۱۳۹۸ آذر ۲۱, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۱۶)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
 
  شین میم شین  
 

سازمان
(ارگانیزاسیون) 
ادامه 
 
۱۹
·    الزامات اوبژکتیو (عینی) شیوه تولید سوسیالیستی و الزامات اوبژکتیو (عینی) مناسبات روبنایی اش که خود را در ساختار طبقاتی، قشری و گروهی تاریخی ـ مشخص با منافع منطبق با خود آشکار می سازند، ضرورت فونکسیون آماجین معین عمل اجتماعی را و بدین طریق، الزامات سازمان  مشخص را به همراه می آورند.

۲۰
·    به همین دلیل عمل اجتماعی افراد  و عمل سازمان یافته آنها نمی تواند فقط از حوایج سازمان مربوطه توضیح داده شود. 

۲۱
·    سازمان های اجتماعی اگرچه «سیستم های آماجگرای اجتماعی» اند، به همان سان که در جامعه شناسی بورژوایی بالاعم تبیین می یابد، اما آماجگرایی آنها در وهله اول، نتیجه ماهیت اجتماعی رفتار جامعه ای کلی در جامعه اند که  منطبق با فرماسیون اقتصادی مربوطه است.

۲۲
·    آماج پیشاپیش عرضه شده ی هر سازمان اجتماعی، خود نتیجه روندی اجتماعی است.
·    روندی که نوع مطلوب امکانات از قبل موجود است.
·    نوع مطلوب امکاناتی که از توسعه امکانات تا آن زمان توسعه یافته ی تحقق روندین در چارچوب بافت و ساخت ساختاری منطبق با فونکسیون جامعه ای معین تشکیل می یابد. 

۲۳
·    آماج و نحوه و نوع و اندازه سازمان  به لحاظ تاریخی ـ مشخص تنها در رابطه متقابل حوایج خاص خود با حوایج مناسبات جامعه ای که شالوده آنها را تشکیل می دهند، قابل توضیح اند.

۲۴
·    با توجه به مشخصات سازمان، می توان در سیستم های اجتماعی، روندهای آگاهانه تعیین شده را جامه عمل پوشاند.

۲۵
·    وظیفه سازمان در این زمینه عبارت است از به کار انداختن همگام عناصر منفرد سیستم بر طبق آماج از قبل تعیین شده. 

۲۶
·    ما اینجا در جامعه در وهله اول با به کار انداختن همگی با هم عناصر به طور سلسله مراتبی تنظیم شده سیستم و معاییر آماجین به طور سلسله مراتبی تنظیم شده سیستم سر و کار داریم.
·    با معاییر پایین رتبه آماجین خاص، تحت تبعیت و تابعیت معاییر عالی رتبه تر سر و کار داریم.
·    با رفع تأثیرات اخلالگر سر و کار داریم.

۲۷
·    سازمان هایی که برای انجام روندهای جامعه ای و مبتنی بر تقسیم کار تشکیل شده اند، به نوبه خود سیستمی از گشتاورهای (ممان های) اجتماعی را نمودار می سازند و فونکسیون خود را زمانی هم می توانند ایفا کنند که آنها با این سیستم، جریان روندین خاص خود را تشکیل می دهند.

۲۸
·    این سیستم، روابط کومونیکاتیو (مخابراتی) را نمودار می سازد.
·    روابطی که در آنها اوضاع جامعه ای به اطلاعات، استحاله می یابند و اطلاعات بنا بر معاییر آماجین سازمان، حلاجی می شوند، ذخیره می شوند  و یا منتقل می شوند و در نقاط گرهی معین این روابط، برای  دست یابی به تصمیمگیری به خدمت گرفته می شوند و نتایج حاصله نیز به نوبه خود در شبکه کومونیکاتیو (شبکه مخابراتی) برای تضمین طرز رفتار مطلوب به فعالیت های اجتماعی مبدل می شوند.   

۲۹
·    سازمان های اجتماعی به مثابه شبکه روابط کومونیکاتیو آگاهانه تشکیل یافته، بدین طریق وساطت (میانجیگری) جامعه ای میان شعور جامعه ای و سیستم مناسبات تولیدی را نمودار می سازند.

پایان
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر