۱۳۹۸ دی ۸, یکشنبه

تأملی در تحلیلی (۱۳)


احمد غلامی
روزنامه‌نگار و نویسنده
سردبیر روزنامه شرق
او روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۶۰ با روزنامه اطلاعات آغاز کرد.
ویکی‌پدیا

جبههٔ فرو غلطیده‌گان
ن. برین

تحلیلی
از
یدالله سلطان پور
 
۱
طبقه متوسط 
حایلی میان حکومت و طبقات فرودست
 است
 و
 بخش بسیاری از این طبقه می‌توانند مطالبات طبقات فرودست 
را 
به شیوهای (؟) مدنی
 راهبردی کند. 
خاصه
 اینکه
 به
 لحاظ اقتصادی و وضعیت معیشتی 
فاصله چندانی بین طبقات متوسط و فرودست 
وجود ندارد 
و
 فاصله میان آنان بیش از هر چیز در شیوه دستیابی به مطالبات 
است. 
 
اگر
چنانکه احمد غلامی کشف کرده،
«به
 لحاظ اقتصادی و وضعیت معیشتی 
فاصله چندانی بین طبقات متوسط و فرودست 
وجود ندارد»،
یعنی
اگر
شرایط عینی زندگی توده و طبقات متوسط کذایی
یکسان است،
اولا
چرا
طبقات متوسط حایل میان طبقه حاکمه و توده
شده است
و
نه
متحد توده
و
یا
دستکم
مایل به توده
و
یا
حامی توده؟
 
ثانیا
در
این صورت،
چرا
  «در شیوه دستیابی به مطالبات»  
میان توده و طبقات متوسط
تفاوت و تضاد چشمگیر 
وجود دارد؟
 
حتی
سعدی و حافظ
در
ظلمات قرون وسطای فئودالی
می دانستند
که
شرایط عینی زندگی آدمیان
تعیین کننده شرایط ذهنی آنها
ست.
 
حافظ
ساقی به جام عدل بده باده 
تا 
گدا
غیرت نیاورد 
که 
جهان
 پربلا کند.
 
معنی تحت اللفظی:
اگر در جامعه عدالت نباشد،
توده
از
فرط حسادت به طبقه حاکمه
جامعه
را
به
آشوب می کشد.
 
 
بگذریم
از
فویرباخ
ـ حکیم بورژوازی ـ
که
به
تفاوت طرز تفکر در کوخ و کاخ
(یعنی به نقش تعیین کننده شرایط اقتصادی و معیشتی در تشکیل طرز تفکر)
پی برده بود.
 
۲
طبقه متوسط 
حایلی میان حکومت و طبقات فرودست
 است
 و
 بخش بسیاری از این طبقه می‌توانند مطالبات طبقات فرودست 
را 
به شیوهای (؟) مدنی
 راهبردی کند. 
خاصه
 اینکه
 به
 لحاظ اقتصادی و وضعیت معیشتی 
فاصله چندانی بین طبقات متوسط و فرودست 
وجود ندارد 
و
 فاصله میان آنان بیش از هر چیز در شیوه دستیابی به مطالبات 
است.
 
این 
به
معنی بیشعوری تهوع انگیز روشنفکران طبقه حاکمه
در
 طویله جماران
است.
 
احمد غلامی
حتی
به
دیالک تیک وجود اجتماعی و شعور اجتماعی
به
دیالک تیک شرایط مادی زیست و کم و کیف شعور
به
دیالک تیک سوبژکتیو و اوبژکتیو (ذهنی و عینی)
واقف نیست.
 
 این
بدان معنی است
که
احمد غلامی
سر دبیر روزی نامه شرق
به
لحاظ سطح توسعه فکری
کمترین فرقی
با
احمدی نجات
سرخر طویله
ندارد.

۳
بی‌سرسازی طبقه متوسط،
 آن 
را 
به
 انفعال 
می‌کشاند 
 
این 
جمله علامه طویله
به
چه معنی است؟
 
در
این جمله سردبیر روزی نامه شرق
وارونه عندیشی
وارونه بینی
و
وارونه نمایی
عربده می کشد:

در
قاموس احمد غلامی
دلیل پاسیویته (انفعال) طبقات متوسط
نه
شرایط رضایت بخش زیست این طبقات کذایی،
بلکه حصر میرحسین و شیرکروب و ضعیقه زهرا
ست.

این
خرافه احمد غلامی
بدان معنی است
که
فقدان نماینده
به
  فقدان جنبش
می انجامد
و
نه
برعکس:
فقدان جنبش
به
خرناسه نماینده.

احمد غلامی
با
سرکشیدن سم تئوری فاشیستی نخبگان
به
لحاظ ایده ئولوژیکی
مسموم شده است:
بنا بر تئوری خرافی نخبگان
در
دیالک تیک توده و شخصیت
(طبقات متوسط و میرحسین و شیرکروب و ضعیقه زهرا به مثابه نخبه)
نقش تعیین کننده
نه
از آن توده (طبقات متوسط)، 
بلکه از آن شخصیت (نخبه، میرحسین و شیرکروب و ضعیقه زهرا)
است.
 
اگر
 میرحسین و شیرکروب و ضعیقه زهرا 
برخیزند،
طبقات متوسط کذایی
همه
بر می خیزند.
 
و
اگر
میرحسین و شیرکروب و ضعیقه زهرا 
به
خواب روند،
طبقات متوسط
همه
خانه نشین می گردند و خرناسه سر می دهند.

هدف و آماج سردبیر بی تدبیر روزی نامه شرق
دعوت جناح سیاه طبقه حاکمه
به
بیرون آوردن سران در آب نمک خوابانده شده جناح سبز 
و
فعال سازی آنها
است.

در این جمله احمد غلامی
هراس طبقه حاکمه
از
توده
تبیین می یابد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر