۱۳۹۴ آبان ۲۵, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (387)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
فصل هشتم
بخش ششم
امپریالیسم به مثابه سیستم ایدئال:
پارسون

پیشکش به

 سرهنگ محمد علی مبشری
 (تاریخ تیر باران بیست و هفتم مهر ۱۳۳۳)  

7
·        مخالفت پارسونس با هر چیز در ضمن، حاوی طرحی است که چه بسا در سایه «معامله جدید» روزولت در جهت تشکیل جامعه ایدئال عرضه می شود و بلحاظ سیاسی مورد استفاده همه جانبه قرار می گیرد:
·        طرح غلبه بر «بحران» اجتماعی از طریق مداخله همه جانبه و آماج مند دولت.

·        (روزولت از سال 1933 تا سال 1945 رئیس جمهور امریکا بوده است.)    

8
·        پارسونس تلاش های «خیریه دولتی» دکترین روزولت را بیهوده می داند.
·        برای اینکه بنظر او، شالوده اقتصادی و سیاسی جامعه امریکا رو به راه است:
·        آنچه که جایش خالی است، «اخلاق» صحیح است و در قلب اخلاق صحیح، ایندیویدوئالیسم (فردگرائی)  اقتصادی است که پارسونس بدان ارج عظیم می نهد.
·        (همانجا، ص 229)   

9
·        اگر کسی بخواهد جامعه را و الگوی فرهنگی آن را (چیزی که آرزوی قلبی پارسونس است) حفظ کند، باید به منافع غیر اقتصادی انتگراسیون (همپیوندی) اجتماعی توجه کند.
·         
·        (انتگراسیون به روند تشکیل سیستم نظام عالی تر از سیستم ها (و یا عناصر) نسبتا مستقل نظام نازل تر اطلاق می شود، که ضمنا زیرسیستم ها و عناصر تشکیل دهنده سیستم جدید، در وابستگی متقابل نسبت به همدیگر قرار می گیرند و استقلال و عدم وابستگی شان کاهش می یابد.  مترجم)    

·        مراجعه کنید به دیالک تیک انتگراسیون و دس انتگراسیون   در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

10
·        پارسونس در سنت دیرین کنسرواتیوها (محافظه کارها)، برای حفظ جامعه، پیوند اخلاقی اعضای آن را لازم می داند.

11
·        او انتظار دارد که اخلاق بتواند جامعه را حفظ و تحکیم کند، بدون آنکه تغییر سیستم اقتصادی و نحوه توزیع ثروت و قدرت ضرورت داشته باشد، که خطری برای امتیازات طبقه حاکمه می تواند باشد.
(همانجا، ص 182)   

12
·        از دید سوسیولوژیکی پارسونس، گروه اجتماعی ئی که باید نوسازی اخلاقی جامعه را به عهده گیرد و تضمین کند، طبقه به اصطلاح متوسط (کارمندان، روشنفکریت، طبقه متوسط صنعتی و حرفه ای) است.  
·        این طبقه متوسط از دید پارسونس، نیروی اجتماعی اصلی محسوب می شود که حلقه واسط میان «سرمایه» و «کار» است و تعادل آندو را امکان پذیر می سازد و جامعه را به راه اخلاقی درست سوق می دهد.  

13
·        پارسوسن به سرنوشت طبقه کارگر تره حتی خرد نمی کند.
·        چون اگر قرار بر این باشد که آرزوی پارسونس جامه عمل پوشد، یعنی انتگراسیون اجتماعی صورت گیرد، طبقه کارگر باید در سیستم نظم آفرین او ادغام شود.

14
·        پارسونس که از سال 1927 در دانشگاه هاروارد تدریس می کند و از سال 1930 عضو کلوپ پاره تو ست، برای نیل بدین هدف، سرکوب حکومتی ـ پلیسی طبقه کارگر را و فعالیت های ضد کارگری «فدراسیون کار امریکا» (ای. اف. ال) (سال تأسیس 1886) را تجویز می کند.       

15
·        «47 امین کنگره اتحادیه کارگری امریکا (ای. اف. ال) در دو هفته اول ماه اکتبر در لوس نجلس کالیفرنیا برگزار شد.
·        این کنگره توسط کشیشی افتتاح شد و بعد نوبت به سناتورها، کارخانه دارها، صاحبان شرکت ها، اعضای دولت و غیره یعنی کلیه مأمورین امپریالیسم کاپیتالیستی رسید.
·        در ضمن رئیس اتحادیه کارگری امریکا تحت پیگرد قرار گرفت و بازداشت شد.»
·        (بین الملل کمونیستی، 30 نوآمبر 1927، سالنامه شماره 8، ص 2370)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر