پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان
شین میم شین
ج
اتیک رنسانس و هومانیسم
۱
· اتیک فلسفی، یعنی اتیک مبتنی بر رابطه متقابل انسان و جامعه در عصر رنسانس و هومانیسم، در مبارزه با عناصر زیرین وارد صحنه می شود:
الف
· در مبارزه بر ضد تئولوژیزاسیون (فقهی سازی) اتیک.
· یعنی در مبارزه بر ضد پوشاندن جامه فقه بر اتیک
ب
· در مبارزه بر ضد زیر یوغ سلطه مطلق کلیسای پاپی قرون وسطی کشیدن شخص انسان، که به طور تئولوژیکی توجیه می شد.
پ
· هومانیست های رنسانس با آگاهی تمام، اتیک فلسفی یونان را ادامه می دهند.
ت
· هدف اتیکی اصلی آنها عبارت بوده از تشکیل مجدد استقلال و آزادی فکری و اخلاقی شخصیت انسانی.
ث
· با تشکیل سرمایه داری آغازین در قرن ۱۵ ـ ۱۶ میلادی، فرم های تند و تیز مبارزه ایدئولوژیکی بر ضد حاکمیت فئودالی ـ استبدادی و بر ضد توجیه ایدئولوژیکی آن به وسیله تئولوژی توسعه می یابند.
۱
اتیک توماس مور و کامپانللا
توماسو کامپانللا
(۱۵۶۸ ـ ۱۶۳۹)
فیلسوف، شاعر، سیاستمدار ایتالیائی
طراح اوتوپی «دولت آفتاب» (۱۶۰۲)
اوتوپی «دولت آفتاب»
بر اساس نقطه نظرهائی از منابع زیر طراحی شده است:
سلطنت جهانی اسپانیا
کاتولیسیسم
سوسیالیسم
(نفی مالکیت خصوصی)
فلسفه دولت افلاطون
(همبود زنان، حاکمیت دانایان، فلاسفه، جمهوری فرهیختگان )
۱
توماس مور
(۱۴۷۸ ـ ۱۵۳۵)
دولتمرد انگلیسی
از سوسیالیست های اوتوپیکی
مؤلف کتاب معروف به اوتوپی (۱۵۱۶)
از قدیسین و شهدای کلیسای کاتولیک روم
· در آثار اوتوپیکی توماس مور و کامپانللا که محتوای انتقاد از کاپیتالیسم دارند، کار ـ به مثابه شالوده زندگی انسانی ـ ارزش اتیکی مهمی کسب می کند.
۲
· این گشتاور نوینی در تاریخ اتیک بوده است.
۳
· در اتیک یونانی مسئله کار مولد ـ صرفنظر از اشارات مختصری که در کینیسم و استوئیسم صورت گرفته ـ جا و مقام خاصی نداشته است.
۴
· اما در دولت آفتاب کامپانللا، کار به مثابه عالی ترین افتخار شهروندان محسوب می شود.
۲
اتیک جورداو برونو
جوردانو برونو
(۱۵۴۸ ـ ۱۶۰۰)
فیلسوف، شاعر و کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک
به مرگ در تل آتش محکوم شد.
۱
· نظریات اتیکی جوردانو برونو در مبارزه بر ضد اتیک تئوسانترال (خدامرکز) و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
۲
· برونو نظریات اتیکی خود را در کتابی تحت عنوان «عشق و شور قهرمانانه و زندگی فردی» مطرح می سازد.
۳
· برونو از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد عرفانگرائی مذهبی و اوتوریته کلیسا سخن می راند و از آن با شناخت علمی مبتنی بر حقیقتگرایی به دفاع برمی خیزد.
۴
· برونو ضمنا به انتقاد سرسختانه از پارازیتیسم و فساد اخلاقی طبقه حاکمه دست می زند.
۳
اتیک مونتاین
میشل مونتاین
(۱۵۳۳ ـ ۱۵۹۲)
سیاستمدار، فیلسوف و مؤسس ئسه ئیستیک
۱
· تلاش برای آزاد سازی اتیک از قید و بند تئولوژی در آثار مونتاین ـ فیلسوف فرانسوی ـ به طرز مستدلی به چشم می خورد.
۲
· او با تردید فلسفی بر ضد دگم های جامد و خشک اسکولاستیک فئودالی و بر ضد تظاهر و تزویر اخلاق مذهبی برمی خیزد.
۳
· مونتاین با اتکاء بر اتیک اپیکوری، به مثابه آماج اتیکی، ایدئال شخصیت آزاد از قید و بند فئودالی و یوغ فکری تئولوژی را مطرح می سازد و آماج فرد آزاد را در لذت فکری می داند.
۴
اتیک شارون
۱
· شارون به پیروی از معلم خود ـ مونتاین ـ خواهان جدائی اتیک از تئولوژی می شود.
۲
· او شالوده اخلاق را در قوانین طبیعی و در «لذت واقعی» از زندگی انسانی می داند.
· زندگی ئی که بر طبق قوانین طبیعی و «عقل سلیم بشری» استوار شده است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر