۱۳۹۴ آذر ۱, یکشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (214)


جمعبندی از
مسعود بهبودی



ارتش گرسنگی راه می ‌رود
شهرها را به ‌دوش می ‌کشد
با کوچه‌ ها و خانه ‌های تاریک ‌شان،
دودکش‌ های کارخانه‌ ها را به ‌دوش می ‌کشد
و خستگی بی ‌پایان خروجی کارخانه‌ ها را.

صادق هدایت علفخواری پیشه کرده بود.
ویگیتارین شده بود.

1
شاید یکی از دلایل عقب ماندگی فکری، جنون و انتحارش
همین خطا در تغذیه باشد.

2
پروتئین نباتی مثلا موز و خیار و سیب و غیره
فقط به درد تأمین انرژی می خورد
فقط به درد سوخت می خورد.

3
به همین دلیل از پروتئین حیوانی نباید و نمی توان صرفنظر کرد.

4
ایراد این نظر شما همان ایراد نظر نخست وزیر هویدا ست:
به هویدا خبر داده بودند که کشور با کمبود نان مواجه است.
گفته بود:
«خوب کیک و بیسکویت و غیره بخورند.»

5
ایراد این نظر هویدا کجا ست؟

6
ایراد آن  اولا این است که کیک و بیسکویت و غیره را هم با همان مواد خام (آرد حبوبات مختلف) تهیه می کنند که نان را.

7
ایراد دوم نظر او و ضمنا نظر شما این است که
میزان گوشت کبک و تیهو
بلحاظ کمیت
خیلی نازل است
و بلحاظ قیمت
خیلی بالا ست
و فقط برای اقلیت اعیان و اشراف قابل دسترسی است.

8
گوشت مرغ و تخم مرغ
بسان نان گندم
از مواد غذایی توده ای اند.
تنها منابع پروتئینی و چربی مهم برای زندگی اند.

پیمان اسداللهی
مثل دلقک سیرکی به خودم رنگ می زنم
نگاهم میکنن، میگن:
« به به»
نمیدونن تراز از دستم در رفته
بیشتر بمونه، می زنه تو روحم
این نقاب آتیش زده به جونم.


نظر ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻢ ﺁﻟﻤﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﺴﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﺩ
ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺍﻗﺎﻣﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ:

ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺕ ﺩﺭﺷﮕﻔﺖ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﻭﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻤﺎ
ﺷﻤﺎﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯿﺪ
ﺍﻣﺎ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺗﻌﺎﺭﻑ ﺩﺭﻭﻏﯿﻦ ﻫﻤﺮﺍﻫﻪ
ﻗﺮﺑﺎﻥ ﺷﻤﺎ
ﻓﺪﺍﯼ ﺷﻤﺎ
ﺑه ﯿﺎﺩﺗﻮﻧﻢ
ﺣﺘﻤﺎ بیایید
ﺷﻤﺎ ﺗﮑﯿﺪ
ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ ﺍﺯﺩﯾﺪﻧﺘﻮﻥ
چقدر اینها ﻭﺍﻗﻌﯿﻪ؟


اینها تعارفات اند:

1
خاص ایران نیستند.
در هر جامعه ای همین تعارفات رواج دارند.

2
تفاوت آنها در کمیت و غلظت و فرم آنها ست.

3
ژاپنی ها
به عنوان مثال
تعظیم الکی و صوری می کنند.

4
آلمانی ها با دیدار یکدیگر
از وضع هوا گزارش می دهند.
وضع هوائی که همه از آن خبر دارند.

5
تعیین درجه و درصد واقعیت تعارفات آسان نیست.
بویژه اگر اعضای جامعه
با تفکر مفهومی بیگانه باشند.

6
برای اینکه خود اندیشی هنر بزرگی است.

7
خوداندیشی را باید با تحمل مشقات کمر شکن فراگرفت.

8
در آن صورت
فقط در آن صورت
می توان حرف دهن خود را فهمید و حرف دهن همنوع خود را.

حق با مینا ست
که بابک بر ضد نظام برده داری اسلام
مقاومت ورزید و جان بر سر آرمان و ایمان نهاد.

1
بابک ولی به دلایل علمی و تجربی نمی توانست
به پیروزی رسد.

2
بابک از مزدکیان بود و طرفدار کمونیسم آغازین.

3
توسعه نیروهای مولده
نظام اشتراکی آغازین را متلاشی کرده بود
و دوران حهانی نوینی به نام برده داری شروع شده بود.

4
ملاحده (مزدکیان) آنجا هم که به قدرت رسیدند
مجبور شدند که مناسبات تولیدی برده داری را رواج دهند.
مراجعه کنید به
سیری در حماسه داد
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
چون برده داری بلحاظ توسعه نیروهای مولده
از نظام اشتراکی آغازین مترقی تر بود:

6
نظام برده داری
بلحاظ فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی
پلکان بالاتری در نردبام توسعه اجتماعی  بود.

7
چرخ تاریخ را نمی توان به عقب برگرداند.

8
اجامر جمهوری فئودالی ـ فوندامنتالیستی
هم قصد برگرداندن چرخ تاریخ به فئودالیسم را داشتند
ولی تاریخ شوخی برنمی دارد.

9
خود اجامر اکنون
ـ از سید علی تا کوسه
از میر حسین تا کروبی  ـ
بورژوا شده اند و توله های شان  ماشین های آخرین سیستم
سوار می شوند و به در و دیوار می زنند و نفله می شوند.

10
تاریخ سرسخت است، مینا
شوخی سرش نمی شود.

می دانید، طنز تاریخ کجا ست؟

1
اگر اشتباه نکنیم،
مشکین شهر، شهری از منطقه ای از آذربایجان است
که معروف به قره داغ (سیاهکوه) بوده است.

2
این منطقه
ـ بلحاظ غنای آثار باستانی ـ
ایتالیای ایران است.

3
اما این ضمنا همان منطقه ای است که سکنه آن
در آذریایجان
سده های متمادی
تحقیر شده اند
و به مثابه سمبل عقب ماندگی قلمداد شده اند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر