۱۳۹۸ آذر ۲۴, یکشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۹۹)

جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
سعدی
بوستان
باب سوم
در عشق و مستی و شور
 
تو
را
عشق همچون خودی
ز آب و گل
رباید همی صبر و آرام دل

به بیداری اش
فتنه (واله، شیفته) بر خط و خال
به خواب اندرش
پای بند خیال

به صدق اش (صادقانه به او)
چنان سر نهی در قدم
که بینی جهان با وجودش
عدم

چو در چشم شاهد نیاید زرت
زر و خاک یکسان نماید برت

دگر با کست بر نیاید نفس
که با او نماند
دگر
جای کس

تو گویی به چشم اندر اش (در چشم برای او)
منزل است
وگر دیده بر هم نهی
در
دل
است

نه اندیشه از کس که رسوا شوی
نه قوت که یک دم شکیبا شوی

گرت جان بخواهد به لب بر نهی
ورت تیغ بر سر نهد
سر نهی

پایان
 
شعری از سیروس مشفقی (۱)

چه بارانی
پاییز، شعرهای تازه
( چاپ اول زمستان ۱۳۴۸)

• «چه بارانی!
• درختان بلند آسمانی دوست می دارند
• درختان جوان همواره می خواهند.
• مجال ایستادن نیست
• نباید اینهمه ـ بیهوده ـ می ماندم»
• مسافر گفت
• و در آرامش آغاز یک باران طولانی به راه افتاد.

*****

• هوا بوی رطوبت داشت
• ستون جاده، گورستان سوسن های وحشی بود
• سوارانی در آنسوی بیابانِ کفن پوشیده، می رفتند
• کسی در امتداد قتلگاه رازقی های جوان می رفت.

*****

• همیشه یک نفر در طول تاریکی گذر دارد
• همیشه یک نفر، در آفتاب سادۀ پاییز می خواند
• همیشه یک نفر را در خیابان های دورافتاده می بینی که می آید.
• مدام اینجا کسی تنها ست
• مدام اینجا کسی در قایق دریاچه ی شفاف می گرید.

*****
• «چه بارانی!
• درختان بلند آسمانی دوست می دارند
• درختان جوان همواره می خواهند. »

پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
هر کردوکار از کله آدمی می گذرد

۱
عمل آدمی = تجسم روح = مادیت یابی اندیشه

۲
اولا بحث بر سر وجود جهان در تصور این و ان بود.

۳
بحث بر سر انکار واقعیت و عینیت مثلا کوه البرز بود.

۴
ثانیا هر کاری
اندیشیده می شود

۵
به همین دلیل
آب در هاون کوبیدن
کار محسوب نمی شود.

۶
هر چیزی
نخست به صورت اندیشه
تشکیل می شود.

۷
عمله و بنا قبل از بنای خانه
مدل فکری اش را در ذهن و بعد حتی بر روی کاغذ
تولید می کنند.

۸
بعد
با
خاک و اب و کاه و آهک و اهن و سنگ و سیمان
اندیشه
را
جامه عمل می پوشانند.

۹
جنایات نازیسم و جمارانیسم
نخست تئوریزه و یا تئولوژیزه می شود
تا توسط جلادان ناری و جمارانی
جامه عمل بپوشد.
 
عینیت چیست؟

۱
اولا
نه تمسخری
بلکه
سؤاالی
در بین است.

۲
ثانیا
عینیت چیست؟

۳
عینیت
یعنی وجود چیزی در خارج از ذهن
مستقل از ذهن
و بی اعتنا به ذهنیت موجود در ذهن.

۴
مثلا وجود کره مریخ
عینیت دارد.
کره مریخ چیزی عینی است و نه ذهنی

۵
ما هم نباشیم مریخ هست.

۶
ما فقط می توانیم آرزوی سفر به مریخ
را
و
خواندن نماز جماعت با اجامر آنجا
را
در
دل داشته باشیم

۷
ثالثا
عینیت
فی نفسه
تعیین کننده صحت و سقم
اندیشه ای و ادعایی
نیست.

۸
یعمی معیار عینی برای تعیین حقیقت احکام
نه عینیت
بلکه
چیز دیگری
است.

۹
 
چیست؟

۹
این معیار یکی از کشف های مهم مارکس بوده است.

۱۰
این معیار
هم
زادگاه اندیشه
است
و
هم
معیار عینی و واقعی برای تعیین صحت و سقم اندیشه است.

۱۱
البته سعدی هم می دانسته است.

۱۲
چیزی در جهان نیست که در دو اثر ۲۰۰ صفحه ای سعدی نباشد

۱۳
سعدی حتی از ماتریالیسم تاریخی خبر داشته است
 
هماندیشی ها

الف
اگر صحبت از شکست رفته منظور شکست سوسیالیسم نبوده بلکه شکست تجربیات تاریخی بوده

۱
آره.
سخن باید از شکست تلاش برای ساختمان جامعه سوسیالیستی
باشد.

۲
ولی اگر به کامنت های قبلی تان نظر اندازید:
سخن از بی اعتباری لنینیسم است.

ب
تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته اما به سرانجام مطلوبی نرسیده است که نه شکست سوسیالیسم بلکه میتواند شکست قرائت هایی ازان ویا تغییراتی که دران صورت گرفته است .

۱
حالا مفاهیم قر و قاطی می شوند.

۲
منظور شما مارکسیسم - لنینیسم است و نه سوسیالیسم

۳
منظور شما خوانش هایی و یا تفاسیری از مارکسیسم - لنینیسم است
 و 
نه 
سوسیالیسم

۴
یعنی
تفسیر دلبخواهی از فرماسیون سوسیالیستی است.

پ
ما در جوانی این مطلب به ذهن ما رفته بود که سوسیالیسم در عالیترین مراحل سرمایه داری تحقق پذیر است

۱
آره
مرحله پسا سرمایه داری جامعه
فرماسیون سوسیالیستی است.

۲
این مرحله اما خود به خودی تشکیل نمی یابد.

۳
چون طبقه حاکمه
داوطلبانه از امتیازاتش صرفنظر نمی کند و دست به مقاومت خونین می زند
دو جنگ جهانی و صدها جنگ منطقه ای برمی افروزد.
یکی از دلایل شکست تجربه شوروی جنگ جهانی دوم بوده است.
۲۰ تا ۳۰ میلیون شهید
۱۰۰ میلیون مجروح
زمین سوخته
خرابات مطلق

۴
در جامعه
بر خلاف طبیعت
نکنند
نمی شود.

۵
روندهای جامعه ای
به
سوبژکتیویته و اکتیویته (فاعلیت و فعالیت) محتاج اند.

۶
فرق زلزله طبیعی با انقلاب اجتماعی
همین جا ست.

ت
تا جایی که میدانم تاکید مارکس بیشتر توجه بر شرایط عینی بوده

۱
مارکس
دیالک تیکی اندیش بوده
یعنی دیالک تیک اوبژکتیو ـ سوبژکتیو را (عینی و ذهنی) را در مد نظر داشته است

۲
مارکس عینگرا (اوبژکتیوست) نبوده است.

۳
مارکس کاشف سوبژکتیویته و اکتیویته (فاعلیت و فعالیت) بوده است.

ث
(بنظر میاد در ایران بیشتر مورد غفلت بوده )
و آنچه بیشتر لنینیسم را در نظر چپ‌های عملگرای ایرانی وشاید هم جهان برجسته نموده توجه بیشتر به شرایط ذهنی است .

۱
نه.
لنینسم
مارکسیسم فاز امپریالیسم است.

۲
لنینیسم مارکسیسم مرحله گندیدگی بورژوازی است.

۳
بورژوازی در این مرحله رشد سرمایه داری (امپریالیسم)
توان انجام وظایف تاریخی خاص خود را از دست داده است.

۴
کشف داهیانه لنین نیز همین بوده است:
انجام همه وظایف تاریخی همه طبقات اجتماعی
اکنون بر گردن پرولتاریا افتاده است.

۵
پرولتاریای پیروزمند روس
قبل از همه مجبور به انجام وظایف تاریخی اشرافیت برده دار، فئودال، بورژوازی بوده است.
در چین کنونی
پرولتاریای چین تحت رهبری ح. ک. چین هم وظایف همه طبقات اجتماعی فوق الذکر را انجام می دهد.

۶
نتیجه پیدایش استالینیسم و مائویسم
همین جا ست.

۷
بورژوازی امپریالیستی
دیگر بورژوا به معنی کلاسیک کلمه نیست.
خردگرا نیست
ضد فئودالی نیست
ضد مذهبی نیست
لیبرال نیست

۸
بورژوازی امپریالیستی
متحد کنیسه و کلیسا و مسجد و منبر است
متحد برده داران و فئودال ها و کشیشان و اخوندها ست
متحد دالای لاماها ست.

۹
ادامه دهنده میراث فکری و هنری و فرهنگی بشریت و بورژوازی مترقی آغازین
اکنون سوبزکت طراز نوین تاریخ
یعنی پرولتاریا ست

۱۰
سخن لنین همین است.

۱۱
بورژوازی ایران
نیمه فئودال ـ نیمه بورژوا ست
کتاب اثبات وجود خدا را ترجمه میکند
حتی مخالف اصلاحات ارضی است
مثلا جبهه نیمه فئودال ـ نیمه بورژوای ملی و نهضت آزادی و فدائیان خلق و مجاهدین دلق و ....
ضد انقلاب بورژوایی سفید بوده اند
یعنی فرق ماهوی با روحانیت کثافت فئودال نداشته اند
 
ما به سیبی خشنودیم
و
به
یک جوجه کباب.
سگ دربدر

" تلاقی اندیشه انسان با شیی یک روند است.
اندیشه انسان
نباید حقیقت را به شکل ساکن و مرده، تصویری توخالی، مات و پریده رنگ، بدون نیروی محرکه و بدون حرکت تصور کند."
لنین

۱
بگذارید روی این جملات لنین خم شویم:

الف
تلاقی اندیشه انسان با شیی یک روند است.

۱
این جمله به چه معنی است؟

۲
فرض کنیم که شیئ یک سیب است
و
اندیشه مربوطه:
سیب میوه شیرینی است

۳
اندیشه:
(سیب میوه شیرینی است)
که
وجود مستقل ندارد
اندیشه
که
بر
سیب
تقدم ندارد
تا
با ان تلاقی پیدا کند.

۴
اندیشه :
سیب میوه شیرینی است
از
سیب استخراج می شود

۵
یعنی شیئ بر اندیشه
تقدم دارد
ماتریالیسم همین است.

۶
اندیشه
نتیجه انعکاس سیب در آیینه ضمیر و دل و ذهن ما ست.

۷
انعکاس یکی از مهم ترین مفاهیم تئوری شناخت میم لام است.

۸
اندیشه:
سیب میوه شیرینی است
از سیب چگونه استخراج می شود؟

۹
استخراج اندیشه از سیب
مستلزم
پراتیک است
پراتیک یکی دیگر از مهم ترین مفاهیم میم لام است

۱۰
سیب باید بو شود
مزمزه شود
چشیده شود
خورده شود
لمس شود
تجزیه و تحلیل شود
تا شناخته شود

۱۱
یعنی روی شیئ
و یا سیب
باید کار شود 
(پراتیک)

۱۲
با خوردن سیب
سیگنال هایی به کارخانه مغز ارسال می شوند

۱۳
سیگنال های دریافت شده در مغز مورد مقایسه قرار می گیرند
مثلا میان سیگنال های ترش و تلخ و بی مزه و شیرین
مرزبندی می شود.

۱۴
ضمنا
مفاهیم شیرین و تلخ و ترش و بی مزه تولد می یابند و جامه کلام و زبان می پوشند:
کلمه می شوند:
کلمه تلخ به زبان فارسی
آجی به زبان ترکی 
...

۱۵
یعنی
دیالک تیک حسی و عقلی
در بین است.

۱۶
اندیشه:
سیب میوه شیرینی است
از عالم خارج به عالم عقل رفته است

۱۷
اندیشه:
سیب میوه شیرینی است
عکسی ذهنی، سوبژکتیو ، فکری از واقعیت امری عینی، اوبژکتیو، مادی است

ب
اندیشه انسان
نباید حقیقت را به شکل ساکن و مرده، تصویری توخالی، مات و پریده رنگ، بدون نیروی محرکه و بدون حرکت تصور کند.

۱
شاید سخن لنین درست ترجمه نشده باشد.

۲
حقیقت چیست؟

۳
 
حقیقت
 انعکاس نسبتا درست واقعیت
 است.

۴
سیب یک چیز واقعی و عینی (مادی) است.

۵
اندیشه:
سیب میوه شیرینی است
حقیقت مربوط به سیب است.

۶
سیب واقعا هم شیرین بوده است

۷
یعنی انعکاس سیب در آیینه ذهن ما 
حقیقی 
بوده است
 و
 نه 
خرافی و نه باطل

۸
حالا سستی سخن لنین معلوم می شود

۹
وقتی گفته می شود
 که 
نباید میان سخنان لنین و لنینیسم
علامت تساوی گذاشت
به همین دلایل است.

۱۰
ما باید خوداندیشی بیاموزیم
 تا 
میم لام 
را 
بسنجیم 
و 
به 
حقیقت و علمیت آن 
ایمان بیاوریم
 
ماشاء الله به مردم عیران.

۱
۴۰ سال وقت لازم دارند تا به این خرافه برسند
که
رژیم ایران یک دیکتاتوری مذهبی است
و
نه
یک طویله کاپیتالیستی عجق و وجق
تحت رهبری یأوج و مأجوج


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر