۱۳۹۴ آذر ۸, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (219)


جمعبندی از
مسعود بهبودی


مسعود دلیجانی

ثمر خواهد داد
می دانم.

گل حقیقت غنچه داده است
تنها باغبان میوه اش را معنا خواهد کرد.

اربابان چشم و گوش بسته
تنها شکم را پر خواهند کرد.

حاوی حقیقت بودن شم باغبانی می خواهد.
شمی که اربابان از آن گریزانند
چرا که دست های کار
بی مهابا می سازد
حتی اگر
نیازش را پاسخی نباشد.

ثمر خواهد داد
می دانم
گل حقیقت غنچه داده است.


پایان

فحشا
علل اجتماعی ـ اقتصادی و فرماسیونی
و چه بسا معرفتی و علل ایده ئولوژیکی دارد.
مقوله فحشا اکنون باید از نو تعریف شود.
چون فحشا داریم تا فحشا
مراجعه کنید به 
قصه های خانم گاف از 74 تا 80
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

حریف
انسان زمانی احساس تنهایی می کند
که امنیت فردی اش به خطر افتد
و همه درها به رویش بسته باشند.
در این زمان
جهان
پنیر واره
هم می کشد و تنگ تر از لانه موش می گردد.
در این شرایط، فرد مورد نظر
جانور واره می شود و
احساس خفگی مطلق می کند.


ف. ب
 
مرا ببخش
وطن!
تمام هستی من
ریشه دواندن احساس است
من از قبیله دردمند شاعرانم
از پچپچه های نامفهوم
مفهومی خواهم ساخت
پرتو خورشید را خواهم گرفت
باید توانم رزمید
باید توانم برخاست
آری آرمیدن فرو مایگی ست.
پایان

ای شاعر،
 از پچپچه های با مفهوم حتی نمی توان مفهومی ساخت،
 چه رسد به پچپچه های نا مفهوم
مفهوم تصویر واقعیت عینی در آئینه ضمیر آدمی است.
 
مثال
مفهوم «درخت» نتیجه تجرید سرو و صنوبر و بید و بیدمشک است.
تو کجائی تا شویم ما چاکرت؟

شارل مونتسکیو
مونتسکیو (1689 ـ 1751) 

رئیس مجلس فرانسه
مؤلف «روح القوانین» (1748)
از چهره های اولین مرحله روشنگری فرانسه  

مُطالعهٔ کتاب، یعنی تبدیل زمانِ ملالت ‌بار به ساعت‌های لذت‌ بخش.

 شارل جان
از قرن هجدهم قرن ها گذشته است.

1
اکنون در اواسط دهه دوم  قرن بیست و یکم
کسی کتاب نمی خواند
چون خیلی از کتاب ها را می توان در انترنت خواند
و یا در کاست و سی دی شنید
بهتر هم همین است.

2
در این صورت می توان کتاب 1000 صفحه ای را در 1000 دقیقه شنید
 و یا در فیلمی در عرض 90 دقیقه تماشا کرد.

3
ضمنا
کتاب انتزاعی وجود ندارد.

4
هم روح القوانین تو کتاب است و هم مفاتیح الجنان

5
چه بسا کتاب ها که نخواندن شان مفیدتر است تا خواندن شان

6
کسروی
روشنگر بزرگ دیار آتش ها
کتاب هائی را (خرافه نامه هایی را) به آتش می کشید
حق هم داشت.
 
ترانه
بهشت از دست آدم رفت
از آن روزی که گندم خورد.


در عنوان این ترانه
طنزی طنین افکنده است.

شاید دلیل سانسور آن
همین طنین ترس انگیز طنز باشد. 
 
یعنی
اگر آدم جو خورده بود، از جنت طرد نمی شد.

زندگی همهمه مبهمی از خاطره هاست
هر کجا خندیدیم
زندگی آنجا ست.


ویرایش:
هر کجا خندیدیم، زندگی در آنجا ست.
و یا
هر کجا خندیدیم، زندگی هم آنجا ست.

سؤال:
خاطره ها چیستند و چرا و به چه دلیل
زندگی همهمه خاطره ها ست؟

برای طبقه حاکمه امپریالیستی
تنها چیزی که مهم است
حفظ نظام سرمایه داری است.

1
تجارب تاریخی نشان داده که
آن در این راه می تواند همه چیز را فدا کند.

2
20 میلیون نفر در جنگ اول امپریالیستی جهانی کشته شده

3
60 میلیون نفر در جنگ امپریالیستی دوم

4
میلیون ها نفر در جنگ های امپریالیستی نیابتی

5
هیتلر
حتی کودکان و پیران و بیماران  آلمان را بسیج و مسلح کرد و به جبهه فرستاد

برتراند راسل
  عالم علم ریاضی است
و با وایتهد بزرگ ترین کتاب ریاضی را نوشته است.

1
او فیلسوف نبوده.

2
بلحاظ جهان بینی
از نمایندگان پوزیتیویسم بوده است
و در این مورد نیز متزلزل بوده است.

3
جنبه مثبت فعالیت سیاسی  او
مخالفت با جنگ ویتنام بوده است.

4
نظریاتش جز در زمینه ریاضیات
ایدئالیستی اند و  ارزش علمی ندارند.

جهان ما تحت سیطره خردستیزی (ایراسیونالیسم) است.

1
هم پیش شرط توسعه خردستیزی و هم همزاد خردستیزی
  قلع و قمع خرد از طریق اشاعه شبانه روزی خرافه است.

2
درد همین جا ست.
جامعه و جهان لومپنیزه می شود.

3
لومپن هر هنری هم از جیب بری تا رهزنی
از خودفروشی تا تن فروشی
از خیانت تا خریت
از سخن چینی تا جاسوسی
از جندگی تا جاکشی
داشته باشد،
با خرد و خود اندیشی بیگانه است.
درد همین است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر