سید
محمد حسین بهجت تبریزی
(۱۲۸۵
- ۱۳۶۷)
تحلیلی از شین میم شین
مناجات
·
مناجات عنوان این غزل معروف شهریار
است.
·
مناجات اما به چه معنی است؟
1
·
مناجات در فرهنگ واژگان فارسی، به
معنی عرض نیاز به درگاه خدا آمده است.
·
محتوا و مضمون این شعر شهریار ـ ظاهرا
ـ عرض نیاز او ست.
·
سؤال ولی این است که عرض نیاز او خطاب
به کیست؟
2
علی
ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
که
به ماسوا فکندی، همه سایه هما را
ماسوی
الله
یعنی
جزخدا
آنچه سوای ذات باری تعالی باشد.
·
معنی تحت اللفظی:
·
علی، ای همای رحمت (عفو، بخشایش،
مهر)، تو چه نشانه ای از خدا هستی، که سایه سعادت را بر سر هر آنچه که جز خدا ست،
افکنده ای.
3
علی
ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
که
به ماسوا فکندی، همه سایه هما را
·
در همین بیت آغازین این غزل، محتوا
و مضمون مناجات شهریار روشن می شود:
·
شهریار عرض نیاز به درگاه علی برده
است.
·
سؤال ولی این است که چرا شهریار
عرض نیاز به درگاه خود خدا نمی برد؟
·
پاسخ به این پرسش را شهریار در
همین بیت آغازین شعر داده است:
4
علی
ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
·
دلیل اول شهریار این است که علی، آیة
الله است.
·
نشانه خدا ست.
·
علی دلیل عینی و مشخص بر وجود خدای
ذهنی و انتزاعی است.
·
دیدن علی همان و ایمان آوردن به
خدا همان.
·
این اما به چه معنی است؟
5
·
این بدان معنی است که علی همان فونکسیون
را برای شهریار و شاید هم برای اهل تشیع دارد که عصای اژدهای موسی برای قوم یهود، احیای
اموات توسط عیسی برای مسیحیان و شق القمر پیامبر اسلام برای اعراب داشته است.
·
علی در فانتزی (تخیل) شهریار و اهل
تشیع، چیزی از جنس معجزه است.
·
سؤال ولی این است که معجزه کیست؟
6
علی
ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
·
اعجاز معمولا برای اثبات حقانیت
پیامبران و قدیسان بوده است:
·
موسی برای اثبات حقانیت الهی خود،
عصای خود را به اژدهائی مبدل می سازد.
·
عیسی برای اثبات حقانیت الهی خود،
مرده ها را زنده می کند، بیماران را شفا می بخشد، تکه نانی را به سبدهای
مملو از نان تبدیل می کند.
·
پیامبر اسلام برای اثبات حقانیت
الهی خود، شق القمر می کند:
·
به اشاره انگشتی کره ماه را ـ بسان
گوسفندی ـ دو شقه می کند، شقه ای از آن را به شرق آسمان می اندازد و شقه دیگر را
به غرب آن.
·
علی معجزه کیست؟
7
علی
ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
·
پیامبر اسلام برای تجلیل از علی
حکم زیر را صادر کرده است:
«من شهر علمم.
علی دروازه این شهر است.»
·
این هندوانه که پیامبر اسلام زیر
بغل علی چپانده، ذم شبیه مدح است و ضمنا فاتحه ای بلند بر آیة الله بودن علی است.
·
علی از دید پیامبر اسلام، در
بهترین حالت، مدخلی برای ورود به خود او ست که ضمن بی سوادی، خود را شهر علم جا می
زند.
· بیچاره علم!
8
علی
ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را
·
علی از دید شهریار و اهل تشیع، ظاهرا
معجزه خود خدا ست.
·
خدا برای اثبات وجود خود، علی را
خلق کرده است تا خلایق با دیدنش درجا ایمان بیاورند.
·
علی بدین ترتیب مهمتر و تعیین
کننده تر از پیامبر اسلام می گردد.
·
آیة الله کجا و رسول الله کجا؟
·
رسول الله در بهترین حالت پستچی
خدا ست.
·
آیة الله اما تجسم مادی خدا ست.
·
نشانه بارز وجود خدا ست.
9
·
علی ـ به مثابه آیة الله در نظر
شهریار و اهل تشیع ـ چیزی در حد عیسی مسیح در نظر مسیحیان است:
·
عیسی مسیح نیز تجسم خدا ست.
·
خدا به مثابه روح در کالبد کودکی
به نام عیسی دخول کرده و مادیت کسب کرده است.
·
عیسی مسیح خدای مادیت یافته است.
·
خدای مرئی و ملموس گشته است.
·
در دید شهریار و اهل تشیع، علی هم
به همین سان.
·
خدای متجسم است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر