۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (213)


جمعبندی از
مسعود بهبودی


ارتش گرسنگی راه می‌رود
با گام‌های تندر
با سرودهای آتش
با امید به ‌بیرقِ شعله شکلش
با امید به ‌امید.



مش وودی علن،
اگر شناخت آدم ها
به این آسانی می بود، باکی نبود.

1
آدم، آدم است و نه آهن.

2
آدم افعی هفت خط و خالی است.

3
رنگ عوض کن و همرنگ ساز است.

4
آدم به ساز و برگ کلاه برداری و کلاشی مجهز است.

5
معیار شناخت آدم ها
علن ها و آخوند ها
عیاش ها و رمال ها
اعمال و آمال آنها ست.

6
معیار شناخت آنها
مثلا
ازدواج آنها  با دختر خوانده ها ست
رقص آنها با جلاد ها و شیاد ها ست.


برج «عا، زادی» در واقع
برج شیاد بود
و میدان مربوطه
میدان شیاد.

1
آلمان دموکراتیک
نشانه بارز آلمان آنتی فاشیستی بود
و
شکست سوسیالیسم
پیروزی مجدد فاشیسم و تحکیم حاکمیت بربریت.

نه.
چه گوارای عزیز

گنجشک هراسان از مترسک
هرگز از گرسنگی نمی میرد.

1
دانه را در جائی دور از دیدرس مترسک می جوید و می یابد.

2
قحط دانه که نیست.

3
جهان پهناوراست و امکانات بی پایان

4
جوینده یابنده است.

آره.
ولی
هر مفهومی
(هر واژه ای، مجموعه واژه ای)
معنی مشخص دارد.


1
هر مفهومی انعکاس چیزی است.

2
هر مفهومی تعریف استاندارد دارد.

3
عشق بنظر ما در ادبیات کشورمان و شاید هم در ادبیات جهان
«هرجائی واژه» است:
همه از آن دم می زنند و هر چه دل شان می خواهد در زر ورق آن تحویل همنوعان خود می دهند.

4
مثال تجربی:
در اروپا از خرید و فروش سکس
به عنوان خرید و فروش عشق سخن می گویند
و از عملیات جنسی به عنوان عشق ورزی.

5
شاعری عیرانی در فرنگ
عکس جفتگیری خرها را
در وال فیسببوکش
انداخته و زیرش نوشته:
نفرین بر آخوند ها، خر ها حتی عشاق جهان اند.

6
منظور این حیوان از عشق چیست؟

7
عشق چه ربطی به جفتگیری دارد؟

مولانا و عرفان بطور کلی
نماینده ایراسیونالیسم (خردستیزی) اند:
«پای استدلالیان
(نمایندگان تفکر و منطق و خرد و راسیونالیسم)
را چوبین»
می دانند.
خردستیز بمراتب بدتر از خر است.

حریف
به نظرم پیری وقتی نعمت است که توأم با سلامتی جسم و ذهن باشد که
 در اینصورت انسان در پیری کمال را تجربه می کند 
و درصورت فقدان هریک نزول است، نه کمال.

این حکم ربطی به سن و سال ندارد:
این حکم شما در مورد جوانی و حتی کودکی هم صادق است:
اگر کودکی و یا جوانی «توأم با سلامتی جسم و روح و روان»
نباشد، فاجعه است.

حریف
استاد مطهری در کتاب عدل الهی گفته اند:
«تا آنجا که به جهان مادی مربوط است اصول دیالکتیک را می پذیریم»
در این مورد چه نظری داری؟


استاد مطهری اصلا نمی داند که دیالک تیک چیست.
سطح سواد او به اندازه سطح سواد کودکان کودکستان است.

این جنگ، 
جنگ جهانی سومی در فرم دیگری است.

1
نظام سرمایه داری برای ادامه حیات
هم، در جنگ های جهانی اول و دوم و هم، اکنون
به تخریب وسیع نیروهای مولده در جامعه بشری دست می زند.

2
همه کشورهای مهم منطقه به تلی از خاک بدل شده اند.

3
در هیچکدام از اینها اثری از تمدن به چشم نمی خورد.

4
در قلب نیروهای مولده
انسان های مولد و زحمتکش ایستاده اند.

5
علم نیز یکی دیگر از نیروهای مولده است.
علم نیروی مولده بیواسطه است.

6
علم همشیره فن (تکنیک، تکنولوژی)، وسایل تولید و غیره است.

7
طبقه حاکمه همه این نیروهای مولده را تخریب می کند.

8
کارخانه ها و مزارع و باغات و قنوات و غیره همه بمباران می شوند.

9
تحصیلکرده های کشورهای جهان سوم
به عنوان داوطلب  ملتمس پناهندگی
(عین اسرای جنگی، عین یهودی ها، کمونیست ها، کولی ها در اردوگاه های کار نازی)
با گذر از روی جنازه خود و خانواده خود
به بازار کار امپریالیستی سرازیر می شوند
و اقتصاد های ملی ویران خود را به امید قضا و قدر می سپارند.

10
هنوز بشریت در اغازفاجعه ایستاده است.
باش تا صبج نکبتش بدمد
کاین هنوز از نتایج «سحر» است

افغانستان همه چیز داشت.

1
خیلی از همسایه ها حسرتکشش بودند.

2
ننگ و نفرین بر آنها که این دستاورد عظیم را از بین بردند
و همراه با آن منطقه را به خون و آتش کشیدند
و به قهقرای بربریت و حتی توحش انداختند.

ما که بالاخره نفهمیدیم
منظور حضرات از عشق چیست.
سعدی شاید صدها غزل عاشقانه سروده باشد.
زنش سی سال آزگار تنها بود و خودش در سیر و سلوک و سیاحت.
بیچاره زن سعدی
که پشت سرش
اجامر کلی متلک سرهم بندی کرده اند.

مسئله کار کودکان باید بطور مشخص بررسی شود.

1
نباید به منجلاب فرمالیسم افتاد.

2
ایده ئولوژی طبقه حاکمه در خیلی از زمینه ها
و از آن جمله در زمینه کار کودکان
دست به عوامفریبی بی تمایز و انتزاعی می زند.

3
کودکان توده زحمت
حتی در متروپول ها
تمرین کار و حرفه می کنند
تا فردا جای مادر و پدر را در تولید و بازتولید جامعه بگیرند.

4
رسانه های عوامفریب همگانی ـ جهانی
از این فرمالیسم ها پیراهن عثمان می سازند
تا بگویند که کودکان کشورهای خودشان
از این  ذلت مستثنی اند.

5
فرق کودکان آنها با کودکان ما
فقط این است که آنها در مدارس مربوطه
تمرین می کنند و کودکان ما در ملأ عام (در محل کار)

6
در رفاه کودکان ممالک امپریالیستی شکی نیست.

7
ولی منبع این رفاه آنان
ذلت کودکان ما ست.

8
شرایط وحشت انگیز استثمار
توسط امپریالیسم (ای وی اف و غیره)
با ربح های کمرشکن بر وام ها
حتی به بورژوازی کشورهای جهان سوم
دیکته می شود.

9
اخیرا یکی از کارخانه داران بنگلادش
مصاحبه ای با یکی از رسانه های امپریالیستی داشت
و بر این مسئله انگشت می گذاشت.

10
تمرکز ثروت کلان در دست اقلیتی
به بهای ذلت   توده ای در حواشی متروپول ها و جهان سوم امکان پذیر گشته است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر