۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

ملت (۸) (بخش آخر)

 
  پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
    


   مسئله ملی
و
احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی
ادامه

۱۷
·      ناسیونالیسم ارتجاعی، به مثابه فرم ایده ئولوژی بورژوائی، از موضع و نقش تاریخی بورژوازی امپریالیستی ناشی می شود و خود را در برتری طلبی ملی، یعنی در بی احترامی و تحقیر ملل دیگر و در ستایش از ملت خودی و جامعه امپریالیستی (که ماسک ملی بر چهره دارد) نشان می دهد.

۱۸
·      جهان وطنی، امروزه خود را ـ ضمنا ـ در ایده ئولوژی غرب و ایده ئولوژی انتگراسیون، در چشم پوشی بر منافع و حقوق ملی و در تفکر دولتی ـ ملی، یعنی در نیهلیسم ملی نمودار می سازد.

۱۹
·      ناسیونالیسم ارتجاعی و جهان وطنی، بیانگر نیازهای سرمایه مالی اند و از تمایلات آن نسبت به تحکیم سلطه خویش بر ملت خودی و ملل دیگر حکایت می کنند.

۲۰
·      ناسیونالیسم و جهان وطنی روزگاری به لحاظ تاریخی نقش مترقی بازی کرده اند.
·      در ایامی که بورژوازی، توده های مردم و قبل از همه دهقانان را زیر پرچم خود گرد می آورد، تا به تشکیل ملت، به تشکیل ملت بورژوائی نایل آید.

۲۱
·      در این ایام روابط باز جهانی نسبت به ملل دیگر و برقراری و توسعه رابطه دوستانه میان ملت ها، از نظراقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی اهمیت بزرگی داشت.

۲۲
·      در این زمان بود که جهانوطنی بورژوازی آغازین تشکیل یافت.   

۲۳
·      در کشورهای آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، که مبارزه رهائی بخش ملی و ضد استعماری شعله می کشد، ناسیونالیسم بورژوائی می تواند همچنان نقش مترقی  بازی کند.

۲۴
·      این که کدام طبقه، رهبری جنبش رهائی بخش ملی را در دست می گیرد، طبقه کارگر و یا بورژوازی ملی به شرایط تاریخی مشخص ملت مربوطه وابسته است.

۲۵
·      اگر رهبری جنبش رهائی بخش ملی را بورژوازی ملی به دست گیرد، آنگاه ایده ئولوژی آن در رابطه با ملت، ناسیونالیسم خواهد بود که حربه ای بر ضد امپریالیسم و مدافعان داخلی آن، یعنی طبقات فئودال و بورژوازی کمپرادور است.

۲۶
·      اما پرولتاریا اینجا نیز نقش برجسته ای به عهده دارد.
·       زیرا آماج طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن عبارت است از پایان دادن قطعی به ستم ملی و استعماری و توسعه آزاد همه ملت ها در مطابقت با قوانین پیشرفت اجتماعی.

۲۷
·      حزب مارکسیستی ـ لنینیستی با سیاست علمی مستدل خود قادر به ارزیابی تاریخی ـ مشخص درست جنبش ملی و تعیین دقیق وظایف مبارزه ملی و ارائه راه حل برای مسائل ملی است.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر