۱۳۹۸ خرداد ۹, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۹۲)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه 
 
۵۸
·    مشخصه مخابرات جامعه ای (اجتماعی) شرایط به اصطلاح، علامتی است که همواره حاوی ممان های (گشتاورهای) زیر است:

الف
·    مخابرات جامعه ای اولا باید حاوی دو کاربر مخابراتی (هماندیش) باشد که به مبادله فکری با هم می پردازند.

ب
·    مخابرات جامعه ای باید حاوی موضوعی و یا حادثه ای باشد که راجع بدان مبادله فکری صورت می گیرد.

پ
·    مخابرات جامعه ای باید حاوی علائم (سیستم علامتی) باشد که دو طرف مخابرات به مدد آنها با هم راجع به موضوعی و یا حادثه ای مبادله فکری و احساسی می کنند.
·    در شرایط علامتی، سیستم معینی از روابط اجتماعی متنوع نمودار می گردد که بنیان و گشتاور تعیین کننده اش روند بازتولید جامعه ای است.
·    در شرایط علامتی هم موضوعات مادی طبیعی فرم علامتی به خود می گیرد و هم موضوعات مادی مصنوعی.

۵۹
·    تولید یعنی اثرگذاری افراد به طور اجتماعی مرتبط با هم به مدد سیستمی از ابزارهای تولیدی تاریخا تشکیل یافته بر طبیعت.

۶۰
·    در روند تولید کار افراد جامه عمل می پوشد.
·    کاری که تاریخا به طرز معینی ساختاربندی شده.
·    کاری که تاریخا مبتنی بر تقسیم کار است.
·    کاری تاریخا مبتنی بر ترکیب است.

۶۱
·    روند تولید همیشه روندی جامعه ای (اجتماعی) است.

۶۲
·    ابزار تولید  به مثابه چیز طبیعی فرم عوض کرده ی منطبق با حوایج جامعه ای، حامل اطلاعات اولیه و بنیادی برای روند مخابرات است.

۶۳
·    از آنجا که چیزهای طبیعی مختلف  به طور عینی برای وجود و توسعه جامعه حاوی معانی متفاوتند و از این رو به طور متفاوت در این رابطه به خدمت گرفته می شوند، باید در تبیینات زبانی تثبیت یابند تا امکان انعکاس آنها در ضمیر آدمی فراهم آید و قابل مخابره باشند.

۶۴
·    کلیه اشیای طبیعی که به عنوان اوبژکت پراتیک آدمی در می آیند، باید نسبت به معانی جامعه ای معین انتظام  یابند.

۶۵
·    اشیای طبیعی به علائم تبدیل می شوند و چون به علائم تبدیل می شوند، به بنیان عینی روند مخابراتی جامعه ای تبدیل می شوند.

۶۶
·    تشکیل علائم زبانی و پیوست دادن آنها به معانی، موجب قرار گرفتن آنها در اختیار تفکر انتزاعی می گردد، بدون اینکه به حضور موضوع و یا حادثه منطبقه نیاز افتد.

۶۷
·    از سوی دیگر انتظام بخشی های معنایی به اشیای مادی می تواند تنها بر بنیان تفکر انتزاعی مبتنی بر فرم زبانی  میسر گردد.

۶۸
·    انسان ها در پراتیک جامعه ای (اجتماعی) خویش طبیعت را تغییر فرم می دهند.
·    بدین طریق به تشکیل واقعیت جامعه ای تغییر فرم یافته و مناسب نایل می آیند.

۶۹
·    موضوع مخابرات جامعه ای (اجتماعی)، یعنی جهان خارجی عینی، بنابرین ماهیتا واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است.

۷۰
·    از آنجا که آن واقعیت جامعتا (اجتماعا) تشکیل یافته است، برای انسان ها نیز در مرحله توسعه تاریخی معین سیستم مناسبات جامعه ای شان، کمونیکاتیو (اسباب مبادله فکری) است.

·    مراجعه کنید به اطلاعات

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر