۱۳۹۴ آبان ۲۸, پنجشنبه

روشنگری (3)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر  
پروفسور کارل هاینتس بارک
برگردان شین میم شین

(بخش دوم)

I
روشنگری انگلیس

·        روند رهائی بورژوازی انگلیس دراواخر قرن شانزدهم در روشنگری انگلیس نطفه می بندد که بوسیله بورژوا شدن اشراف تسهیل می گردد و با «انقلاب ظفرنمون» و با تاجگذاری ویلهلم اورانین در سال 1689 میلادی به نقطه پایانی خود می رسد.

·        روشنگری انگلیس در نقطه عطف قرن 17 و 18 به نقطه اوج توسعه خود می رسد و روشنگری فرانسه و آلمان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

1
فرانسیس بیکن

 فرانسیس بیکن (1561 ـ 1626)
فیلسوف و دولتمرد انگلیسی
مؤسس امپیریسم (تجربه گرائی)  
چاوش عصر جدید

·        روشنگری انگلیس با  فرانسیس بیکن   به راه می افتد.

1

·        مارکس او را «بنیانگذار ماتریالیسم انگلیس و کلیه علوم آزمایشگاهی مدرن» می نامد.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 2، ص 135) 

2
·        فرانسیس بیکن از وقوف به اهمیت علوم برای انسان ها سرشار است.

3
·        او چاوش و مژده رسان عصر جدید است و تحول کلیه مناسبات انسانی را در گرو رفرم علوم می داند که در کتاب خود تحت عنوان «ارگانون نوین علم» (1620) طرحریزی می کند.

·        (ارگانون واژه یونانی ئی است و در واقع به معنی ابزار کار، اسلوب و یا متد است. مترجم)  

4
·        «نظریه رفرمیستی او» (نظریه اندرز آمیز، دکترین افوریستی او)  به قول مارکس، علیرغم تلاشش برای نجات علوم از امر و نهی مذهب، از «ناپیگیری های تئولوژیکی» مملو است.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 2، ص 135) 

5

·        همانطور که در مقالات او (1597 ـ 1628) و در اثر او تحت عنوان (نوا آتلانتیس) دیده می شود، هدف او در وهله اول عبارت است از توسعه تولید با استفاده از معارف علمی جدید.

6
·        برنامه طرحریزی شده از سوی او راجع به تحول اجتماعی، انعکاس مبارزه ای است که در آن زمان میان طبقات حاکم جریان داشته، یعنی زمانی که حکومت مطلقه به سدی در راه بورژوازی نوخاسته انگلیس بدل شده است.

7
·        فرانسیس بیکن همزمان خواهان روی کار آمدن شاهان بشردوست متأثر از روشنگری بوده که باید همراه با پارلمان (مجلس) حکومت کنند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر