۱۳۹۴ آبان ۳۰, شنبه

سیری در جفنگیات عبدالکریم سروش (3)


ویرایش و تحلیل از
شین میم شین

پیشکش به
 پور هرمزان 

(۱۳۰۰ ـ ۱۳۶۷)  
افسر توپخانه /  مترجم
 اعدام در  زندان اوین


کسب یقین و جزم در روزگار ما آنقدر دور از دسترس شده است
 که دیگر کسی‌ به دنبالش نمی‌ رود
مگر در ریاضیات و منطق.

·        ما برای بررسی این جفنگ عبدالکریم، نخست آن را تجزیه و بعد تحلیل می کنیم تا خواننده از فرط دهشت دچار سکته مغزی و یا قلبی نشود.
·        دهشت به حیرت توأم با وحشت گفته می شود:

1
کسب یقین و جزم در روزگار ما آنقدر دور از دسترس شده است

·        بی اعتنا به محتوای این جفنگ، بزعم عبدالکریم با گذشت زمان، یعنی با توسعه غول آسای علم و فن، «کسب جزم و یقین به طرز وحشتناکی دور از دسترس بشریت شده است.»

·        این جفنگ اما به چه معنی است؟    

2
·        قاعده بر این است که با توسعه علم و فن کسب خیلی از چیزها سهل تر و آسان تر گردد.
·        این را حتما کودکان کودن کودکستان های عامریکا و عیران هم می دانند.
·        با توسعه علم و فن، بشریت برای رفتن به زیارت کربلا به جای 5 ماه، 5 روز لازم دارد.

·        در قاموس عبدالکریم اما قضیه برعکس است:
·        بشریت بطرز خارق العاده ای عقب عقب رفته است.
·        در نتیجه اگر در صدر اسلام و یا مثلا در قرون وسطی «کسب جزم و یقین» به آسانی خوردن آب زمزم بود، در دهه دوم قرن 21، چنان دور از دسترس بشریت شده، که اصلا کسی برای دست یافتن به آنها کمترین زحمت اقدام به خود نمی دهد.

·        این اما به چه معنی است؟  

3
کسب یقین و جزم در روزگار ما آنقدر دور از دسترس شده است

·        این عملا و اصولا و قاعدتا بدان معنی است که بشریت اکنون نه تنها از کسب یقین صرفنظر کرده، بلکه امید دست یابی به جزم را هم از دل بدر رانده است.

·        یعنی دیگر کسی به دنبال آیه و روایت و حدیث و ضرب المثل و کلمات قصار و غیره نمی گردد.

·        اگر کاربران زن و نر فیس آباد این جفنگ عبدالکریم را بشنوند بیدرنگ به کاخ سفید حمله می برند.
·        چون کسب و کار کاربران فیس آباد کسب سریع السیر یقین و جزم است و بس.
·        به اسانی آب خوردن یقین و جزم جمع می کنند و برای تکثیر و توزیع سریع السیر یقین و جزم عزم خود را در اسرع وقت، جزم می کنند.

·        این اما به چه معنی باید باشد؟  

4
کسب یقین و جزم در روزگار ما آنقدر دور از دسترس شده است

·        صرفنظر از جزم باید به معنی صرفنظر از دین و مذهب باشد.
·        چون گنجینه لایتناهی آیه و حدیث و روایت و کلمات قصار و غیره ادیان متنوع و مختلف آسمانی و زمینی و زیر زمینی اند.

·        آیا واقعا قضیه از این قرار است؟

·        دیگر کسی برای ادیان و مذاهب و خرافات و لاطائلات تره خرد نمی کند؟

5
·        ضمنا مگر در کشور عه «هورا» و عا «شورا» برای کسب یقین، ساز و برگ های متنوع اختراع نشده است؟
·        در زمان فعالیت عبدالکریم در همکاری با خمینی و خامنه ای و کوسه و نهنگ و ددودیو مگر در اوین و سایر دانشگاه های عه «هورا» «کسب یقین» با توسل به شکنجه و شلاق و مشت و لگد و فحش و توهین و تهدید و تجاوز و تخریب و اعدام و تیرباران صورت نمی گرفت؟
·        عبدالکریم در آن واویلای کسب جزم و یقین، هنوز لیبرال نشده بود؟  

6

کسب یقین و جزم در روزگار ما آنقدر دور از دسترس شده است
 که دیگر کسی‌ به دنبالش نمی‌ رود
مگر در ریاضیات و منطق.

·        اگر حافظ شیرازی این جفنگ عبدالکریم را شنیده بود، حتما از وحشت سروده بود:  

بیا و کشتی ما در شط شراب انداز
غریو  ولوله در جان شیخ و شاب انداز.

·        آخر آدم حسابی کدام دیوانه ای در ریاضیات و منطق دنبال جزم می گردد؟

·        محل آیه و روایت و حدیث و دگم و جزم، قرآن کریم است و مفاتیح الجنان و نهج البلاغه و و رسالات آیات عظام و غیره و نه ریاضیات و منطق.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر