۱۳۹۸ دی ۳, سه‌شنبه

وحدت و مبارزه اضداد (۱)



پروفسور دکتر آلفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین

۱
·      وحدت و «مبارزه» اضداد، به عبارت روشنتر، وحدت اضداد و «مبارزه» اضداد.

۲
·      وحدت و «مبارزه» اضداد، قانون اساسی عام  ماتریالیسم دیالک تیکی است، که به طور  عینی عمل می کند و نتیجتا خودویژگی کیفی، ساختار، حرکت و توسعه کلیه چیزها، روندها، سیستم ها و غیره مادی و فکری مشروط به تضادهای دیالک تیکی ذاتی آنها ست.

۳
·      در میان قوانین اصلی ماتریالیسم دیالک تیکی قانون وحدت و «مبارزه» اضداد مقام اصلی را دارد.
·      زیرا این قانون نشاندهنده علت، سرچشمه و قوای محرکه هر حرکت و توسعه است.

۴
·      وحدت اضداد و «مبارزه» اضداد هر دو با هم ماهیت تضاد دیالک تیکی را تشکیل می دهند.

۵
·      از این رو ست که قانون وحدت و «مبارزه» اضداد همیشه قانون و یا اصل تضاد دیالک تیکی نامیده می شود.

۶
·      منظور از وحدت اضداد عبارت است از اینکه گرایشات متضاد ذاتی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره جدا، بی رابطه و مستقل از یکدیگر وجود ندارند، بلکه پیش شرط یکدیگرند.
·      همدیگر را به طور  متقابل مشروط می سازند.
·      در همدیگر نفوذ می کنند.
·      وابسته و منوط به یکدیگرند.
·      یکی بدون دیگری نمی تواند وجود داشته باشد.

۷
·      منظور از «مبارزه» اضداد برعکس، عبارت است از اینکه این اضداد همدیگر را مستثنی می سازند.
·      قصد از صحنه بدر راندن همدیگر را دارند.
·      با همدیگر سر ستیز دارند و علیه همدیگر عمل می کنند.

۸
·      وحدت اضداد شالوده ثبات نسبی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره است.
·      شالوده تعادل نسبی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره است.
·      شالوده هستی به طور نسبی پایدار چیزها، روندها، سیستم ها و غیره است.
·      وحدت اضداد شرط اصلی توسعه و تمایز ماده است.

·      مراجعه کنید به سکون

۹
·      وحدت اضداد اما خشک، جامد، بی حرکت و مطلق نیست، بلکه موقتی، گذرا و نسبی است.

۱۰
·      وحدت اضداد نه به شکل تعادل ایستا، بلکه به صورت تعادل پویا وجود دارد.

۱۱
·      تا زمانی که وحدت اضداد پایدار است و هیج کدام از دو قطب متضاد چیره نشده است، چیزها، روندها، سیستم ها و غیره کیفیت اصلی خود را حفظ می کنند.

۱۲
·      «مبارزه» اضداد اما هرگز به تضاد دیالک تیکی امکان رسیدن به سکون مطلق و تعادل مطلق را نمی دهد.

۱۳
·      «مبارزه» اضداد به تخریب دیر یا زود وحدت اضداد، به از هم پاشیدن وحدت اضداد و به پیدایش وحدت جدید می انجامد.

۱۴
·      «مبارزه» اضداد گشتاور (ممان) محرکه هر حرکت، توسعه و تغییر کیفیت ها ست.
·      «توسعه عبارت است از  مبارزه اضداد.»

۱۵
·      همان طور که سکون و ثبات چیزها، روندها، سیستم ها و غیره نسبی، اما حرکت و تغییر آنها مطلق است، به همان سان هم وحدت اضداد نسبی و «مبارزه» آنها مطلق است. 

۱۶
·      «وحدت (همگرایی، هویت، یکسانی تأثیرگذاری) اضداد  مشروط است.
·      موقتی است.
·      گذرا ست.
·      نسبی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر