۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

تشبثات «تئوریکی» سوبژکتیویستی ـ پراگماتیستی سپیداران (۶)


تضاد اصلی، تضاد فرعی
احمد سپیداری
 
منبع:
نوید نو
 
تحلیلی
از
 یدالله سلطانپور

۱
باید 
ببینیم 
کدام تضادها 
تغییر و تحولات سیاسی اجتماعی کشور 
را 
به 
پیش 
می برند 
 
حریف
خیال می کند
و
یا
به مراتب، بدتر
وانمود می کند
که
تضادها
لکوموتیو (پیش برنده ی) قطار تغییرات و تحولات سیاسی اجتماعی کشور
اند.
 
زیر این کاسه «تئوریکی» حریف
نیمکاسه ی رفرمیستی خطرناکی
نهفته است.
 
کدام نیمکاسه؟
 
برای کشف این نیمکاسه
باید
پرسید:
لکوموتیو جامعه بشری چیست؟
 
پیش برنده قطار تغییرات و تحولات اجتماعی ـ اقتصادی چیست؟
 
حریف
در
این 
مقدمه (خطبه)  برای موعظه اش (ردیف کردن نقل قول های ضد و نقیض از این و آن)
انقلاب اجتماعی
را
با
تضادهای اجتماعی
جایگزین می سازد.

شاید
خود حریف
اصلا
متوجه قضیه نباشد.

ولی
وقوف و عدم وقوف حریف به ماهیت کردوکار خویش
تعیین کننده نیست.

۲
باید 
ببینیم 
کدام تضادها 
تغییر و تحولات سیاسی اجتماعی کشور 
را 
به 
پیش 
می برند 
 
 حریف
ضمنا
برای تضادها
فونکسیون سوبژکتیو
(فونکسیون پراتیکی)
قایل می شود:
تضادهای معینی
به 
زعم حریف
پیش برنده قطار تغییرات و تحولات اجتماعی ـ اقتصادی
اند.
 
حریف
بدین طریق و با این ترفند
جای طبقات اجتماعی
را
با
  تضادها
پر می کند.
 
چه بهتر از این؟
 
تئوریسین های نوید نو
بدین طریق
خود
را
 از
شر تحلیل طبقاتی جامعه
و
از
شر تحلیل طبقات اجتماعی
خلاص می کنند.

جای تحلیل طبقاتی جامعه و تحلیل طبقات اجتماعی
را
«تحلیل» سوبژکتیویستی ـ پراگماتیستی تضادهای معینی 
می گیرد.


مائو
علیه الرحمه
هم
همین کار
را
می کرد:
او
هم
به
ترفند تضادبازی
مارکسیست ـ لینینست های کشور
را
تحقیر و تهدید و تخریب می کرد
و
لاشخورهای طرفدار خود
را
به
جان آنها
  می انداخت.

۳
و 
کدام تضاد اصلی یا اساسی 
است 
که 
حل آن
 باید 
در
 دستور کار نیروهای ترقیخواه کشور ما  در  شرایط فعلی 
قرار گیرد؟
 
حریف
از
تضادهای معینی
قطبنما
می سازد.
 
او
برای تعیین خط مشی حزب توده 
حل تضاد معینی
را
نسخه پیچی می کند.
 
البته
نسخه پیچان
نسخه 
را
سال ها قبل
پیچیده اند.
 
فونکسیون حریف
اثبات «تئوریکی» ـ زورکی  صحت نسخه پیچیده شده است.

و
گرنه
خرافه جبهه ضد دیکتاتوری
را
حزب کلافه توده
از
یک میلیون سال قبل
کورکورانه و کرکرانه
تکرار می کند.

۴
استاد احسان طبری
 در
 بحث مربوط به دیالکتیک در مجموعه نوشته های فلسفی اجتماعی اش، 
ضمن اشاره به مسئلهٔ تضاد 
می گوید:

«مارکسیسم 
در 
جستجوی یافتن منبع تحول ماهیت ها، 
بررسی تضادهای نهفته در ماهیت های عینی 
را، 
مهمترین اسلوب دیالکتیکی 
می شمرد 
که
 نه
 فقط 
قوانین ذاتی یک روند 
را 
روشن می سازد،
 بلکه 
شیو ٔه حل تضادها 
را 
نیز 
به دست می دهد.»
 
حریف
پس از قرائت خطبه خود
به
دستچین کردن جملات معینی از آثار اساتید و مجتهدین و مراجع تقلید  
کمر برمی بندد.
 
یکی از مجتهدین حریف
استاد احسان طبری
است.
 
  کسی 
که 
از
مفهوم تضاد 
حلال مشکلات
سرهمبندی کرده بود،
کمترین زحمتی برای اثبات تئوریکی و تجربی مربوطه به خود نمی دهد.

او
در
نهایت استراحت
جملات ضد و نقیض از این و آن وطنی
را
رونویسی می کند 
و
در
سفره باز خواننده می گذارد.

ما
به 
تحلیل نظرات استاد طبری
می پردازیم
تا
ضمنا
تفکر مفهومی
را
تمرین کنیم:

۵
 
استاد احسان طبری
 در
 بحث مربوط به دیالکتیک در مجموعه نوشته های فلسفی اجتماعی اش، 
ضمن اشاره به مسئلهٔ تضاد 
می گوید:
«مارکسیسم 
در 
جستجوی یافتن منبع تحول ماهیت ها، 
بررسی تضادهای نهفته در ماهیت های عینی 
را، 
مهمترین اسلوب دیالکتیکی 
می شمرد 
که
 نه
 فقط 
قوانین ذاتی یک روند 
را 
روشن می سازد،
 بلکه 
شیو ٔه حل تضادها 
را 
نیز 
به دست می دهد.»
 
معنی تحت اللفظی:
مهمترین اسلوب دیالک تیکی
 از
 دید مارکسیسم
 بررسی تضادهای عینی نهفته در ماهیت های عینی
به
مثابه منبع تحول ماهیت ها 
 ست.
 
 بررسی تضادهای عینی نهفته در ماهیت های عینی
هم
قوانین ذاتی یک روند
را
روشن می سازد
و
هم
شیوه حل تضادها
را
تعیین می کند.
 
ادامه دارد.
 

۳ نظر:

  1. با عرض سلام خدمت شما . عنایت کنید به سوال زیر که از متننوشته خود شما می باشد.

    تضاد
    عبارت
    است
    از
    تأثیر متقابل دو ضد
    که
    ناگزیر
    از
    همزیستی با هم
    اند،
    مشروط کننده یکدیگر
    و
    در عین حال
    مستثنی کننده یکدیگرند

    در موضوع مورد بحث بالا
    تاثیر متقابل را با مراجه به متون گذشته شما تا حدودی متوجه شدم
    لطفا در مورد
    مشروط کننده
    و مثتسنی کننده
    مثالهایی را برای برسی بیشتر ذکر کنید

    نکته دیگر اینکه آیا
    تضاد زمانی تضاد است
    که هر سه شرط ذکر شده را داشته باشد ؟
    و آیا
    تمام پدیده ها را شامل می شود
    آیا واقعا در تمام عرصه های زندگی
    همانطور که اشاره کرده اید شمولیت دارد ؟


    در مورد اشارات آقای سپیداری که نقل قول کرده اند نیز توضیح دهید
    تباین
    تقابل
    تخالف
    و
    و
    و
    بسیار ممنونیم و سپاسمند شما
    ک.

    پاسخحذف
  2. عرض سلام
    بدنبلا سوالات کاملیا این نیز مطرح است که
    آیا در و دیوار با هم تضاد دارند
    چگونه دو سر تضاد
    سعی در از میدان بدر بردن یکدیگر دارند ؟

    وحدت اضداد

    • منظور از وحدت اضداد عبارت است از اینکه گرایشات متضاد ذاتی چیزها، روندها، سیستم ها و غیره جدا، بی رابطه و مستقل از یکدیگر وجود ندارند، بلکه

    الف
    • پیش شرط یکدیگرند.
    ب
    • همدیگر را متقابلا مشروط می سازند.
    ت
    • در همدیگر نفوذ می کنند.
    پ
    • وابسته و منوط به یکدیگرند
    ث

    • یکی بدون دیگری نمی تواند وجود داشته باشد.
    ۷
    «مبارزه» اضداد

    • منظور از «مبارزه» اضداد ـ برعکس ـ عبارت است از اینکه این اضداد
    الف
    • همدیگر را مستثنی می سازند.
    ب

    • در تلاش از صحنه بدر راندن همدیگر اند.
    ت
    • با همدیگر سر ستیز دارند.
    پ
    • بر ضد همدیگر عمل می کنند.

    در این آدرس:
    http://hadgarie.blogspot.com/2017/10/blog-post_48.html

    متذکر شوم که ما سیاسی و این حرفا نیستیم
    ما زمانی درس تاتر میخواندیم
    فارغ التحصیل شده ایم
    نوشته شما را درمورد لورکا و زنده یاد
    رکن الدین خسروی
    نوشته هایتان در مورد برتولت برشت
    / هر چند روش او هرگز در کشور ما حداقل طرفدار نداشته
    و ما کماکان هوادار لاوسکی و مکتب اکتورز استودیو هستیم /
    باری
    در موارد مورد سوال ما
    اگر کمک کرده و مثال های مشخص ارائه کنید کمال تشکر را داریم
    و اگر زمینه را برای مثال و یادگیری بیشتر فراهم کنید باز هم ممنون و بقول ک
    ما را سپاسمند خود خواهید گردانید.

    پاسخحذف

  3. دیالک تیک در غزلی از خواجه

    ۱
    http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3174

    ۲
    http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3181

    ۳
    http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3193

    ۴
    http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3197

    ۵
    http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3205

    ۶
    http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3212

    پاسخحذف