۱۳۹۴ آبان ۱۵, جمعه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (381)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
فصل هشتم
بخش پنجم
ایده ئولوژیزه کردن کاپیتالیسم
ماکس وبر

پیشکش
 به
 عبدالحسین نوشین 
(1285 ـ 1350)

96
·        مشروعیت چنین نظمی به نظر ماکس وبر می تواند به انواع زیر باشد:

الف
·        «احساسی» باشد.  
ب
·        «ارزش ـ  راسیونال» باشد.
ت
·        «مذهبی» باشد.
پ
·        بنا بر «منافع» باشد.
·        (پاراگراف 6، همانجا، ص 24)  

97
·        در قاموس ماکس وبر، نظم به معانی زیر است:   

الف
·        به معنی قرارداد است، اگر بنا بر شانس و اقبالی (تصادفی) در انحراف محفل معینی از آدم ها به عدم تأیید عام و عملی (نسبی) برخورد کند.
·        یعنی اگر اعتبار آن بطور برونی تضمین شده باشد.

ب
·        به معنی حقوق است، اگر بنا بر شانس و اقبال (تصادف) مبتنی بر اجبار جسمی و یا روانی با تحمیل نظر و یا با مخالفتی که به جریحه دار شدن عملی گروهی از انسان ها منجر شود.  
·        یعنی اگر بطور برونی تضمین شده باشد.  
·        (همانجا)  

98
·        سوبژکت های عمل می توانند به هر نظمی به انحای مختلف مشروعیت بخشند.  

99
·        ماکس وبر در این جا نیز دو باره تیپولوژی ئی را توسعه می دهد که در مرکز آن، نوع نظم هدف ـ راسیونال قرار دارد.

·        اعتبار مشروع می تواند توسط سوبژکت های عمل به انحای زیر، صورت گیرد:

الف
·        ببرکت سنت
·        (به اعتبار آنچه که همیشه بوده است.)   

ب
·        ببرکت ایمان احساسی (بویژه عاطفی)
·        (به اعتبار چیز جدید و یا الگوئی ـ سرمشقی)     

ت
·        ببرکت باور ارزش ـ راسیونال
·        (به اعتبار چیز مطلقا معتبر تلقی شده.)   

پ
·        ببرکت قانون مثبت که بر مشروعیت آن ایمان آورده می شود.  

100
·        این مشروعیت می تواند به انحای زیر کسب مشروعیت کند:  

الف
·        با توافق افراد ذینفع  

ب
·        با تحمیل به دلیل حاکمیت مشروعا معتبر انسان بر انسان و تسلیم در مقابل آن
·        (همانجا، ص 26)  

101
·        در پاراگراف های بعدی اثر ماکس وبر تحت عنوان «مفاهیم سوسیولوژیکی اساسی»، مقولات اساسی جامعه شناسی او توسعه می یابند:

الف
·        مقوله «مبارزه» در پاراگراف 8

ب
·        مقوله «انجمن سیاسی ـ روحانی» در پاراگراف 17   

ت
·        این مقولات در عرصه های زیر به کار بسته می شوند:   

1
·        در عرصه «اقتصاد»   

2
·        در عرصه «حاکمیت»  

3
·        «در عرصه کاست ها و طبقات»  

102
·        طرح مختصر ارائه داده شده اما برای درک پیوند مورد بحث از شالوده سیستماتیک مفهومی ماکس وبر کفایت می کند.
·        چون این طرح، نشاندهنده واضح برنامه سوسیولوژیکی ماکس وبر، رابطه آن با تز راسیونالیزاسیون او و با تحلیل او از کاپیتالیسم است.
·        این طرح، پیوند مورد نظر ماکس وبر را سند بندی می کند.  

103
·        این طرح به معنی پیوند میان مسائل زیر است:

الف
·        پیوند میان توسعه اجتماعی و توسعه تاریخی ـ یونیورسال فهمیده شده  

ب
·        پیوند میان عمل هدف ـ راسیونال تک تک افراد (به مثابه عالی ترین فرم راسیونالیته غربی) و تعمیم این مسئله به نقطه آغازین تشکیل سوسیولوژیکی ـ یونیورسال مقولات    

104
·        ماکس وبر از این طریق، عمل فردی هدف ـ راسیونال را که بطور ایدئالیستی ـ معنوی در هدف ـ راسیونالیته اش و با توجه هم به هدفش و هم به راسیونالیته اش جمعبندی کرده و به مثابه بخش تعیین کننده ی راسیونالیته غربی بطور مفهومی تبیین داشته و توسعه داده است.  

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر