۱۳۹۱ تیر ۲۹, پنجشنبه

سیری در شعری از شیوا فیروزی چکامه سرا (12)

پریشان بین دو رود
میان دجله و فراتم
دو دست از یک تن
در زورقی از جنسِ تردید...


از کارون که بگذرم
من شکیبایی اروندم

با هزاران روح سرگردان
از نزاعی سرخگونه

به درازای تمدنِ میان رودان


از شکی به سرانجامِ شکست
آبستن از زمان
افولی ناباورانه...


به یاد آغوش آبی ات
به من بگو:
«شاخابی هست این بار؟
کجا لنگر کند کشتی ام
دلتنگی هایم را به کدام تنگه
خواهم ریخت.... »

پایان
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
شیوا بانو چکامه سرا


الف
میم


1

«از کارون که بگذرم
من شکیبایی اروندم»


• در مصراع «من شکیبائی اروندم»، ظاهرا «من» لازم نیست!
• «از کارون که بگذرم
• من شکیبایی اروندم»
• من لکنت و دست اندازی را وارد شعر می کند و بر روانی آن لطمه می زند.

2
به درازای تمدنِ میان رودان

• ظاهرا جمع بستن چیزها و پدیده های طبیعی با «ان» مجاز است:

• گیاهان!
• جانوران!


• ولی نه همیشه:
• آتشفشانانان!
• توفانان!

• و احتمالا رودان مجاز نیست.

3
به یاد آغوش آبی ات
به من بگو:

• شاعر احتمالا آسمان را به یاد آغوش آبی مهربارش می اندازد تا اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کند.

• حافظ هم از صاحبکرامتی به شکرانه سلامتی تفقد حداقل یکروزه می طلبد:

حافظ
ای صاحب کرامت، شکرانه سلامت
روزی تفقدی کن، درویش بینوا را

• این شعر در مجموع، شعر زیبائی است با تخیلی بکر و بدیع.
• عمر شاعر دراز باد

ب
شاعر

• رودان یا تمدن میان رودان همان تمدن بین النهرین است .

• منظور از شکیبایی اروند رود رنج هائی است که در مدت هشت سال جنگ دیده و عذابی است که بویژه از دیدن اجساد کشیده است.

ت
میم
• خیلی ممنون.
• منظور من بیشتر بلحاظ فرم شعر بود.
• البته از توضیحات محتوائی شما نمی توان ممنون نبود.

• «من» به روانی شعر لطمه می زند.
• احساس من این بود که می توانست حذف شود.
• چون میم در اروندم، بیانگر ضمنی من نیز است.

• ولی مفهوم «شکیبایی اروند رود در رابطه با رنج هائی که در مدت هشت سال جنگ دیده و عذابی که بویژه از دیدن اجساد کشیده» خیلی غنی و معنامند و زیبا ست و از هومانیسم سرشار است.

• شک و تردید
همیشه دو ماهیت متفاوت دارد که یکی مخرب است و دیگری سازنده!

• شک و تردید مخرب را می توان به عنوان مثال در آثار شعرا و نویسندگان طرفدار ایراسیونالیسم (خردستیزی)، سوررئالیسم، آنارشیسم، نیهلیسم، پسیمییسم، اسکپتیسیسم، فاشیسم، اگزیستانسیالیسم و غیره دید.

• شک و تردید مثبت و سازنده اما شک و تردیدی پویا و رهگشا ست که از پیشاهنگان جنبش های بورژوائی آغازین از قبیل دکارت و اسپینوزا و غیره به یادگار مانده است.

این شک و تردید موتور جست و جوی حقیقت است
که با زیر علامت سؤال نهادن نظریات جاری و رایج آغاز می شود
!
با امتنان مجدد
پایان

۱ نظر:

  1. سلام
    آمدم تا نگاهی به نگرش انتقادی شما در اشعارم بیفکنم. عمرتان دراز باد

    پاسخحذف