فروغ
فرخزاد
(1313
ـ 1345)
(1934
ـ 1966)
عصیان
(۱۳۳۶)
تحلیلی از شین میم شین
3
آفریدی خود تو
این شیطان ملعون را
عاصی اش کردی و
او را سوی ما راندی
·
فروغ خود خدا را مسبب عصیان ابلیس می داند.
·
فروغ در این مورد از تئولوژی فاصله می گیرد و تئوری خاص
خود را در این زمینه نمایندگی می کند:
·
بنظر فروغ خدا به دلیل خود خواهی و خردستیزی ملک مقرب
خود را به تنگ می آورد و عاصی می کند.
·
در این استنباط فروغ رابطه ابلیس و خدا به رابطه زن و
مرد در جامعه ایران شباهت عمیقی پیدا می کند:
·
جماعت مرد هم چه بسا به دلیل خود خواهی و خردستیزی،
جماعت زن را به تنگ می آورند و عاصی می سازند.
·
(البته در حالات استثنائی عکس این روند و روال هم صورت می گیرد.)
4
آفریدی خود تو
این شیطان ملعون را
عاصی اش کردی و
او را سوی ما راندی
·
خدا پس از عاصی کردن ابلیس، برای نجات از شر او، نخست او
را نفرین و بعد طرد می کند و به جان بنی بشر می اندازد.
·
تناقض منطقی تئولوژی نیز همین جا ست:
·
خدا ابلیس را وسیله وسوسه بنی بشر قرار می دهد و بعد
کسانی را که به وسوسه ابلیس تن در داده اند به عذاب الیم محکوم می کند.
·
در همین مورد چندین تناقض منطقی مطرح می شود:
الف
·
تناقض اول این است که بدون مشیت الهی هیچ پدیده ای پدید
نمی آید.
·
اگر خدا نخواهد نه ابلیس می تواند کسی را وسوسه کند و نه
کسی وسوسه می شود.
ب
·
تناقض دوم عبارت از این است که اگر وسوسه بنا بر مشیت
الهی رخ می دهد، به چه دلیل باید بنده اغفال گشته مجازات شود؟
ت
·
تناقض سوم عبارت از این است که چرا نه علت، بلکه معلول
به مؤاخذه کشیده می شود:
·
چرا نه وسوسه گر، بلکه وسوسه شونده به عذاب الیم محکوم
می شود؟
5
·
تئولوژی برای نجات از این تناقضات منطقی به دیالک تیک
جبر و اختیار متوسل می شود تا خود را از مخمصه نجات دهد:
·
تئولوژی مشیت الهی را به مثابه جبر جا می زند و برای بنی
بشر اختیار قائل می شود.
·
بدین طریق انسان از سیطره مطلق الهی تا حدودی رهائی می
یابد تا مرتکب خطا شود و به دلیل خطا مجازات گردد.
6
این تو بودی، این
تو بودی، کز یکی شعله
دیوی این سان
ساختی، در راه بنشاندی
·
فروغ بر طبق آیات قرآن برای ابلیس منشاء آتشین قائل می
شود:
·
بنظر فروغ خدا ابلیس را از شعله آتش آفریده است.
·
دلیل نافرمانی ابلیس هم به روایت قرآن همین بوده است:
·
بنظر ابلیس آتش ارجمندتر از خاک است و ملکی که منشاء
آتشین دارد نباید در مقابل حوا و آدم که منشاء خاکی دارند، سجده کند.
·
در همین دلیل منسوب به ابلیس کذائی راسیسم (نژاد
پرستی) لانه کرده است.
·
پیامبر اسلام به هنگام تبلیغ دین جدید با رقیب نیرومندی
به نام آئین زرتشت مواجه بوده که آتش را مقدس می دانست.
·
به احتمال قوی قائل شدن منشاء آتشین به ابلیس از سوی
پیامبر، ابلیس واره جا زدن آئین زرتشت بوده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر