فاشیسم
آوشویتس
ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطان پور
1
در
آن روزها
جاذبه
نام چریک
کوچه و خیابان را پر کرده بود.
چریک
در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان
نجات و پیروزی بود
·
آوانتوریسم چپ و
راست در مقیاس جهانی تازگی نداشته است.
·
اگر کسی سری به آثار
ژوزف کنراد بزند، به آنارشیست هائی برخواهد خورد که بمب در جیب در میان مردم راه
می روند و تیک تاک ساعت بمب نهفته در جیب به گوش می رسد.
·
یکی از این جور آثار
ژوزف کنراد فیلم شده و رابین ویلیامز نقش اول را به عهده داشته است.
1
دومه نیکو لوسوردو
(متولد 1941)
پروفسور
فلسفه در دانشگاه (اوربینو).
در
همکاری با (هاینتس هولتس) به انتشار مجلهً (توپوس) ـ خدمات بین المللی به تئوری
دیالک تیکی ـ را بعهده داشت.
آثار:
امانوئل
کانت ـ آزادی، حقوق و انقلاب
(1987)
هگل
و ارثیهً آلمانی، فلسفه و مسایل ملی انقلاب و ارتجاع
(1981)
هگل
و بیسمارک. انقلاب 48 و بحران فرهنگ آلمانی
(1993)
همبود،
مرگ، هایدگر و ایدئولوژی جنگ
(1995)
·
آوانتوریسم راست،
قبل از شروع جنگ جهانی امپریالیستی دوم، در همه کشورهای اروپا، وسیعا مد می شود.
·
روشنفکران بورژوائی
و خرده بورژوائی از قبیل ماکس وبر، ویتگن اشتاین و حتی تا مدتی توماس مان به
مبلغان آتشین جنگ بدل می شوند.
·
ویتگن اشتاین حتی
شخصا داوطلب شرکت در جنگ می شود و با مشاهده نفرت سربازان عادی از جنگ و جراحت و
مرگ، دلخور و عصبی می شود و سودای انتحار در جبهه به سرش می زند.
·
دومه نیکو
لوسوردو استاد دانشگاه و فیلسوف ایتالیائی، در اثری تحت عنوان «همبود، مرگ، هایدگر و ایدئولوژی جنگ» (1995) به تحلیل این پدیده
مد روز پرداخته است.
2
در
آن روزها
جاذبه
نام چریک
کوچه و خیابان را پر کرده بود.
چریک
در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان
نجات و پیروزی بود
·
نتیجه نهائی این جو
جنگجوئی، جنگ جهانی دوم و کشتار بیش از 60 میلیون نفر در جهان می شود.
·
بخش اعظم کشورهای
اروپا و آسیا (ژاپن) با خاک یکسان می شوند.
·
آنچه حیدر مهرگان
در ایران، تصویر می کند، در اروپا و آسیا پیشاپیش وجود داشته و فاجعه آفریده است.
·
برای کشف دلیل
تشکیل جو چریکی در ایران باید به دلیل تشکیل جو جنگجوئی در اروپا و آسیا (ژاپن) پی
برد.
3
در آن روزها
جاذبه نام چریک
کوچه و خیابان را پر کرده بود.
چریک در قصه ها و تخیلات جوان ها
قهرمان نجات و پیروزی بود
·
پس از پیروزی
انقلاب اکتبر، محتوای دوران عوض می شود:
·
دوران (عصر) امپریالیسم
به دوران گذار گلوبال از سرمایه داری به سوسیالیسم مبدل می شود.
·
در رمان های
نویسندگان بورژوائی، روانشناسی بورژوازی به بهترین وجهی تصویر می شود:
·
مارش نیرومند
پرولتاریای جهانی متشکل در احزاب کمونیستی، لرزه بر اندام اقلیت انگل و استثمارگر
می اندازد.
·
بورژوازی خود را
بر لب گور تاریخی اش احساس می کند.
·
همین روانشناسی منفی
بورژوائی است که در فرم های متنوع شعور اجتماعی اش، از آثار فلسفی تا آثار علمی و هنری
بازتاب می یابد:
4
آرتور شوپنهاور
(1788 ـ 1860)
فیلسوف، نویسنده و استاد در مدارس عالی آلمان
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین
آموزش او شامل اتیک، متافیزیک و استه تیک بوده است.
او فلسفه کانت را مرحله تدارکی فلسفه خویش می دانست.
او جهان را مبتنی بر اصل غیرعقلائی قلمداد می کرد.
در زمینه آموزش ایده ای افلاطون و فلسفه های شرق نیز صاحب
نظر بوده است.
او نماینده ایدئالیسم ذهنی و
در تئوری شناخت نماینده سوبژکتیویسم بوده است.
·
همین روحیه و روانشناسی
بورژوازی نومید و منفعل ایستاده بر لب گور تاریخی بهتر از همه در فلسفه آرتور شوپنهاور
(معلم نیچه) جامه فلسفی و هنری در بر می
کند.
·
بورژوازی در فلسفه
شوپنهاور و امثال او، به مورچه ای شباهت دارد که در حال غرق شدن در شط عظیمی است و
خیال می کند که جهان در حال غرق شدن است.
·
نسخه رهائی بخش
شوپنهاور، برگشت به عصر توحش و جنگل است.
·
جامعه ایدئال
شوپنهاور گله ددان درنده است.
·
محبوب ترین جانور
برای شوپنهاور، پلنگ و ببر و شیر و گرگ است.
5
·
همین روحیه و روانشناسی
بورژوائی است که در تئوری شناخت در فرم اسکپتیسیسم (تردید گرائی) و اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)
بازتاب می یابد.
·
·
در قاموس بورژوازی
بشر لیاقت شناخت هستی را ندارد.
·
یعنی فرقی با خر
ندارد.
·
مراجعه کنید به اسکپتیسیسم
(تردید گرائی) و اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
6
·
همین روحیه و روانشناسی
بورژوائی است که در مکاتب هنری مبتنی بر نیهلیسم (باور به پوچی زندگی) تبیین هنری
و استه تیکی می یابد.
7
·
ریشه اصلی فلسفه حیات،
اگزیستانسیالیسم، نیهلیسم، انتحار و تجلیل مرگ در همین جا ست.
·
بورژوازی آینده ای
برای خود نمی بیند.
·
یعنی بدون
دورنمای آتی و تاریخی است.
·
به همین دلیل مرگ
برایش بهتر از زندگی در هراس بی پایان است.
8
·
ریشه ارتجاع و
مخالفت سرسختانه با پیشرفت اجتماعی هم همین جا ست.
·
جامعه هر چه
بیشتر پیشرفت می کند، نیروهای مولده هرچه بیشتر توسعه می یابند، مناسبات تولیدی سرمایه
داری به همان میزان بر اندام نیروهای مولده، تنگتر می شود و ناقوس مرگ نظام سرمایه
داری وحشت انگیزتر و گوشخراش تر به گوش می رسد.
·
شعار بورژوازی در
این مرحله تاریخی، پیش به پس است.
·
مرگ بر زندگی
است.
·
زنده باد مرگ
است.
·
زندگی از هر معنا
و محتوا خالی و هیچ و پوچ تلقی می شود.
·
در نتیجه، مرگ مورد
ستایش قرار می گیرد.
9
·
فرانتس کافکا در
اروپا و صادق هدایت در ایران بلحاظ ایده ئولوژیکی شباهت غریبی به شوپنهاور دارند.
·
با این تفاوت که
شوپنهاور و کافکا، بورژوازی نومید و منفعل ایستاده بر لب گور تاریخی اش را
نمایندگی می کند و صادق هدایت اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی نومید و منفعل
ایستاده بر لب گور تاریخی اش را.
10
فریدریش نیچه
(1844 ـ 1900)
فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک آلمانی
از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)
از مهمترین فلاسفه بورژوائی واپسین
·
تفاوت نیچه با معلمش
ـ شوپنهاور ـ نه در محتوای ایده ئولوژیکی، بلکه در تجدید نظر در واکنش بورژوازی
است.
·
نیچه، بورژوازی
نومید و منفعل ایستاده بر لب گور تاریخی اش را، به تهاجم بر دژهای پرولتاریا و
انقلاب پرولتری دعوت می کند.
·
آثار و اشعار و افکار
نیچه از نفرت به توده های مولد و زحمتکش لبریز اند.
·
نیچه بی شرمانه
بر روی پرولتاریا تف می اندازد.
11
·
نیچه در تئوری شناخت،
از سوبژکتیویسم شوپنهاور، پا فراتر می نهد، ایراسیونالیسم (خردستیزی) را تأسیس می
کند و توسعه می دهد.
·
نیچه به تخریب خانه
خرد خلایق کمر می بندد و با تخریب خانه خرد، اعضای طبقه حاکمه را به جنون می کشد.
·
جنونی که در جنگ
به اوج خود می رسد.
·
مراجعه کنید به خرد،
خردستیزی، دفاع از خرد، اثر گئورگ لوکاچ تحت عنوان تخریب خرد و دایرة المعارف فلسفه
بورژوائی واپسین در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
12
·
نیچه برای
برداشتن هر سد و بندی از مقابل توحش و درندگی، تبر بر ریشه های اخلاق فرود می آورد
و برای این کار به تأسیس نیهلیسم اخلاقی مبادرت می ورزد.
·
دلیل حمله نیچه
بر مذاهب یهودی و مسیحی همین جا ست:
·
اخلاق، همبستگی،
همنوع دوستی، حمایت از ضعفا از ستون های مهم مذاهب بزرگ اند.
·
نیچه می خواهد که
اعضای طبقه حاکمه ددان درنده بی رحم و قسی القلب باشند.
·
برده دار برده
ستیز خونریز باشند.
·
گئورگ لوکاچ در
اثرش تحت عنوان «تحریب خانه خرد»، نقش منفی و مخرب نیچه را در تشکیل ناسیونال ـ
سوسیالیسم اثبات می کند:
·
از دید لوکاچ در
اثر نفوذ افکار ایراسیونالیستی و نیهلیستی ـ اخلاقی نیچه بوده که مردم آلمان بی کمترین
عذاب وجدان و شرم و حیا به استثمار و اعدام سیستماتیک 6 میلیون نفر در داخل رایش
سوم و 60 میلیون نفر در خارج از آن می پردازند.
·
مراجعه کنید به
نیهلیسم اخلاقی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
13
·
جلال آل احمد و
احمد شاملو و امثالهم در ایران شباهت غریبی به نیچه دارند.
·
فرق آندو با نیچه
همان فرق فرانتس کافکا و صادق هدایت با آرتور شوپنهاور است:
·
نیچه بورژوازی
ایستاده بر لب گور تاریخی را به یورش بر دژهای انقلاب پرولتری سوق می دهد، جلال آل
احمد و احمد شاملو، اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی و بورژوازی سنتی ـ بازاری
را به یورش بر دژهای انقلاب بورژوائی (و پرولتری) تهییج، تشویق و بسیج می کند.
·
تشکیل جو چریکی و
مد شدن چریکیسم در ایران را فقط در پرتو این چراغ تئوریکی می توان توضیح داد.
·
این ولی هنوز
تمامی تحلیل این قضیه بغرنج نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر