۱۳۹۸ آذر ۲۸, پنجشنبه

وحدت


برگردان
شین میم شین
   
      
۱
·      وحدت به تعریف دقیقتری از پیوند عمومی چیزها، سیستم ها، روندها و غیره واقعیت عینی اطلاق می شود.

۲
·      در ماتریالیسم دیالک تیکی وحدت به طور  کلی به معنی پیوند و اشتراط (مشروطیت) متقابل کثرت و تنوع  واقعیت عینی به کار می رود که دلیل نهائی اش در مادیت جهان نهفته است.

۳
·      وحدت مادی جهان یعنی هر آنچه که هست، عبارت است از فرم ساختاری، فرم حرکتی و یا فرم توسعه ماده. 

۴
·      ماتریالیسم دیالک تیکی با این درک خود، موضع  مونیسم  ماتریالیستی قاطع اتخاذ می کند.

۵
·      وحدت واقعیت عینی هرگز به معنی  خودمانندی عاری از تفاوت و حرکت نیست.
·      وحدت واقعیت عینی همواره وحدتی تضادمند است، که در عین حال کثرت و تنوع را هم پیش شرط خود قرار می دهد و هم شامل می شود.

۶
·      هر چیز، سیستم و غیره عبارت از وحدت گشتاورها و گرایشات متفاوت و متضاد است، با یک تعین کیفی نسبت به چیزها، سیستم ها و غیره دیگر.  

۷
·      وحدت در کثرت وجود دارد و کثرت در وحدت.

۸
·      «وحدت و کثرت مفاهیم جدائی ناپذیر و نافذ در یکدیگرند.
·      کثرت همان قدر در وحدت وجود دارد که وحدت در کثرت.»
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۲۴)

۹

·      در رابطه وحدت و کثرت، جنبه کمی وحدت به مثابه  وحدت کثرت ها عمده می شود.

۱۰

·      در رابطه وحدت و تنوع، جنبه کیفی وحدت به مثابه  وحدت فرم های ساختاری، فرم های حرکتی و فرم های توسعه کیفیتا متفاوت ماده عمده می شود.

۱۱
·      وحدت را نباید با هویت یکسان تلقی کرد.

۱۲
·      وحدت به مثابه وحدت چیزها، سیستم ها و روندهای متفاوت و متضاد فرق اصولی با هویت مجرد دارد و تنها به مثابه  هویت مشخص می تواند امکان پذیر باشد.

·      مراجعه کنید به وحدت و «مبارزه» اضداد، وحدت مادی جهان، تنوع، کثرت.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر