۱۳۹۸ آذر ۲۵, دوشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۲۰۱)

 
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
این
تحلیل آیدین
باید
به نوبه خود
تحلیل شود.

۱
این تحلیل
باز هم بهتر از هیچ است.

۲
ولی تحلیلی سطحی و ساده لوحانه و بندتنبانی است.

۳
ما با سقوط فکری و فرهنگی و معرفتی (شعور) و شخصیتی سر و کار داریم
که تأسف انگیز و غم انگیز است.

۴
دلیل این سقوط اما
نه
انقلاب علمی و فنی
نه
توسعه اینترنت و غیره
بلکه
چیز دیگری است.

۵
آن چیز دیگر چیست؟

۶
جامعه بشری
تحت سلطه سرمایه
به
طرز سیستماتیک
خردزدایی شده و می شود

۷
یعنی
به طویله تبدیل شده و می شود 
 
۸
و
اعضای جامعه
به سطحی نازلتر از حشرات و حیوانات
تنزل یافته اند و می یابند.

۹
یعنی
در غیاب عقل اندیشنده
غریزه خردستیز
یکه تاز میدان می شود
و
آدم به اصل برمی گردد
یعنی دوباره میمون می شود
و
فکر و ذکری جز شکم و زیرشکم :
لایک و لاس و لیس و سکس و عرعر و هارت و پورت ندارد.

۱۰
جامعه ضمنا
اخلاق زدایی می شود:
جامعه
به
درجه نازل جنده خانه تنزل می یابد
و
اعضای جامعه
به
مشتی جنده و جاکش و عیاش و الدنگ و علاف

۱۱
از ترکیب خریت با خردستیزی
جنون
زاده می شود.

۱۲
یعنی
جامعه
به
تیمارستان
تبدیل می شود
و
اعضای جامعه
به
بیماران روانی

۱۳
از سوی دیگر
در غیاب عقل اندیشنده
اخلاق تنظیمگر
و
تحت سیطره جنون
زمینه برای جنگ و جنایت و خونریزی
هموار می گردد.

۱۴
خلاصه:
جامعه 
به 
طویله 
(خرخانه)
جنده خانه
و
دیوانه خانه  
(دارالمجانین)
و
جنایتخانه
تبدیل می شود.

۱۵
این بدترین بلایی است
 که
طبقه حاکمه امپریالیستی و فئودالی ـ فوندامنتالیستی
(مرده های ایستاده بر لب گور های تاریخی)
بر سر بشریت آورده است

۱۶
بر ضد این شرایط هراسناک و خطرناک
باید به مقابله برخاست
 
پراگماتیسم چیست؟

۱
 
ویلیام جیمز نماینده پراگماتیسم است.

۲
معیار حقیقت برای طرفداران پراگماتیسم
سود است.

۳
هر چیز که برای کسی سودمند باشد
حقیقت است
و
هر لاشخور سودجویی
شخصیتی صاقد (حقیقت پرست) است.

۴
بدین طریق
هر خرافه ای که برای کسی مفید باشد
به
مقام حقیقت
و
هر مبلغ خرافه
به
مقام شخصیتی صادق
ارتقا می یابد.

۵
پراگماتیسم
یکی از مکاتب فلسفی امپریالیسم است
 که 
هر جنایتی
 را
به
بهانه مفید بودنش
حقیقی جا می زند
و
هر جنایتکاری
را
به مقام فردی صادق می رساند.

۶
 
مثال
به
مادلین اولبرایت
گفتند:
شرم نمی کنی
که
با تحریم دارویی عراق
۵۰۰۰۰۰ (نیم میلیون) کودک عراقی مرده اند؟

۷
جواب داد:
با توجه به آنچه که به دست آورده ایم
می ارزید.

۸
در
طویله امریکا
مکتب جدیدی توسط دی وی
تحت عنوان اینسترومنتالیسم (ابزارگرایی)
سرهم بندی شده 
که
فرم دیگری از همین پراگماتیسم است.

۹
حالا
با توجه به این مکاتب امپریالیستی
لاشخورهای جماران
اافراد حقیقت پرست صادقی اند
که
 دیروز می گفتند:
سید علی هر دو هفته یکبار
با امام زمان و خضر و الیاس
در
آسمان هفتم
جلسه دوهفتگی می گذارد
و
رهنمود می گیرد
یعنی طویله جماران
جامعه امام زمان است،
 
امروز
بی شرمانه
ادعا میک نند
که
خدا
رفته در سید علی
و
هر حرف سید علی
حرف خدا ست.

۱۰
معیار حقیقت احکام
اما
پراتیک است.

۱۱
به قول حافظ
خوش بود گر محک تجربه اید به میان
تا سیه روی شود
هر چه در آن (و هرکه در او)
غش باشد.
گیرم که اسم لاشخور
حتی
سیاوش
باشد.
 
اشاره ای به وارونه سازی های بورژوازی معاصر

علی
این نکته هم واقعیتی است که نظام اقتصادی و به تبع آن سیاسی کنونی جهانی کشورهای کوچک را ترجیح می دهد.
سود عمده و اولیه آن جنگ های داخلی است که «قطعا» رخ خواهد داد
(یوگوسلاوی، سوریه، لیبی، عراق و....)
که هم سود مستقیم و کوتاه مدت (تجارت اسلحه و...) دارد و هم میان مدت و بلند مدت.

۱
ممنون.

۲
مسائل هستی را
باید زیر ذره بین تحلیل فلسفی قرار داد.

۳
یعنی
علوم از عهده حل آنها عاجزند.

۴
اگرچه علوم
تکیه گاه فلسفه علمی (میم لام) اند.

۵
دلیلش در قلمرو تحلیلی متفاوت علوم و فلسفه است.

۶
علوم
جزء اندیش اند

۷
فلسفه
اما
بر عکس
کل اندیش
است

۸
فلسفه میم لام = خرد کل اندیش

۹
شما با تکیه بر اقتصاد سیاسی (یکی از علوم منفرد) ارزیابی می کند.
درست است
ولی
دقیق نیست.

۱۰
فقط با مقوله سود
(دیالک تیک سود و زیان)
نمی توان مسائل متنوع جامعه بشری را حل کرد

۱۱
اتفاقا
ما با دیالک تیک تجزیه و ترکیب سر و کار داریم:

الف
یوگوسلاوی
به کشورک های کوچولو موچولو
تجزیه می شود.

ب
بعد
همه این کشورک ها
به
اتحادیه اروپا
یعنی
اردوگاه سرمایه
می پیوندند.
یعنی
تجزیه با ترکیب
همراه می شود.

۱۲
به
همین دلیل
ما
با
دیالک تیک تجزیه و ترکیب
سر و کار پیدا می کنیم.

۱۳
همه چیز هستی دیالک تیکی است
این نکته را ما دیگر فراموش نمی کنیم.

۱۴
کردها نخست تجزیه می شوند
از ترکیه و سوریه و عراق و ایران و غیره

بعد
کردستان بزرگ در نتیجه ترکیب آنها
تشکیل می یابد
که
چیزی شبیه اسرائیل می گردد
که
در
خدمت امپریایلسم است و بس.

۱۵
ترک ها
بلوچ ها
لرها
و
غیره
هم به همین سان.

۱۵
روی این دیالک تیک تجزیه و ترکیب 
در
 تاریخ توسعه جامعه سرمایه داری 
باید کار کنیم.

۱۶
بورژوازی با ترکیب ملوک الطوایف فئودالی
(دولت واحد، ملت واحد، ناسیونالیسم)
شروع به کار کرده
اکنون
به
تجزیه و حتی تخریب کشورها کمر بسته 
تا 
مجددا فئودالیزه شان و ملوک الطوایفی شان
کند
و
از
نو
ترکیب کند.
 
ما با فئودالیسم مدرن بورژوایی سر و کار داریم.

۱۷
همه چیز بورژوازی
وارونه سازی است.

۱۸
مثال دیگر
بورژوازی با راسیونالیسم (خردگرایی)
وارد صحنه تاریخ شده است

مراجعه کنید 
به 
خرد ـ انسان ـ تاریخ

۱۹
بورژوازی
اکنون
ایراسیونالیسم
(خردستیزی)
را
بر پرچم خود نگاشته است.

۲۰
هر رزو خرافه ای را
مذهبی را
سکت مذهبی تازه ای
را
مد میکند.

۲۱
این تلنگر شما
تلنگر ارجمندی است.
 
بلا گفت:
«من از افکار سخن می گویم
نه
از
افراد.

افراد می توانند ناکام بمانند
افکار اما
نه.

افکار
ماکسیمال
می توانند غیرقابل اجرا باشند.»

سگ دربدر جواب داد:

۱
آره.
ولی
معمار افکار
افرادند.

۲
مجری افکار هم
به همین سان.

۳
افکار
از دل اشیاء استخراج می شوند.

۴
افکار خودآ
هنوز نیامده اند.

۵
افکار
در
دیالک تیک حسی و عقلی
(سنسوئال و راسیونال)
از
سویی
و
در
دیالک تیک تجربی و نظری
(امپیریکی و تئوریکی)
از
سوی دیگر
تشکیل می یابند.

۶
همیشه کسی هست که تبر بر تنه ای می کوبد
و
نرمی و سفتی و سختی و تری و خشکی و پوکی تنه را به مغز اندیشنده گزارش می دهد.

۷
ما با دیالک تیک سوبژکت و اوبژکت سر و کار داریم

۸
افکار
راه واحدی
را
دو بار طی می کنند:
از عالم عینی به عالم ذهنی می روند
بعد
مجددا
از عالم ذهنی به عالم عینی برمی گردند:
ماده نخست فکر می شود
و
فکر مجددا جامه جمله می پوشد و بر زبان رانده می شود
یعنی مادیت کسب می کند
 
یاسر و یأجوج و مأجوج جماران و جمکران

۱
تحلیل یاسر از مقاله زیدآبادی
به لحاظ اسلوبی
(ذکر نظر مشخص حریف و نقد حتی المقدور آن)
نادر و ضمنا ستایش انگیز است.

۲
ما راستش را بخواهید اولین بار است که چنین تحلیلی می بینیم.

۳
روش رایج در ایران
کلی گویی
و
قضاوت سوبژکتیویستی
است.
۴
باید شادمان شد و به یاسر تبریک گفت.

۵
اما مفاهیم زید آبادی و امیر ایرانی و غیره
مثلا توتالیتاریسم و استالینیسم و حزب توده و دموکراسی و سرشت عدالت ستیز بشری و غیره
باید مستقلا مورد بحث قرار گیرند.

۶
این مفاهیم خرافی سوقات امپریالیسم اند.

۷
حزب توده
بی اعتنا به نظر این و آن
جایش خالی تر از خالی است.

۸
نفرین به باد
باد
نفرین بر انکه رسم ستم را نهاد
باد
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر