندارند. 

۳
مثلا حزب توده با همه نقصان ها و ضعف هایش 
ده سر و گردن حقیقتگراتر بوده است 
تا 
گروهک های عنقلابی 

۴ 

ایراد دیگر این سخن مشد احمد
استه تیزاسیون اولترا منفی نظرا ت (عقیده) به طور کلی 
و
بی اعتنایی
به
ماهیت طبقاتی نظرات است:

الف
سخیف (سبک و سست و ضعیف) قلمداد کردن عقاید (نظرات) به طور کلی
است.

ب
این طرز برخورد
 را
مشد احمد
از نیچه دارد.

پ
نتیجه این موضع فکری
نفی هر نظر اعتراضی و انقلابی
ضمن مطلق کردن عقیده و نظر حاکم در جامعه می شود
که
نظر طبقه حاکمه
و
صاحب نظران وابسته به طبقه حاکمه
مثلا خود نیچه و خود مشد احمد
است.
 
خواجه عبدالله انصاری

بدان
که،
نماز زیاده خواندن
کار پیرزنان است،
و
روزه فزون داشتن،
صرفه ی نان است،
و
حج نمودن
تماشای جهان است.
اما
نان دادن،
کار مردان است.

خواجه نصرالناس سخت جانی
 
بدان
که،
نماز زیاده خواندن
کار مؤمنان است،
و
روزه فزون داشتن،
سرنوشت بینوایان
و
حج نمودن
کسب و کار خران جهان است.
 
اما
تولید مایحتاج مادی و فکری و هنری
کسب و کار رنجبران است.
رسم و راه مولدان جهان است

رسول یونان

من
مهاجرم،
از رؤیائی به رؤیای دیگر.

سگی گریخته از جماران 

من
مهاجرم
از
خطه اوتوپی و رؤیا
به
عالم علم عمق ناپیدا

از
خطه خریت و خرافه
به
خطه خرد کل اندیش فلسفه نام
 
حکیم ابوالقاسم لاهوتی

من کارگرم، کارگری دین من است
. دنیا، وطن است و زحمت، آیین من است
. گفتم به عروس فتح، کابین تو چیست؟
. گفت: آگهی صنف تو کابین من است

. آبادی ملک عالم، از رنجبر است
. آسایش نوع آدم، از رنجبر است
. آن علم که عالمان، به آن فخر کنند
. ‌ بر مردم دیگر، آن هم از رنجبر است

. بی زحمت و رنج، نان نمی باید خورد
. یک لقمه، به رایگان نمی باید خورد
. نانی که بود حاصل رنج دگران
. گر جان برود، از آن نمی باید خورد

. باید همه جا، قرین شود زن با مرد
. بیکار، در این جهان، نماند یک فرد
. آنسان، که به هر کس بگویی: بیکار
. دعوای شرف کند، بگرید از درد

پایان

۱
حکیم ابوالقاسم لاهوتی
بسان محمد زهری و سیاوش کسرایی
حکیمشاعر و یا شاعر فیلسوف بوده است.

۲
ما یکی از فلسفی ترین اشعار او را تحت عنوان دو قطره
که از برزین آذرمهر و یا جعفر مرزوقی دریافت کرده بودیم
منتشر کرده ایم.

۳
شاهکار بوده است و نشانگر عمق بینش فلسفی لاهوتی بوده است
۴
پایگاه طبقاتی پرولتری هنرمندان
به
جامه حکمت پوشی آثار هنری آنان
منجر می شود.

۵
یعنی
شناخت هنری در این جور موارد
کیفیت نوینی کسب می کند
ضمنا خصلت هنری اش کاهش و خصلت عقلی ـ علمی ـ فلسفی اش افزایش می یابد.

۶
روی این مسئله باید کار کرد.

۷
فروغ فیلسوف
در مصاحبه ای
از
حکیم ابوالقاسم لاهوتی
به
طرز ستایش انگیزی نام برده است
و
این
تصور پدید می آید که او تحت تأثیر فکری عمیق او بوده است.
 
مشد امیل
من امروز در یافتم چرا توده‌ای‌ها با شاملو ی بزرگ در افتاده ا ند
چون به امامشان خمینی توهین کرده بود!!

۱
مشد امیل
تو اگر در تمامی مطبوعات حزب توده در طول هفتاد و چند سال عمرش
جمله ای بر ضد عادولف بزرگت
 پیدا کردی
ما
 برای امواتت
 صد هزار صلوات بلند 
می فرستیم.

۲
این هنوز چیزی نیست.

۳
چند ماه قبل
حزب توده
نامه مردم
کاستی با عشعار عادولف در یوتوب منتشر کرد

۴
اینهم هنوز چیزی نیست.

۵
یکی دو هفته قبل
حریفی به نام ص. م.  
(پروفایلی به اسم یکی از شهدای حزب توده)
دایرة المعارفی ها را به اتهام حمله به امثال عادولف و بزرگان دیگر طویله
به
 رگبار توهین 
بست.

۶
حالا می بینیم که تو خیلی توده ای شناسی و از توده ای هایی خبر داری که مغز در کله دارند و قادر به تمیز لاشخور از آش خورند.

۷
ما 
که 
دیری است سگ شده ایم
با 
شنیدن این خبر از تو
کیف خر
 کردیم

۸
اجرت عظیم 
باد
و
عمرت حجیم
 
زنده باد
مفسر قرآن کریم
حضرت ابوالفضل بهرام پور

۱
ما واقعا با شنیدن این فرمایشات تو
هم
خرشاد
شدیم
و
هم
عرشاد

۲
ما را باش
خیال می کردیم
این چند صد نفر
 را
دولت خدمتگزار مردم 
کشته است
تا
تعداد نانخور خانواده ها
 کم شود
و
در 
ولوله گرانی
رنج تهیه نان و وفور نانخور 
نبرند.

۳
پس این چند صد نفر
را
اغتشاشگران کشته اند؟

۴
۸۰۰۰ نفر 
را
هم اغتشاشگران شناسایی و بازداشت کرده اند
و
جسد شان را اندک اندک به خانواده های شان می فروشند
و
به حساب
بانکی دشمنان دولت خدمتگزار
 می ریزند.

۵
فرماندار دلربای قدس و یا کربعلی خان سابق
گفت
که
دزد مادر زاد 
بودند

۶
حالا 
معلوم می شود 
که
 قاتل مادرزاد 
بوده اند:
سپورها
را
 کشته اند
کارگر پمپ بنزین
 را 
آتش زده اند
خانه های مردم
را
منفجر کرده اند.

۷
 
حالا 
حرف های جانان
 را
 بپذیریم 
و
یا
حرف های مفسران قرآن را؟

۸
میشه
فرمایش قبلی ات 
را
یکبار دیگر ببینی و با فرمایشات فعلی ات
مقایسه کنی
و
بالاخره تصمیمت را بگیری و بگویی که نظرت چیست؟

الف
آیه های قرآن
انتزاعی و مجرد بوده اند
و
برای صدر اسلام بوده اند ؟

ب
و
یا
مشخص
بوده اند
و
برای عاشورای آبان در دوزخ جماران بوده اند؟
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر