۱۳۹۴ آذر ۸, یکشنبه

سیری در جفنگیات عبدالکریم سروش (11)


(حسین حاج فرج دبّاغ)   
 
ویرایش و تحلیل از
شین میم شین

پیشکش به


پور هرمزان
(۱۳۰۰ ـ ۱۳۶۷) 

 سردار سلحشور توده 
افسر توپخانه /  مترجم
 اعدام در  زندان اوین

عبدالکریم سروش
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند،
اینان بی تعارف وبی خجلت معتقد اند که از این ۶ میلیارد انسان روی زمین فقط ۱۰۰ میلیون شیعه بهشتی‌ هستند، آن هم با ارفاق،
وگرنه خیلی‌ از این شیعیان هم که گنه کارند و عقایدشان اشکال دارد.

·        بی اعتنا به نادرست بودن جمعیت جهان که بنا بر بر آورد همان امریکا در سال 2012، هفت و نیم میلیارد نفر تعیین شده و نه 6 میلیارد نفر، عبدالکریم بسان عوام الناس خیال می کند و یا می خواهد چنین به خورد خواننده دهد که گویا کشور عه «هورا» و عا «شورا» تحت حاکمیت مشتی آخوند است.

1
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند،

·        ایراد بینشی عبدالکریم پرسه زدن در سطح پدیده ها و گرد و خاک به راه انداختن به نیت عوامفریبی است.

·        روحانیت و حاکمیت به چه معنی اند؟

2
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند.

·        می توان پاشنه دهن برکشید و مارکسیسم را به تیربار دشنام بست و سلب اعتبار کرد، ولی بدون مارکسیسم نمی توان به تشخیص «هر» از «بر» نایل آمد.

3
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند.

·        روحانیت یک قشر اجتماعی است و نه طبقه اجتماعی.
·        روحانیت ضمنا طبقه حاکمه نیست.
·        طبقه حاکمه جا زدن روحانیت خاک پاشیدن بر چشم خلق است و فرستادن خلق ـ در تحلیل نهائی ـ به دنبال نخود سیاه.

·        این مسئله را می توان از تضادهای درونی روحانیت شیعه به عیان دید.
·        اینکه منتظری با خمینی و کوسه و سید علی و غیره در می افتد، نشاندهنده قشریت (قشر اجتماعی بودن) روحانیت است.
·        نشاندهنده ناهمگونی طبقاتی آن است.
·        اگر طبقه کارگر و دهقانان «بی سر» نشده بودند، این تضاد طبقاتی در درون روحانیت را اشکارتر می شد، شاهد بود.

4
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند.

·        روحانیت حتی در قرون وسطی، در دوره سیطره بلامنازع فئودالیسم، نه طبقه حاکمه، بلکه بخشی از طبقه حاکمه بوده است.
·        روحانیت حتی به عنوان بخشی از طبقه حاکمه از سوی اشرافیت بنده دار و فئودال همیشه مورد تحقیر قرار گرفته است و با صفات «مرتجع» و «گدا» توصیف شده است.
·        روحانیت عمدتا ، ایده ئولوگ فئودالیسم بوده است.
·        مذهب همیشه در همه جا ایده ئولوژی نظامات برده داری و  فئودالی بوده است.

5
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند.

·        همین جفنگ عبدالکریم را اوپوزیسیون راستگرا نیز مرتب به خورد مردم می دهد و خلع ید از جماران را به شعار جبهه مشترک ارتقا می دهد تا در هر صورت، طبقه حاکمه دست نخورده بماند و فقط مهره هائی تعویض شوند.
·        انگار اگر سید علی با میر حسین، کوسه با کروب تعویض شوند، شق القمر می شود.
·        میر حسینی که دوره جنایات وحشت انگیز خمینی را «عصر طلائی» تصور می کند و کروبی که خود را نماینده همین سیستم اعلام می دارد.

6
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند.

·        حضور چشمگیر روحانیت در هیئت حاکمه دلایل عینی دارد.
·        فرم تغییرات مثبت و منفی در جامعه بشری را ـ در تحلیل نهائی ـ شرایط اجتماعی ـ اقتصادی تعیین می کند.
·        دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی تعیین می کند.

·        انقلاب سفید که گذار از فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی فئودالی به سرمایه داری را بر پرچم خود نگاشته بود، با موانع اوبژکتیو و سوبژکتیو عظیمی روبرو شده بود.
·        تاریخ موش نقب زنی است.
·        اگر به صخره و سنگی برخورد کند، درجا نمی زند.
·        بلکه مسیر عوض می کند و از جای نرم تری راه خود را به پیش می گشاید.
·        ما در تحلیل شعر اخوان ثالث و غیره این مسئله را بطور مفصلی مورد تأمل قرار داده ایم.

7
روحانیت شیعه را در نظر بگیرید که بر ایران حاکمند.

·        تاریخ طناز در این مورد نیز پایان نظام فئودالی و تغییر روبنای ایده ئولوژیکی آن را ـ اگرچه به بهائی گران ـ به دست مبلغین سرسخت همین روبنای ایده ئولوژیکی، جامه عمل می پوشاند.
·        فریب ظاهر قضایا را نباید خورد.
·        ایران امروز، بیشتر از زمان شاه، کاپیتالیستی است.
·        با پیروزی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی یز لنقلاب سفید، تاریخ به عقب برنگشته است.
·        تاریخ هرگز به عقب برنمی گردد.
·        نظام سرمایه داری راه خود را به هر مشقتی هم که بوده، به پیش گشوده است.
·        مظاهر و نشانه های روشن توسعه و تحکیم نظام سرمایه داری را می توان در جامعه به وضوح مشاهده کرد:

8

·        یکی از مظاهر و نشانه های توسعه و تحکیم نظام سرمایه داری، از خودبیگانگی است.

·        از خودبیگانگی در فرم های متنوع زیر آشکارا به چشم می خورد: 

الف

·        در فرم توسعه خردستیزی (ایراسیونالیسم) 

·        مراجعه کنید به خردستیزی (ایراسیونالیسم) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ب
·        در فرم روی آوردن به مذهب از هر نوع آن   

1
·        توسعه و تقویت تشیع 

2
·        توسعه و تقویت تسنن
3
·        توسعه و تقویت زرتشتیسم 
4
·        توسعه و تقویت بهائیگری
5

·        توسعه و تقویت عرفان

6
·        توسعه و تقویت مسیحیت

7
·        توسعه و تقویت فرقه های مذهبی دیگر 

ت

·        در فرم فتیشیسم کالائی (کالا پرستی)   

پ


·        در فرم فحشای فراگیر
·        آن سان که مرزهای ملی را در می نوردد و وارد کشورهای خارجی می شود.
·        جمهوری اسلامی دیر یا زود به یکی از کشورهای صادر کننده فحشا بدل خواهد شد، اگر نشده باشد. 

8
·        در فرم تشکیل تمامکشوری انسان واره تک بعدی و بی خبر از خرد.
·        آن سان که لیسانس و فوق لیسانس و دکتر کشور، سیاوش کسرائی را نمی شناسد.
·        معنی واژه های ساده از قبیل پرولتاریا و یا امپریالیسم را نمی داند و در عوض مارک خیلی از کالاها و قیمت هر کدام از آنها و نام فروشگاه های مربوطه را از حفظ است.
·        بگذریم از اکثریت قریب به اتفاق سکنه کشور که خواندن و نوشتن را حتی فراموش کرده و فقط از طریق علائم حاضر و آماده انترنتی می توانند دست به عیاشی زنند.

ادامه دارد.

۱ نظر:

  1. ویرایش:
    با پیروزی ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی بر انقلاب سفید، تاریخ به عقب برنگشته است.

    پاسخحذف