پروفسور دکتر وینفرید شرودر
پروفسور دکتر کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین
4
روشنگری آلمان
ادامه
6
·
در همین زمان با «فلسفه توده ای» جریانی
انتقادی در فلسفه پا به صحنه می نهد که کم و بیش طرفدار سنسوئالیسم (حسگرائی) جان لاک و دئیسم آزاد اندیشان انگلیسی بوده و آن را با راسیونالیسم ولفی ـ لایب
نیتسی می آمیخته است.
7
·
از این رو ست که فلاسفه توده ای را
اکلکتیسین نام داده اند.
·
مراجعه کنید به سنسوئالیسم (حسگرائی)،
اکلکتیسیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
8
·
آماج های مبارزاتی نمایندگان
«فلسفه توده ای» بمثابه روشنگران راستین، بشرح زیر بوده اند:
الف
·
بر ضد ارتدوکسی کلیسائی بوده اند.
ب
·
بر ضد دگم های عقیدتی مسیحیت
کاتولیکی و قبل از همه، مسیحیت لوتری بوده اند.
9
·
فلاسفه فلسفه توده ای بشرح زیر
بوده اند:
الف
·
سولزر (1720 ـ 1779)
ب
·
مندلسون (1729 ـ 1786)
ت
·
نیکولای (1733 ـ 1811)
پ
·
بیستر(1749 ـ 1816)
ث
·
ابت (1738 ـ 1766)
ج
·
انگل (1741 ـ 1802)
ح
·
فدر (1740 ـ 1825)
خ
·
مایلرز (1747 ـ 1810)
10
·
در این دوره در علوم تاریخی و دولتی نیز روند روی
برتافتن از استبداد روشنگری گرا و روی آوردن به جمهوریت و سلطنت مشروطه آغاز می
شود.
11
·
تکانه های خاص در این زمینه از سوئیس جمهوریخواه اعمال
می شود.
12
·
در سال 1758 میلادی آثار زیر در سوئیس منتشر می شوند:
الف
·
اثر بالتازار
تحت عنوان «رؤیاهای پاتریوتیستی (میهن پرستی) یاران سوگند خورده بر وسیله احیای
مجدد انجمن های کهن»
ب
·
آثار ایزه
لین
1
·
«رؤیاهای
فلسفی و میهنی یک بشردوست» (1755)
2
·
«تاریخ
بشریت» (1764 تا 1770)
13
·
در آلمان نیزافراد زیر به انتشار
آثار زیر می پردازند:
الف
·
سیمرمن، «غرور ملی» (1758)
ب
·
موزر، «ارباب و نوکر» (1759)، که
با آزادی پاتریویتستی (میهن پرستی) نقل می کند و «روحیه ملی آلمانی» (1765)
ت
·
ابت، «مرگ در راه میهن» (1765) و «خدمت» (176)
پ
·
زوننفلز، «عشق به میهن» (1771)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر