۱۳۹۴ آبان ۲۵, دوشنبه

قرآن کریم از دیدی دیگر (51)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

سوره بقره
آیه (٩٤)   
قُلْ إِنْ كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ   
بگو:
«اگر آن (چنان كه مدعى هستيد) سراى ديگر در نزد خدا، مخصوص شما ست نه ساير مردم، پس آرزوى مرگ كنيد اگر راست مى‏گوييد!»  

·        برخورد خدا و یا پیامبر اسلام با بنی اسرائیل تا کنون ـ بدون استثناء ـ حاکی از تنگ آمدن قافیه بوده است.
·        ظاهرا بنی اسرائیل در سنت سید احمد کسروی ـ روشنگر بزرگ دیار آتش ها ـ به طنز و سخره گفته اند، «خدا با ما ست» و بهشت سرای ما ست.

·        این هم واکنش پیامبر اسلام است:
·        «اگر راست می گویید، آرزوی مرگ کنید.»

·        این اما یعنی تحویل دادن جفنگ به عوض استدلال منطقی و تجربی.

1
سوره بقره
آیه (٩٥)   
وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ   
ولى آنها، به خاطر اعمال بدى كه پيش از خود فرستاده ‏اند،
هرگز آرزوى مرگ نخواهند كرد  و خداوند از ستمگران آگاه است

·        عجب تفکر منطقی ئی!
·        اگر بنی اسرائیل و هر کس دیگر، معصوم مطلق و نیکوکار بی چون و چرا هم باشند، هرگز آرزوی مرگ نمی کنند.
·        خدای علم الغیب حداقل باید از این امر بدیهی با خبر باشد.
·        در هر موجود زنده از نبات تا جانور و انسان قوه فوق العاده قوی و قدر قدرتی به نام غریزه حفظ نفس هست.
·        به هین دلیل صادق هدایت همه سوراخ ـ سنبه های اتاقش را با وسواس فئودالی مسدود می سازد که غریزه قدر قدرت منصرفش نکند.

2
خداوند از ستمگران آگاه است

·        رسول خدا هم کسب و کاری جز هندوانه گذاشتن مکرر زیر بغل خدا ندارد.
·        یک بار گفتی، فهمیدیم که خدا عالم الغیب است و از همه چیز با خبر است.
·        تکرار مکرر برای چیست؟

·        کسی که عقل کل و مطلق باشد، طبیعی است که از ستمگران هم با خبر باشد.

·        هدف رسول اکرم از تکرار مکرر صفات هراس انگیز خدا، مانی پولیزاسیون پسیکولوژیکی توده های مردم و تحت تابعیت ایده ئولوژی نظام برده داری کشیدن آنها ست.

·        ترس یکی از مقولات پسیکولوژیکی همه ادیان آسمانی و همه عوامفریبان از همه رنگ است.

3
·        دیری است که فلسفه حیات (اگزیستانسیالیسم) هم همین مقوله ترس را به یکی از مرکزی ترین مقولات فلسفی خود بدل کرده است.
·        در این مقوله پسیکولوژیکی اما ترس طبقات اجتماعی فاقد  دورنمای تاریخی و بی فردا تبیین می یابد.
·        جامعه و جهان بر سر این طبقات اجتماعی بی فردا آوار می شود و آنها را به هراس می اندازد.

4
سوره بقره
آیه (٩٦)   
وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ   
و آنها را حريص ‏ترين مردم
- حتى حريصتر ازمشركان -  
بر زندگى (اين دنيا، و اندوختن ثروت) خواهى يافت
 (تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود!
در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت
 و خداوند به اعمال آنها بينا ست.  

·        در این آیه، تحقیر بنی اسرائیل از موضع انفعال و ارتجاع صورت می گیرد:
·        بنی اسرائیل به جرم تلاش در جهت تهیه و تولید و انباشت ثروت و بهزیستی مورد توهین، تحقیر و تخریب قرار می گیرند.
·        خدا در این آیه فراموش می کند که یکی از حریصان مهم خدیجه ارباب سابق و همسر حی و حاضر رسول خدا ست.
·        کسب و کار محمد و حواریون جز رهزنی و قتل و غارت کاروان های مردم نبوده است.
·        هدف این رهزنی ها هم چیز جز جمع آوری ثروت جاندار و بی جان نبوده است.

5
(تا آنجا) كه هر يك از آنها آرزو دارد هزار سال عمر به او داده شود!
در حالى كه اين عمر طولانى، او را از كيفر (الهى) باز نخواهد داشت
 و خداوند به اعمال آنها بينا ست.  

·        خدا بالاخره ملتفت می شود که کسی آرزوی مرگ نمی کند، اگر خر نباشد.
·        به همین دلیل، بنی اسرائیل هم عمر هزارساله آرزو می کنند و نه مرگ به طمع سرای کذائی دیگر.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر