ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (١٢٨)
رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا
أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ
أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
پروردگارا،
ما را تسليم فرمان خود قرار ده
و
از دودمان ما، امتى كه تسليم فرمانت باشند، به وجود آور
و طرز عبادت مان را به ما نشان ده
و
توبه ما را بپذير،
كه
تو توبه پذير و مهربانى!
·
این آیه را باید نخست تجزیه و بعد
تحلیل کرد:
1
پروردگارا،
ما را تسليم فرمان خود قرار ده
·
از سرتاپای این آیه، ذلت و ادبار می
بارد.
·
ابراهیم و اسماعیل از خدا می
خواهند که آنها را تسلیم فرامینش سازد.
·
این نهایت بدبختی است.
·
فقط باید تصورش را کرد که برده ای
از اربابش بخواهد که او را تابع فرامین خویش سازد.
·
سؤال این است که خدا و یا ارباب با
چنین بنده و برده و سرسپرده بدبخت از خودبیگانه ای چه باید بکند؟
2
پروردگارا،
ما را تسليم فرمان خود قرار ده
·
برای تسلیم فرمان خود کردن کسی،
خدا و یا ارباب فقط می تواند با او همان کاری را بکند که در ارتش های جوامع طبقاتی
با سربازان می کنند و یا در زندان ها با مجرمین:
·
تخلیه روح فرد از هر خصوصیت فردی و
پر کردن جای خالی آن با تبعیت مطلق و بی چون و چرا از فرمان بالادستی.
·
این به معنی تبدیل فرد مربوطه به
زباله است.
·
این به معنی سلب آدمیت از او ست.
·
این در بهترین حالت به معنی تبدیل
او به سگی است که مولکول های بویناک اربابی را بو می کشد و دیوانه وار به دنبالش
می دود و هر چه او خواست، انجام می دهد.
3
پروردگارا،
ما را تسليم فرمان خود قرار ده
·
اکنون می توان نقش منفی و مخرب قرآن
را در بد آموزی مردم درک کرد.
·
قرآن مکتب برده پروری است.
·
قرآن مکتب سلب آدمیت از اعضای جامعه
است.
·
قرآن اعضای جامعه را از فردیت و
هویت و شخصیت خویش تهی می سازد و آنها را تا حد آلت دستی، تا حد مهره ای، تا حد
ابزاری تنزل می دهد.
·
خدا را باید شکر کرد که قرآن به
فارسی و ترکی و غیره نیست تا مردم آن را بخوانند و بشنوند و بفهمند.
·
اگر چنین می بود، وضع وخیم تر و
فجیع تر می شد.
4
و
از دودمان ما، امتى كه تسليم فرمانت باشند، به وجود آور
·
ابراهیم و پسرش، اسماعیل از خدا می
خواهند که نه تنها خودشان را برده صفت گرداند، بلکه ضمنا دودمان شان را سلب آدمیت
و فردیت و هویت کند و زباله واره سازد.
5
و
طرز عبادت مان را به ما نشان ده
·
خدا ضمنا باید به این آدم واره ها
طرز بندگی (عبادت) هم بیاموزد.
·
دست به سینه بودن را، گوش به فرمان
بودن را، حاضر به یراق بودن را هم خدا باید به ابراهیم و اسماعیل و دودمانش
بیاموزد.
·
این اگر آیین بردگی نیست، پس چیست؟
·
اگر این طرز تفکر و طرز زیست،
منطبق با نظام برده داری نیست، پس چیست؟
·
اگر این آنتی هومانیسم نیست، پس
چیست؟
·
اگر این سلب سوبژکتیویته از بشریت
نیست، پس چیست؟
6
و
توبه ما را بپذير،
كه
تو توبه پذير و مهربانى!
·
خدا و یا ارباب آسمانی ـ انتزاعی
باید توبه کردن از معاصی را هم به ابراهیم و پسر و دودمانش بیاموزد تا اگر احیانا
به ریشه خود برگشتند و مثل آدم های معمولی کاری هم به اراده خود انجام دادند، از
کرده خود فوری پشیمان شوند و «عذر به درگاه خدای آورند.»
·
(سعدی)
7
سوره بقره
آیه (١٢٩)
رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ
يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ
وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ
الْحَكِيمُ
پروردگارا،
در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيز، تا آيات تو را بر آنان بخواند
و
آنها را كتاب و حكمت بياموزد و پاكيزه كند
زيرا تو توانا و حكيمى (و بر اين كار، قادرى)!»
·
در این آیه ابراهیم و اسماعیل ضمنا
از خدا می خواهند که پیامبری هم برای دودمان شان تعیین کند تا آیات خدا را برای
اعضای دودمان بخوانند و حکمت هم بیاموزند و تطهیرشان کنند.
·
چون خدا هم توانا و هم حکیم است.
·
خوب اگر خدا فیلسوف و توانا ست، پس
خودش باید بداند که چه باید بکند و یا نکند.
·
دعا و درخواست برای چیست؟
·
تناقضات قرآن دست رسول اکرم را رو
می کنند.
·
خدا و یا رسول خدا به در می گویند
تا دیوار بشنود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر