ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
سوره بقره
آیه (٨٨)
وَقَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ
بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ
و
(آنها از روى استهزا) گفتند:
«دل
هاى ما در غلاف است!
(و
ما از گفته تو چيزى نمى فهميم. آرى، همين طور است!)
خداوند
آنها را به خاطر كفرشان، از رحمت خود دور ساخته،
(به
همين دليل، چيزى درك نمىكنند)
و
كمتر ايمان مى آورند.
·
برای درک محتوای این آیه بهتر است،
نظری بر آیه قبلی بیندازیم:
آيا
چنين نيست كه هر زمان،
پيامبرى
چيزى بر خلاف هواى نفس شما آورد،
در برابر او تكبر كرديد
پس عدهاى را تكذيب كرده، و جمعى را به قتل
رسانديد؟!
1
و
(آنها از روى استهزا) گفتند:
«دل
هاى ما در غلاف است!
(و
ما از گفته تو چيزى نمى فهميم.
آرى،
همين طور است!)
·
اولا منظور از دل چیست که در غلاف
بودن آن، مانعی در راه فهم سخن کسی است؟
·
منظور خدا این است که برای قبول
دعاوی کسی و برای ایمان آوردن به دعاوی کسی، نه به دلیل تجربی و منطقی، نه به خرد
اندیشنده، بلکه به دل نیاز هست.
·
اگر خدا و یا پیامبر خدا، شاعری از
عیرانزمین بود، می گفت که به عشق نیاز هست.
·
این اما به چه معنی است؟
2
و
(آنها از روى استهزا) گفتند:
«دل
هاى ما در غلاف است!
(و
ما از گفته تو چيزى نمى فهميم. آرى، همين طور است!)
·
این بدان معنی است که خرد، ول معطل
است.
·
مغز اندیشنده، ول معطل است.
·
برای ایمان آوردن به کسی و یا
اوتوریته ای و یا سخنی، نه به عقل اندیشنده، نه به اثبات تجربی و نظری صحت آن چیز
و یا آن سخن، بلکه به عشق بدو نیاز هست.
·
از این رو، وقتی دل در غلاف باشد،
نمی تواند به کسی عشق ورزد.
·
در نتیجه ایمان آوردن به او دشوار
می گردد.
3
·
این بدان معنی است که اسلام خرد را
به هر ترفندی از عرصه بدر می راند تا میدان را در اختیار دل و یا غریزه و یا عشق کذائی
قرار دهد.
·
قرآن کریم جای اثبات تجربی و منطقی
و عقلی دعاوی را با اثبات ماورای تجربی و ماورای منطقی پر می کند.
·
این به معنی ایراسیونالیسم
(خردستیزی) است.
·
اگر چه قرآن و فقها ـ ریاکارانه و
عوامفریبانه ـ خود را طرفدار عقل و عقل کل جا می زنند.
4
خداوند
آنها را به خاطر كفرشان، از رحمت خود دور ساخته،
(به
همين دليل، چيزى درك نمى كنند)
و
كمتر ايمان مى آورند.
·
این آیه فی نفسه بسیار تق و لق
بوده و حریف مترجم سعی کرده با بخشش از کیسه باز خلیفه، آن را جمع و جور کند.
·
اگر کفر و بی ایمانی بنی اسرائیل
(عدم درک سخنان پیامبر) به سبب در غلاف
بودن دل باشد، رحمت الهی دیگر چه صیغه ای است؟
·
علاوه بر این اگر خدا به هر دلیلی،
در رحمت خود را به روی بنی اسرائیل بسته و آنها نفهم و خر گشته اند، دیگر سرزنش
بنی اسرائیل به چه معنی است؟
·
باید خدا خودش را سرزنش کند که در
رحمت خود را به روی آنها بسته و سبب خر گشتن آنها گشته است.
·
جالب اما مفهوم الهی «کمتر ایمان
آوردن» است.
·
خدا ایمان خلایق را در این آیه بسان
گندم و جو پیمانه می کند.
4
سوره بقره
آیه (٨٩)
وَلَمَّا
جَاءَهُمْ
كِتَابٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِنْ قَبْلُ
يَسْتَفْتِحُونَ
عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُمْ مَا عَرَفُوا كَفَرُوا
بِهِ ۚ
فَلَعْنَةُ
اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
و
هنگامى كه از طرف خداوند، كتابى براى آنها آمد
كه
موافق نشانه هايى بود كه با خود داشتند و
پيش از اين، به خود نويد پيروزى بر كافران مى دادند (كه به كمك آن، بر دشمنان
پيروز گردند.)
با
اين همه، هنگامى كه اين كتاب و پيامبرى را
كه از قبل شناخته بودند
نزد
آنها آمد، به او كافر شدند.
لعنت
خدا بر كافران باد!
·
این آیه خیلی تق و لق است و تلاش
مذبوحانه مترجم شهید حتی کارگر نیفتاده است:
·
شکوه و شکایت خدا در این آیه از آن
است که به واسطه ی پیامبری، کتابی مجهز به
نشانه های از قبل معلوم به بنی اسرائیل نازل کرده، کتابی که به برکت آن بر دشمنان شان
پیروز شده بودند.
·
اما بنی اسرائیل نه برای پیامبر
تره خرد کرده اند و نه برای کتابش.
·
خدا هم مثل ضعیفه های کذائی نفرین
بر کافران سر می دهد.
·
ایراد تجربی ـ طبیعی و منطقی ـ پسیکولوژیکی
این آیه کجا ست؟
5
·
ایراد این آیه در آن است که اگر
کسی به مدد چیزی بر مشکلات و معضلات زندگی غالب آید، هرگز از آن چیز صرفنظر نمی
کند و بسان مردمک چشم خویش از آن پاسداری به عمل می آورد.
·
این شامل حال حتی عقب مانده ترین آدم
ها و حتی حیوانات می شود، چه رسد به بنی اسرائیل که ـ به اعتراف مکرر خود خدا ـ قومی
خوداندیش و خود مختار و فراست مند است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر