۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

سیری در جفنگیات عبدالکریم سروش (2)


ویرایش و تحلیل از
شین میم شین

پیشکش به
 پورهرمزان
 
چالش اسلام با لیبرالیسم

·        این عنوان این جفنگ عبدالکریم است.
·        از همین عنوان تق و لق می توان به بی سوادی عمیق و حواس پرتی عتیق عبدالکریم پی برد.

·        باید ببینیم که منظور او از اسلام و لیبرالیسم چیست.

1
نکته اول که می‌ خواهم عرض کنم
 نکته ای فلسفی‌ ومعرفت شناسانه است
و آن عبارت است از مساله یقین  

·        فرمولبندی این جمله حتی معیوب است.
·        نکته معرفت شناسانه حتی بلحاظ گرامری (قواعد دستور زبان فارسی)  نادرست است.
·        عبدالکریم واژه «معرفت شناسانه» را به عنوان صفت به کار می برد.
·        این واژه اما ـ بلحاظ گرامری ـ قید است و نه صفت:

الف
·        نکته معرفت شناسی و یا معرفت شناختی می توانست بلحاظ گرامری درست باشد.
·        چون معرفت شناسی و ممعرفت شناختی، صفت است و نکته، موصوف.

ب
·        حسن معرفت شناسانه به هارت و پورت پرداخت.
·        واژه «معرفت شناسانه» به عنوان قید، نحوه عمل حسن را، یعنی فعل جمله مربوطه را تبیین می دارد.

·        عبدالکریم هنوز فرق صفت با قید را نمی داند.
·        ولی سرزنشی بر او وارد نیست.
·        چون در جنگل عه «هورا» و عا «شورا» امثال او فت و فراوانند.

2
نکته اول که می‌ خواهم عرض کنم
 نکته ای فلسفی‌ ومعرفت شناسانه است
و آن عبارت است از مساله یقین  

·        واژه ی نکته نیز در این جمله نابجا ست.
·        ما اینجا در رابطه با «یقین»، با مفهوم معرفتی ـ نظری و یا احیانا مقوله ی معرفتی ـ نظری سر و کار داریم.
·        واژه «معرفتی ـ نظری» صفتی برای اسمی به نام «تئوری شناخت» است:
·        صفت مناسب به تئوری و یا نظر و یا نظریه، تئوریکی و یا نظری است و صفت مناسب به شناخت و یا معرفت، معرفتی است.
·        از این رو برای اسم «تئوری شناخت»، صفتی به نام «معرفتی ـ نظری» فرمولبندی شده است که فی نفسه فوق العاده زیبا و اندیشیده است.

3
نکته اول که می‌ خواهم عرض کنم
 نکته ای فلسفی‌ ومعرفت شناسانه است
و آن عبارت است از مساله یقین  

·        اصطلاح «معرفتی ـ نظری» را مدیون علمای حزب توده ایم.
·        یاد خروشان شان به یاد باد.
·        همان علمائی که پس از زجر بهیمی و رسوائی، در نهایت وحشیت و بی رحمیت به دار آویخته شده اند و یا تکه تکه گشته اند و جلوی ددان درنده افکنده شده اند.

4
نکته اول که می‌ خواهم عرض کنم
 نکته ای فلسفی‌ ومعرفت شناسانه است
و آن عبارت است از مساله یقین  

·        «یقین» نه مسئله، بلکه مفهوم است.
·        یقین مفهومی دیر آشنا در فلسفه حتی قرون وسطی ایران است و جفت دیالک تیکی ئی به نام شک و یا تردید دارد که هر کودکی می داند:
·        دیالک تیک شک و تردید و یقین.

5
ببینید معرفت شناسی‌ لیبرالیستی
 یک معرفت شناسی‌ خطا انگار است
 یعنی‌ دگماتیک نیست

·        اصطلاح «معرفت شناسی» لیبرالیستی اصلا وجود خارجی ندارد و از سرتاپا من در آوردی است.
·        این جور زباله ها را «علمای» هپیلی هپوی امپریالیستی اختراع می کنند تا دست به عوامفریبی بزنند.

·        لیبرالیسم کمترین ربطی به تئوری شناخت ندارد.

·        لیبرالیسم چیست؟

6

ببینید معرفت شناسی‌ لیبرالیستی
 یک معرفت شناسی‌ خطا انگار است
 یعنی‌ دگماتیک نیست

·        لیبر یعنی آزاد، لیبرالیسم یعنی آزادی
·        لیبرالیسم به موضع اصلی فلسفه سیاسی از سوئی و به جنبش تاریخی ئی اطلاق می شود که طالب نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر آزادی است.

·        لیبرالیسم در قرن 17 از انقلاب بورژوائی انگلستان نشئت گرفته است:
·        آماج اصلی لیبرالیسم،  آزادی فرد در مقابل قوه دولتی بوده است.
·        لیبرالیسم همراه با کنسرواتیسم (محافظه کاری)  و سوسیالیسم سه ایده ئولوژی سیاسی مهم اند که از قرن 19 در اروپا تشکیل شده اند.

7
ببینید معرفت شناسی‌ لیبرالیستی
 یک معرفت شناسی‌ خطا انگار است
 یعنی‌ دگماتیک نیست

·        منظور از واژه من در آوردی «خطا انگار» چیست؟

·        عبدالکریم ظاهرا واژه خطا انگار را به عنوان ضد دگماتیک به کار می برد.

·        دگماتیسم اما به چه معنی است؟

8

·        دگماتیسم به طرز تفکر غیرانتقادی، غیرتاریخی و متافیزیکی (ضد دیالک تیکی)  اطلاق می شود که از قرار زیر باشد:

الف
·        بر بنیان جزم ها و یا دگم های روایت شده، یعنی آیات، احادیث، روایات، نظرات، براهین و اعتقادات استوار باشد.

ب
·        جزم ها و یا دگم ها را بمثابه حقایق همیشه همان و همه جا معتبر تلقی کند، بدون این که دگم ها را در شرایط تاریخی ـ مشخص موجود مورد آزمون و آزمایش قرار دهد.
·        بدون این که بر بنیان معارف جدید و تجارب عملی جدید به کنترل (امتحان) محتوای حقیقت آنها و ارزش معرفتی آنها بپردازد.
·        دگماتیسم مشخصه خاص هر مذهب و هر نگرش مذهبی است.

9
  پاپ اعظم 
نماینده ندانمگرائی

ببینید معرفت شناسی‌ لیبرالیستی
 یک معرفت شناسی‌ خطا انگار است
 یعنی‌ دگماتیک نیست

·        عبدالکریم در مقابل دگماتیسم،  موضع معرفتی ـ نظری ئی را قرار می دهد که خطا در ارزیابی و داوری را پیشاپیش به رسمیت بشناسد.

·        هنر نزد عیرانیان است و بس.

·        بنا بر این جفنگ عبدالکریم، هر ننه مرده ای که طرفدار اسکپتیسیسم (تردیدگرائی)، اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) و  رلاتیویسم باشد، بطور اوتوماتیک و خود به خودی به مقام علامه ضد دگماتیک ارتقا می یابد تا در دانش ـ کاه های ایالات متحده امریکا خرافه و خریت تدریس کند و به مقام بزرگ ترین روشن ـ فکر مردمی هفتگانه اعتلا یابد.

·        این اما به چه معنی است؟ 

10
 
·        این موضعگیری معرفتی ـ نظری به معنی دادن پاسخ ایدئالیستی به مسئله اساسی فلسفه در عرصه تئوری شناخت است.
·        این به معنی انکار اصل «قابل شناخت بودن واقعیت عینی» است.

·        مراجعه کنید به اصل قابل شناسائی بودن جهان، مسئله اساسی فلسفه، تئوری شناخت، شناخت، مکاتب تئوری شناخت، ایدئالیسم، دگماتیسم، رلاتیویسم، اسکپتیسیسم (تردیدگرائی)، اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ادامه دارد.

۲ نظر:

  1. متشکریم ولی برایم درک بساری از تحلیلها مشگل ست دانشم دراین زمینه کماست اینهم ناشی از کوتاهی حزب بوده که از حوانی بما نیاموختندوحا لا که بآ‌ خر خط رسیده ایم درش مانده ایماز اینکه با شما هماندیشی نتوانم متاسفم

    پاسخحذف
  2. ممنون از حسن نظر ناهید
    حضور شما فی نفسه برای ما مائده ای است.
    عمرتان دراز باد که امید ما هستید.

    پاسخحذف