۱۳۹۸ خرداد ۷, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۹۰)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه

۳۷
·    برای بررسی ها و نظارت های سوسیولوژیکی قبل از همه دو «کانال اطلاعی» حائز اهمیت اند که از طریق آنها شط «معانی» به سوی افراد جریان می یابد:

الف
·    روند آموزشی و پرورشی نوجوانان تحت رهبری بالغین

ب

·    به کاراندازی اکتیو روند تولید اجتماعی

۳۸
·    اگر افراد منفرد را در نظر گیریم، در آن صورت با سمتگیری معنایی ماهیتا یکسانی سر و کار خواهیم داشت  که افراد همزمان و تحت شرایط ماهیتا یکسان آموزش و پرورش می یابند.

۳۹
·    این بدان معنی است که افراد شعور اجتماعی (جامعه ای) کسب می کنند.

 ۴۰
·    فقط بخشی از افراد واقعا موجود وجود دارند که دارای شعور فردی، به مثابه شعور اجتماعی اند.

۴۱
·    محتوای شعور اجتماعی (جامعه ای) را تئوری ها، ایده ها، افکار، احساسات و حالات تشکیل می دهند، که انعکاس مناسبات مادی معین جامعه اند.
·    مناسباتی که نتیجه تأثیر اجتماعی (جامعه ای) افراد بر طبیعت در چارچوب فرماسیون تاریخی مشخص جامعه اند.

۴۲
·    بدین طریق قبل از همه امکان اشتراک ماهوی افراد پدید می آید.
·    اشتراکی که همه افراد در آن، نسبت به علائم و مخابرات سمتگیری معنایی ماهیتا یکسانی کسب می کنند.   

۴۳
·    اینجا اما با توجه به تعلق افراد به طبقات اجتماعی مختلف، جایگاه متفاوت آنها در سیستم کار اجتماعی (جامعه ای) و همچنین در هرم اداری  و غیره، اشتراک معنایی اساسی فوق الذکر با سمتگیری معنایی متغیر مشروط می شود.

۴۴
·    از اینجا می توان به توضح فونکسیون رسانه های همگانی در سرمایه داری انحصاری ـ دولتی نایل آمد که مانی پولاسیون مردم را و انتگراسیون (همپیوندی) آنها به حاکمیت امپریالیستی را به عهده دارند.

·    مراجعه کنید به مانی پولاسیون و انتگراسیون


مانی پولاسیون


۴۵
·    توسعه فرد از همان لحظه آغازین وجود به طرز با واسطه و یا بی واسطه توسط جامعه تعیین می شود.

۴۶
·    همه افراد در کشور معینی، در دوران تاریخی معینی، به مثابه اعضای طبقه اجتماعی، قشر اجتماعی معینی، به مثابه اعضای ملت و غیره معینی به دنیا می آیند.

۴۷
·    روابط، تصورات، نگرش ها، تئوری ها، ایده ها، اندیشه ها، سنن، استعدادها و غیره ممان هایی (گشتاورهایی) اند که هر نوجوان باید تحت رهبری بالغین آموزش و پرورش یافته، با آنها کلنجار رود.
·    کلنجاری که به برکت آن، پخته می گردد و طرز زندگی اجتماعی را فرامی گیرد.

۴۸
·    ما اینجا با نوع و میزان اطلاعاتی سر و کار داریم که افراد جامعه در تاریخ ماقبل خود کسب و ذخیره کرده اند.
·    اطلاعاتی که افراد متعلق به نسل نو پس از تولد در روند آموزشی و پرورشی از آن خود می کنند.

۴۹
·    این مرحله آغازین توسعه فرد برای زندگی او با جامعه و در جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
·    برای اینکه در این دوره ملاط (شالوده) لازم برای شرکت در زندگی اجتماعی ریخته می شود.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر