پروفسور دکتر
مانفرد بور
پروفسور دکتر
ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
فلسفه
در قرون وسطی
1
· در قرون
وسطی ـ تحت سلطه مذهب مسیحیت ـ فلسفه و
تئولوژی (فقه) یکسان قلمداد می شوند.
2
· نظریه پردازان مسیحیت، نخست در
پاتریستیک (فقه مسیحیت) موضع شدیدا ضد فلسفی
اتخاذ می کنند.
· ولی بعدها اسکولاستیک و تومیسم با حفظ سلطه تئولوژی، به مصالحه میان فلسفه (میراث فلسفی) و
تئولوژی مبادرت می ورزند.
· مراجعه کنید به پاتریستیک، اسکولاستیک،
تومیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
فلسفه در عصر جدید
1
· ایدئولوگ های بورژوازی آغازین
در مبارزه بر ضد ایدئولوژی فئودالی ـ روحانی
قرون وسطی با مراجعه به میراث فلسفی آنتیک (جهان
باستان کلاسیک) دو باره برای فلسفه نقش مستقلی
قائل می شوند.
2
رنه دکارت
(1596 ـ 1650)
فیلسوف، ریاضی
دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم
مدرن عصر جدید آغازین
تفکر
راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
·
مجموعه فلسفه کلاسیک
بورژوائی آلمان از بیکن و دکارت تا هگل و فویرباخ
به نحوی از انحاء به توضیح این نظریه افلاطون و ارسطو
اختصاص دارد که فلسفه با عامیت، ماهیت و قانونمندی چیزها
سر و کار دارد.
· مراجعه کنید به فلسفه کلاسیک
بورژوائی، عام، ماهیت، قانونمندی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
3
· فلسفه کلاسیک
بورژوائی آلمان ضمنا
نظر تدوین شده توسط استوئیست ها و اپیکوریست ها راجع به اهمیت عملی فلسفه
را می پذیرند و ـ چه در فرم امتحان عملی شناخت فلسفی
در تحقیقات علوم منفرد و بویژه علوم طبیعی و چه در فرم به محک زدن دانش فلسفی در کوره پراتیک
اجتماعی ـ به خدمت می گیرند.
4
· بویژه فلسفه ماتریالیستی عصر جدید بورژوائی به محک زدن اجتماعی ـ عملی فلسفه
را به یکی از وظایف اصلی خود مبدل می سازد.
· مراجعه کنید به ماتریالیسم، روشنگری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
5
· فلسفه کلاسیک
بورژوائی بنا بر اهمیت عملی پیش بینی شده برای فلسفه، می خواست در
عین حال جهان بینی هم باشد و در فرم توسعه
طلبانه اش در مقابل مذهب قد بر افرازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر