جنگ چریکی و ادبیات
فرج سرکوهی
منبع
مجله گوهران
ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطان پور
فروغ
فرخزاد
دلم
برای باغچه می سوزد
ادامه
مادر
ـ تمام
روز ـ
دعا
می خواند
مادر
گناهکار طبیعی است
و
فوت می کند به تمام گل ها
و
فوت می کند به تمام ماهی ها
و
فوت می کند به خودش
·
سؤال این است که
چرا مادر (سوبژکت متعلق به نسل قبلی جامعه) دعا می خواند و چرا خود را گناهکار
مادر زاد می داند و چرا به هر چه دم دست دارد، فوت می کند؟
1
مادر
ـ تمام
روز ـ
دعا
می خواند
مادر
گناهکار طبیعی است
دعا
خواندن جملاتی از پیامبر و ائمه در
اوقات معین
برای طلب آمرزش و بر آورده شدن حاجات.
·
می توان گفت که
فروغ دیالک تیک ابزار و آماج را به شکل دیالک تیک دعا و حاجات بسط و تعمیم می دهد:
·
مادر (به مثابه
مظهر انتزاعی نسل قبلی جامعه) برای آمرزش گناهانش و برای نیل به آرزو هایش، دعا می
خواند.
·
این به چه معنی
است؟
2
مادر
ـ تمام
روز ـ
دعا
می خواند
مادر
گناهکار طبیعی است
·
این اولا بدان
معنی است که مادر ـ به قول دقیق فروغ ـ خود را گناهکار احساس می کند.
· سؤال
این است که گناه به چه معنی است و به چه دلیل مادر خود را گناهکار مادر زاد می
داند؟
3
مادر
ـ تمام روز ـ
دعا می خواند
مادر گناهکار طبیعی است
·
برای درک معنی
گناه، مترادف عربی آن یعنی معصیت، رساتر است:
·
معصیت از عصیان
می آید.
·
سؤال اکنون این
است که مادر بر ضد کدامین اوتوریته عصیان کرده است؟
·
ضمنا به چه دلیل
عاصی و یا گناهکار مادر زاد است؟
·
نوزاد که در رحم
مادر، صاحب اراده نیست تا مرتکب گناهی شود و به دلیل عصیان به بازخواست کشیده شود؟
· علاوه
بر این، نوزاد بدبخت که کاری از دستش بر نمی آید تا عاصی شود و شق القمر کند؟
4
مادر
ـ تمام روز ـ
دعا می خواند
مادر گناهکار طبیعی است
·
عصیان وجود رابطه
ای را میان مادر و خدا (به مثابه اوتوریته) پیش شرط قرار می دهد.
·
مادر به خیال
خودش بر ضد خدا عصیان کرده است.
·
آنهم حتی وقتی که
از مادر زاده شده است.
·
مادر اما با خدا
چه رابطه ای دارد؟
5
مادر
ـ تمام روز ـ
دعا می خواند
مادر گناهکار طبیعی است
·
رابطه مادر با
خدا، «رابطه» بنده با ارباب بنده دار است.
· «رابطه»
بنده با خداوند بنده است.
·
عصیان و یا
نافرمانی و سرپیچی هم فقط و فقط در چنین «رابطه» ای معنی کسب می کند:
·
ارباب و یا
خداوند بنده به بنده فرمان می دهد:
الف
·
اگر بنده فرامین
ارباب را مو به مو و بی چون و چرا، اجرا کند، از دید تئولوژی (فقه، شریعت، قرآن) ثواب
کرده است.
·
ارباب هم به او
به سبب انجام اعمال خیر، اجر می دهد.
·
مثلا پشیزی برای
خرید آب نباتی می دهد و یا اجازه می دهد که سالی یکبار به دیدن مادر و پدرش برود.
ب
·
اگر بنده فرامین
ارباب را مو به مو و بی چون و چرا، اجرا نکند، از دید تئولوژی (فقه، شریعت، قرآن) مرتکب
معصیت و گناه شده است.
·
عصیان کرده است.
·
ارباب هم به او
به سبب ارتکاب معصیت، به جای اجر، زجر می دهد.
6
مادر
ـ تمام روز ـ
دعا می خواند
مادر گناهکار طبیعی است
·
برای درک رابطه
مادر با خدا، بهتر است که همه مادران و همه اربابان زمین را مورد تجرید قرار دهیم:
الف
·
به همان سان که
از تجرید سرو و سپیدار و صنوبر و غیره، مفهوم درخت تشکیل می شود، از تجرید همه مادران
به مثابه بنده نیز مفهوم بنده تشکیل می شود.
ب
·
از تجرید حسن و
حسین و علی و غیره به مثابه اربابان زمین هم مفهوم ارباب تشکیل می شود.
7
مادر
ـ تمام روز ـ
دعا می خواند
مادر گناهکار طبیعی است
·
ترفند حضرت محمد صلواة
الله علیه این است که انعکاس آسمانی ـ انتزاعی ارباب زمینی را، یعنی انعکاس آسمانی
ـ انتزاعی نتیجه تجرید همه اربابان زمین را خدا و یا الله می نامد.
·
بعد نتیجه تجرید
همه انسان ها (چه بنده، چه آزاد و چه حتی ارباب) را بنده الله قلمداد می کند.
·
عوامفریبی پیچیده
و بغرنجی در این کرد و کار حضرت محمد به چشم می خورد:
الف
·
ترفند اول حضرت
محمد این است که مفهوم ارباب را در آیینه آسمان منعکس می کند و الله می نامد، ولی
به مفهوم بنده، دست نمی زند.
·
بدین طریق و با
این ترفند، طبقه حاکمه بنده دار به آسمان بدره می شود و به مقام الله ارتقا داده
می شود.
·
مفهوم بنده اما
در زمین می ماند.
ب
·
نتیجه این ترفند حضرت
محمد این می شود که بنده زمینی به بنده مضاعف (دو طبقه) مبدل می شود:
·
هم بنده ارباب
زمینی می ماند و هم به بنده الله استحاله می یابد.
پ
·
اعضای طبقه حاکمه
بنده دار به صورت فرمال، یعنی در حرف، بنده ی انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خود قلمداد
می شود.
·
یعنی در درگاه انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی خود به رکوع و سجود می پردازد.
ت
·
توده ی بنده اما هم
در پیشگاه اربابان زمینی به تعظیم و تمکین مجبور می شود و هم در درگاه انعکاس
آسمانی ـ انتزاعی اربابان زمینی.
·
یعنی هم وجودش به
بردگی کشیده می شود و هم روح و شعورش.
·
این هنوز تمامی
ترفند حضرت محمد نیست.
ث
·
ترفند اصلی حضرت
محمد این است که با بنده ی الله جا زدن بشریت، چپ نمائی می کند.
·
حضرت محمد بر سر
بنده های زمینی منت می گذارد که فرقی با اربابان بنده دار ندارند.
·
چون آنها هم بنده
همان الله آنها هستند.
·
این یعنی برابری
مبتنی بر ذلت در حرف، ضمن بندگی مضاعف در عمل.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر