۱۳۹۸ آذر ۲۳, شنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۱۹۸)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
سرگذشت افاغنه
در زمان شاه و شیخ
سرگذشتی تلخ تر از زهر بوده و است.

۱
از افاغنه جوان
در زمان شاه
سوء استفاده های متنوع می شد:

۲
مثلا تربیت آنها به عنوان نیروی هار سرکوب تظاهرات.

۳
استثمار بربرمنشانه انها در کوره های آجرپزی نظامیان بورژوا شده ارتش شاهعنشاهی
و گسیل انان با زن و بچه به زندان به عوض پرداخت دستمزد سالها به تعویق افتاده
به
اتهام ورود غیر مجاز از مرز

۴
و سوء استفاده های جنسی از نوجوانان معصوم افغنی بی پناه در زندان ها
توسط زندانیان چه بسا روانی و جانی
و
غیره

۵
اجامر جماران نیز
از
پناهندگان افغانی
همان سوء استفاده های جنگی خونین را می کنند
که
دول ناتو از کردها
 
یکی از مراکز تحقیقاتی
تعداد کشته شدگان آبان ماه را ۱۳۶۰ نفر اعلام کرده است.
 
نسرین ستوده
خواستار محاکمه «آمران و عاملان کشتار معترضان» شد.

۱
هی مش نسرین نهنگ
دلت
برای سید علی و سران قوای سه گانه و سرلشگرها و فرماندارها
تنگ شده است؟

۲
نکند دلتت هوای مائده های بهشتی کرده باشد.

۳
سید علی و سران قوای سه گانه
که
اطعمه معمولی اطعام نمی کنند.

۴
مگر روزی نامه نمی خوانی در دانشگاه اوین؟

۵
آیات عظام کلی خاطره از بیت رهبری ذکر کرده اند:

یک شب سر زده می روند بیت رهبری
وقت شام
نره خر گردن کلفتی با کلاه مخملی
با مجمعه ای مملو از اطعمه بهشتی
وارد بیت می شود.

آیات عظام فوری می شناسندش:
خودش بوده.
خود جبرئیل بوده.
مائده بهشتی آورده بوده.

۶
مگر مواعظ نماز جمعه در صحن دانش کاه تهران را نمی شنوی؟

۷
خدا رفته تو سید علی.

۸
خدا ست که از زبان سید علی فرمان کشتار صادر می کند.
 
۹
محاکمه سید علی
ضمنا
به معنی محاکمه خود خدا ست.

۱۰
جواب سران آغ روپا را چه خواهی داد
اگر خدا محاکمه و محکوم شود.

۱۱
سران آغ روپا
یا کشیش اند و یا توله های کشیش اند.

۱۲
آنجلا مرکل و تره زا می
باباشان آخوند است.

۱۳
مأموران خدا در زمین اند

۱۴
دلت می خواهد که جایزه شان را ازت پس بگیرند؟
 
این عکس ساختگی است.
حریف

۱
سخنی سخیف
خطاب به حریف

با پوزش پیشاپیش

۲
بر ما چه رفته است
که
عکس بین اندیشه فراموش
گشته ایم؟

۳
این پست مورد بحث
که فقط از عکس تشکیل نیافته است
تا راجع به اصالت عکس به چالش برخیزیم

عکس برای جلب توجه به اندیشه است.
عکس در هر صورت
ساختگی است
آنی و لحظه ای است.
مانی پولاتیو است.
عکس اصیل هنوز گرفته نشده است.
عکس
نتیجه شکار لحظه ای از هستی چیزی
از
زاویه معینی
تحت شرایط عینی و ذهنی معینی است

۴
در این پست اندیشه ارجمندی تبیین یافته است.

۵
آیا کسی از حریفان بدان پرداخته است تا «بر او نماز بریم؟» (مشد احمد)

۶
اگر نه
چرا و به چه دلیل عکس دیده می شود و اندیشه حکم هوا را کسب می کند که علیرغم حیاتی بودنش
اعتنایی بدان مبذول نمی گردد؟

۷
به چه کار آیدت ز عکس کسی
از سخن های او ببر نفسی

عکس
 «همین پنج روز و شش باشد»
سخن
 اما 
«همیشه خوش باشد.»
 (مش سعدی)
 
آنچه در خاورمیانه به طور کلی
در جریان است

باید مستقلا زیر ذره بین تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
مفهوم سرمایه داری
برای درک و توضیح آن کافی نیست.


دیگی که برای من نجوشد 
خواهم سر سگ در آن بجوشد 
این زبان حال شیادان فرصت طلبی است 
که 
درای کاروان مردم بیدارشان نمی کند
حریف
 

خیلی زیبا ست:
درای = زنگ بزرگ جرس

۱
دیدن و شنیدن و چشیدن و ...
اختیاری نیستند.

۲
آنچه استاد ازل گفت: ببین
می بینیم.

۳
استادان ازل
منافع طبقاتی اند.

۴
متاع کفر و دین
بی مشتری نیست.

گروهی
آن
گروهی
این
پسندند.

۵
شیادی و فرصت طلبی
هم
نه
ذاتی و سرشتی و طینتی و معرفتی
بلکه
طبقاتی اند.

۶
البته
اگر تیز بنگریم

۷
سنگرها
دیری است
که
حفر شده اند
و
پرچم ها برافراشته

جنگ طبقاتی بی امان و بی رحمانه
در
فرم های متنوع و متعدد
شعله ور است:
جنگ ارباب بر ضد بنده
خواجه بر ضد غلام
کدبانو بر ضد کنیز
فئودال و روحانی بر ضد رعیت
بورژوا بر ضد کارگر


کاظم بهمنی
مادرم بعد تو هی حال مرا می‌پرسد
مادرم تاب ندارد غم فرزندش را

معنی تحت اللفظی:
مادرم پس از رفتن تو
مرتب از من احوال پرسی می کند.
چون تاب تحمل غم خوردن فرزندش را ندارد.

۱
مش کریم در قرآنش می گوید:
شاعرجماعت کذاب اند.

۲
مش کریم نمی داند که
این جماعت
نه
کذاب
بلکه حواس پرت اند.

۳
فرزند
اگر
غم نداشته باشد
یعنی جانانش دم دستش باشد و دماغش چاق و چله باشد
صد سال آزگار به یاد ننه و باباش نمی افتد.

۴
فقط وقتی تنها بماند
به
سراغ کلفت و نوکر و روانکاو و روانپزشک بی اجر و مزد می رود
و
غم و غصه اش را هم با خود می برد تا به تساوی تقسیم کند


 
رزا لوکزامبورگ
نامه به هنریت رولند-هولست
(از رهبران حزب چپ سوسیالیست‌ هلند و فعال جنبش زنان)

برای یک جنبش انقلابی، حرکت نکردن به جلو
یعنی عقب‌نشینی.

تنها یک راه برای ما هست که با اپورتونیسم به طور رادیکال مبارزه کنیم:
خودمان باید به جلو حرکت کنیم،
تاکتیک‌هایمان را گسترش دهیم،
وجه انقلابی جنبش را تقویت کنیم.

به هر حال، اپورتونیسم
گیاهی مردابی است که به سرعت و وفور در آب‌های ساکن جنبش رشد می‌کند:
در جریان تازه و قدرتمند، خود به خود می‌میرد.

۱
هی مش روزا
هیچ چیز خود به خود زاده نمی شود و نمی میرد.

۲
فرق طبیعت با جامعه هم همین است.

۳
در طبیعت
به فاعل (سوبژکت) نیازی نیست.

زلزله خود به پای خود می آید و می رود.

۴
در جامعه اما همه چیز سوبژکت مند است
به فاعل نیاز دارد.
بدون فاعل آب حتی از آب تکان نمی خورد.

۵
مثلا
اوپورتونیسم را نکشی
نمی میرد.

۶
بود و نبود اوپورتونیسم به پیشرفت و عقب نشینی جنبش انقلابی ربطی ندارد.

۷
اوپورتونیسم ایده ئولوژی است و هرایده ئولوژی حاملی دارد
حامل طبقاتی دارد.

۸
برای مبارزه با ایده ئولوژی
باید به رزم ایده ئولوژیکی خطر کرد.

۹
باید در عرصه فکری و نظری
اوپورتونیسم را شکست داد.

۱۰
چون
اوپورتونیسم
از
ذهن به عین آمده است
به قول مشد انگلس
از کله گذشته است.

۱۱
برای مقابله با اندیشه
به رزم فکری نیاز است.
به رزم ایده ئولوژیکی.

۱۲
و
ایده ئولوژی
چیزی طبقاتی است

۱۳
ایده ئولوژی
چیزی
طبقاتی تر از طبقاتی ترین چیزها ست.

۱۴
ضمنا
هر پیشرفتی در دیالک تیک پیشرفت و پسرفت
معنی و وجود دارد.

۱۵
هنر
چه بسا
عقب نشینی است و نه پیشرفت خرکی و به هر قیمت.

۱۶
حزبی که توان عقب نشینی نداشته باشد
طویله است

۱۷
عقب نشینی به همان میزان مهم است که پیشرفت
 
خدا نامیرا ست.

۱
برای اثبات این حقیقت امر باید پرسید:
خدا چیست؟

۲
خدا
یک مفهوم است.

۳
مفهوم چیست؟

۴
مفهوم چیز مجردی است که فقط در ذهن ما وجود دارد.

۵
مثال:
درخت
یک مفهوم است.

۶
درخت نتیجه تجرید سرو و صنوبر و غیره است و فقط در ذهن ما وجود دارد
در خارج از ذهن ما سرو و صنوبر و غیره وجود دارند.

۷
خدا نتیجه تجرید چیست؟
 
فاضل نظری

هر چه می خواهمت از یاد برم (ببرم)
ممکن نیست
من تو را دوست نمی دارم
اگر بگذاری


معنی تحت اللفظی:
دلم می خواهد فراموشت کنم.
ولی نمی توانم.
اگر بگذاری از عشق  به تو صرفنظر می کنم.


۱
در این بیت شعر فاضل
تعریف علمی و تجربی از عشق عرضه می شود.

۲
عشق به عاشق تحمیل می شود.

۳
یعنی
عشق مثل زلزله است که بی خبر از راه می رسد
بدون کسب اجازه

۴
دلایل عشق کسی به حریفی
فراوان اند
ولی کشف شان اسان نیست.

۵
به همین دلیل فاضل
با
آش کشک خاله سر و کار دارد.

۶
بدی عشق
یکطرفه بودن آن است.

۷
معشوق
خود
چه بسا
عاشق کس دیگری است
 و متنفر از عاشق خویش است.

۸
عشق رابطه نیست تا دو طرفه باشد

۹
دوستی رابطه است.
البته پیدا کردن دوست دشوار است.
ضمنا
دوستی هم هر آن می تواند به دشمنی تبدیل شود.

۱۰
عشق در دیالک تیک عشق و نفرت وجود دارد و می تواند به نفرت استحاله یابد و استحاله می یابد.

۱۱
اگر کسی بخواهد عشق را حفظ کند باید به دوستی تبدیلش کند
تا دو طرفه شود.

توصیه برتولت برشت همینه.
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر