۱۳۹۸ اردیبهشت ۳۱, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۸۹)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه

۳۰

·    بنا بر معارف اطلاعتئوری، انتقال باواسطه تصورات و غیره هر فرد به طریق دیگری جز مبادله اطلاعات در تماس مخابراتی مشخص، امکان ناپذیر است.

۳۱
·    معانی جامعه ای (اجتماعی) ئی که فرد و یا گروهی از افراد سیگنال دریافت کننده معینی بر طبق درجه نظامی شان تنظیم می کنند، تنها از طریق بازتولید مضامین (محتواها) امکان پذیر می گردد. 

۳۲
·    اما اگر مضامین فکری، که تصاویر سمانتیکی واقعیت عینی اند،  منتقل نمی شوند، بلکه فقط می توانند بازتولید شوند، در آن صورت اشتراکی (وجه مشترکی) که نظام منطبق مبتنی بر آن است، زیر علامت سؤال قرار می گیرد.

۳۳
·    عملکرد مخابرات میان سیستم های فنی مختلف به این طریق امکان پذیر می گردد که هم فرستنده (سیگنال ها) و هم دریافت کننده (سیگنال ها) توسط انسان ها بنا بر قوانین شناخته شده تشکیل شده اند و در راستای پیوند معینی و فونکسیون (عملکرد) معینی قرار داده شده اند که برای هر دو فهرست علائم و یا سمبل ها  منطبق به هم هستند و فرم و درجه نظامی خاص سیگنال ها ، کدها و غیره در پیوند عملکردی درخور (منطبق با هم) قرار داده شده اند.

۳۴
·    تشکیل و عملکرد مکانیسم انطباق تنظیم معانی و عملکرد آن در جامعه به برکت حرکت جامعه ای خود افراد صورت می گیرد.

۳۵
·    مخابرات (مبادله اطلاعات میان) افراد، فقط در صورتی با توجه به خود مناسبات جامعه ای قابل توضیح است که افراد به مثابه موجودات جامعه ای در نظر گرفته شوند.
·    یعنی به قول مارکس، به مثابه «ارکستری از مناسبات جامعه ای» توضیح داده شوند.
·    این مناسبات اما ثانیا به مثابه مشخصات، خصوصیات و تعین های جامعه ای افراد درک شوند که فقط نتیجه روند اجتماعا (جامعتا) صورت گیرنده رویارویی افراد با طبیعت اند.

۳۶
·    عملکرد انتظام معانی در هر اکت مخابرات مشخص تنها بر پایه معانی مکسوبه صورت می گیرد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر