۱۳۹۵ اسفند ۷, شنبه

فلسفه (2)


پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
 شین میم شین

  
فلسفه در قرون وسطی

1
·       در قرون وسطی ـ تحت سلطه مذهب مسیحیت ـ فلسفه و تئولوژی (فقه) یکسان قلمداد می شوند.

2
·       نظریه پردازان مسیحیت، نخست در پاتریستیک (فقه مسیحیت) موضع شدیدا ضد فلسفی اتخاذ می کنند.
·       ولی بعدها اسکولاستیک و تومیسم با حفظ سلطه تئولوژی، به مصالحه میان فلسفه (میراث فلسفی) و تئولوژی مبادرت می ورزند. 
 
·       مراجعه کنید به پاتریستیک، اسکولاستیک، تومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


فلسفه در عصر جدید

1
·       ایدئولوگ های بورژوازی آغازین در مبارزه بر ضد ایدئولوژی فئودالی ـ روحانی قرون وسطی با مراجعه به میراث فلسفی آنتیک (جهان باستان کلاسیک) دو باره برای فلسفه نقش مستقلی قائل می شوند.

2

رنه دکارت
 (1596 ـ 1650)  
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

·       مجموعه فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان از بیکن و دکارت تا هگل و فویرباخ به نحوی از انحاء به توضیح این نظریه افلاطون و ارسطو اختصاص دارد که فلسفه با عامیت، ماهیت و قانونمندی چیزها سر و کار دارد.

·       مراجعه کنید به فلسفه کلاسیک بورژوائی، عام، ماهیت،  قانونمندی  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3
·       فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان ضمنا نظر تدوین شده توسط  استوئیست ها و اپیکوریست ها راجع به اهمیت عملی فلسفه را می پذیرند و ـ چه در فرم امتحان عملی شناخت فلسفی در تحقیقات علوم منفرد و بویژه علوم طبیعی و چه در فرم به محک زدن دانش فلسفی در کوره پراتیک اجتماعی ـ  به خدمت می گیرند.

4
·       بویژه فلسفه ماتریالیستی عصر جدید بورژوائی به محک زدن اجتماعی ـ عملی فلسفه را به یکی از وظایف اصلی خود مبدل می سازد.

·       مراجعه کنید به ماتریالیسم، روشنگری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·       فلسفه کلاسیک بورژوائی بنا بر اهمیت عملی پیش بینی شده برای فلسفه، می خواست در عین حال جهان بینی هم باشد و در فرم توسعه طلبانه اش در مقابل مذهب قد بر افرازد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر