۱۳۹۸ دی ۸, یکشنبه

وحدت و مبارزه اضداد (۴) (بخش آخر)

 
پروفسور دکتر آلفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین

۶۱
·    قانون وحدت و «مبارزه» اضداد در مورد کلیه فرم های   حرکت ماده صادق است.

۶۲
·      اهمیت معرفتی ـ نظری و متدئولوژیکی اصلی آن برای پژوهش علمی و کردوکار عملی انسانها در آن است که آن قناعت به مشاهده فرم نمودین چیزها، روندها، سیستم ها و غیره بخصوصی را توصیه نمی کند، بلکه خواهان کشف حرکت و توسعه آنها می شود، خواهان کشف قوانین حرکتی و تکاملی آنها می شود، خواهان کشف نیروهای محرکه توسعه آنها، یعنی خواهان کشف تضادهای درونی آنها می شود.

۶۳
·    از این رو، طرز تفکر دیالک تیکی با طرز تفکر متافیزیکی تفاوت اصولی دارد:

۱
·     طرز تفکر متافیزیکی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره را عمدتا در حالت ایستای آنها مورد توجه قرار می دهد و قادر به کشف تضادهای درونی آنها نیست.

۲
·    به قول کلاسیک های مارکسیسم، «تا زمانی که ما چیزها را در حالت سکون، مرده، ایزوله، هر یک برای خود، به صورت اشیائی که در جوار همدیگر و یا پشت سر همدیگر قرار دارند، مورد توجه قرار دهیم، آنگاه به تضادی بر خورد نمی کنیم.

۳
·     ما حداکثر به کشف ویژگی های معینی نایل می آییم که برخی از آنها با هم شباهت و برخی دیگر با هم تفاوت و برخی با همدیگر تضاد دارند.
·    اما این ویژگی ها چنان جلوه گر می شوند که گوئی میان چیزهای مختلف تقسیم شده اند، یعنی چیزها هیچ تضادی در بطن خود ندارند.

۴
·     تا آنجا که این حیطه مشاهده کفایت کند، تا همانجا هم ما می توانیم به کمک طرز تفکر متداول متافیزیکی روزگار بگذرانیم.

۵
·     اما اگر ما چیزها را در حرکت، تغییر، زندگی و تأثیر متقابل آنها مورد توجه قرار دهیم، بلافاصله به تضادها برخورد می کنیم.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۱۱۲)

۶۴
·      استفاده از قانون وحدت و «مبارزه» اضداد در کرد و کار عملی و معرفتی اما نباید به طور  کلیشه ای صورت گیرد:
·    در وهله اول باید خودویژگی تضادهای روندها و سیستم های مورد نظر کشف شوند، یعنی همواره با تحلیل مشخص و همه جانبه روند و سیستم همراه باشند.

۶۵
·    این امراز آن رو مهم است که انسان کوشا، فعال و عمل کننده باید بتواند برمبنای تضادهای شناخته شده و خودویژگی آنها راه حل های خاصی برای حل آنها، برای هدایت آگاهانه روندهای توسعه در طبیعت و جامعه پیدا کند.

۶۶
·    به قول لنین، «تجزیه امر واحد و شناخت اجزای متضاد آن ... ماهیت دیالک تیک را تشکیل می دهد:
·    یکی از ماهیت های دیالک تیک را.
·    یکی از ماهیت های اصلی دیالک تیک را.
·    ویژگی و جنبه اصلی دیالک تیک را.»
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۳۸)

۶۷
·    قانون وحدت و «مبارزه» اضداد، طبقه کارگر و حزب انقلابی اش را موظف به تحلیل مشخص تضادهای خاص هر مرحله از مبارزه می کند، تا بر مبنای آن استراتژی و تاکتیک لازم را برای حل آنها در راستای منافع صلح و سوسیالیسم تدوین نماید.

·    مراجعه کنید به دیالک تیک، تضاد، کیفیت و کمیت، نفی نفی، توسعه، ضد، قطبیت (انقطاب)

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر