۱۳۹۸ خرداد ۸, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۹۱)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


مخابرات
(کمونیکاسیون، مبادله اطلاعات، هماندیشی)
ادامه

۵۰
·    اگر مغز هر فرد را به مثابه دستگاه مرکزی حلاجی و ذخیره اطلاعات تلقی کنیم، این بدان معنی خواهد بود که در این مرحله از آن خود کردن اطلاعات از قبل موجود توسط افراد متعلق به نسل نو پس از تولد در روند آموزشی و پرورشی، مغز با فراگیری معانی اجتماعی، «برنامه ریزی» می شود.

۵۱
·    در مطابقت با مرحله توسعه نیروهای مولده جامعه ای و مناسبات جامعه ای معین، معانی اجتماعی معینی به مغز (به مثابه دستگاه مرکزی حلاجی و ذخیره اطلاعات) «داده می شود» که برای سمتگیری معنایی بعدی در روند مخابرات (هماندیشی) در مرحله استفاده اکتیو از مغز در جامعه بنیان و پیش شرط لازمه را تشکیل می دهند.

۵۲

·    در این روند، زبان طبیعی به مثابه کد خودویژه مشترک همه، نقش خاصی به عهده می گیرد.

۵۳
·    اولا با از آن خود کردن زبان، سمتگیری ها و سمت بخشی های معنایی به علائم زبانی، یعنی مضامین (محتواهای) شیئی و معنوی اجتماعی فراگرفته می شوند.

۵۴
·    با فراگرفتن زبان، در رابطه معینی انتقال دانش اجتماعی، سنن و غیره ذخیره شده توسط نسل قدیم نیز صورت می گیرد.

۵۵
·    در این ضمن، امکان آن اما وجود دارد که پدیده هایی از واقعیت عینی انعکاس یابند، ذخیره شوند و انتقال داده شوند که به طور حسی قابل درک نیستند.

۵۶

·    بدون زبان، تفکر  انتزاعی، یعنی تفکر مفهومی و مخابره (انتقال از طریق هماندیشی) نتایج آن امکان ناپذیر است.

۵۷
·    ثانیا زبان با گذاشتن کلیشه سمتگیری قابل اجرا در اختیار تفکر به طرز بیواسطه ای در سازماندهی کردوکار فکری مداخله می کند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر