۱۳۹۸ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۱۳۲)

 

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


شیخ سعدی
(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)
(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی، ص ۱۱ ـ ۱۵)

۱
دو همجنس دیرینه را همقلم
نباید فرستاد یکجا به هم

معنی تحت اللفظی:
به
دو مفتش که رفاقت دیرینه دارند،
نباید
تفتیش محل واحدی
را
محول کرد.

سعدی
در
 این بیت شعر،
 گماشتن دو رفیق دیرینه برای جمع کردن خراج و بهره مالکانه و مالیات را مصلحت نمی داند.

در این جور مواقع، تئوری شناخت معیوب سعدی
خود
را
نشان می دهد.  

سعدی
در
 دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت،
طبق معمول،
سوبژکت
 را
چنان مطلق می کند
که
اوبژکت،
یعنی
 موضوع و محتوای شناخت
هیچ واره می شود.

سعدی
در
 این بیت شعر،
به
عنوان مثال
کاری
 به
 شخصیت، شعور، خرد، سابقه، پرهیزگاری و پاکدامنی دو رفیق دیرینه (اوبژکت شناخت) ندارد.

آنچه
برای او مهم است،
دوستی دیرینه آنها
ست.

سعدی
(سوبژکت شناخت)
 بر
 اساس همین معیار سوبژکتیو
همه
را
با
یک چوب
می زند
و
 از
همکاری
نهی می کند.

ما
این
شیوه شناخت سعدی
را
سوبژکتیویسم معرفتی
نام داده ایم،
که
شیوه ای باطل، ضد دیالک تیکی و متافیزیکی است.

ضد دیالک تیکی این شیوه شناخت،
یعنی
 اوبژکتیویسم
نیز
 به
همان سان
 ضد دیالک تیکی و متافیزیکی و باطل
 است.

اوبژکتیویسم
 در
دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت،
اوبژکت
 را
مطلق می کند
و
سوبژکت
 را
کنار می گذارد.

شیوه درست شناخت
در
نظر گرفتن دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت
است،
ضمن قائل شدن نقش تعیین کننده به اوبژکت شناخت

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر