۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۸, شنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۳۱)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)

۱  
امین
باید
از
داور
 اندیشناک
نه از رفع دیوان و زجر و هلاک.
  
معنی تحت اللفظی:
مباشر
باید
از
ترس خدا
امین باشد
و
نه
از
ترس
محاکمه و آزار و اعدام.

سؤال

سعدی
در
 این بیت شعر،
 پیش شرط امانت کارگزاران دولتی
را
در
دیالک تیک ب 
می جوید
و
 دیالک تیک ب
را
 به شکل دیالک تیک خ  و سایه خداترسی (ترس از دیوان و زجر وهلاک) بسط و تعمیم می دهد
 و
نقش تعیین کننده
را
 از
 آن خ
 می داند.

جواب

سعدی
در
 این بیت شعر،
 پیش شرط امانت کارگزاران دولتی
را
در
دیالک تیک بیم
می جوید
و
 دیالک تیک بیم
را
 به شکل دیالک تیک خداترسی و سایه خداترسی (ترس از دیوان و زجر وهلاک) بسط و تعمیم می دهد
 و
نقش تعیین کننده
را
 از
 آن خداترسی
 می داند.

۲
سعدی
 ظاهرا
یادش رفته
 که
 دلیلش
 برای عدم پذیرش مفلس به عنوان کارگزار دولتی،
نه
 نترسی از خدا،
بلکه
نترسی از سایه خدا
 بوده است:

عمل گر دهی، مرد منعم شناس 
که مفلس ندارد ز سلطان هراس

حالا که نوبت به کارگزاران منعم رسیده،
پای خداترسی
 به
میان
 می آید.

این
بدان معنی است
که
سعدی
جماعت مفلس
را،
در هر حال،
دامن آلوده، ناپرهیزگار و خدا نترس
قلمداد می کند.

سعدی
به احتمال قوی
به
تجربه
به
این
نتیجه رئالیستی
رسیده است.

توده
هر چه بی خانمان تر
به
همان اندازه یاغی تر و بی ایمان تر.

این نظر بی چون و چرای سعدی است
و
ما
بعدا 
به
 این مسئله 
خواهیم پرداخت.

به
نظر سعدی
کارگزار منعم
باید
 دیالک تیک خداترسی و سایه خدا ترسی
باشد:
 چون
در بیت  قبلی شعر
به
طور غیرمستقیم،
بر
 سلطانترسی طبیعی و ذاتی مرد منعم
اذعان کرده است
 و
اکنون
 خداترسی
را
هم
بر
 آن
 اضافه می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر