۱۳۹۳ خرداد ۱۱, یکشنبه

کسی که مثل هیچکس نیست.


فروغ فرخزاد
(1313 ـ 1345)
(1934 ـ 1966)
  
·        من خواب دیده ام که کسی می آید
·        من خواب یک ستاره ی قرمز دیده ‌ام
·        و پلک چشمم هی می پرد
·        و کفش هایم هی جفت می شوند
·        و کور شوم،
·        اگر دروغ  بگویم.

·        من خواب آن ستاره ی قرمز را
·        وقتی  که خواب نبودم، دیده ام

·        کسی می آید
·        کسی می آید
·        کسی دیگر
·        کسی بهتر.

·        کسی که مثل هیچکس نیست،
·        مثل پدر نیست،
·        مثل انسی نیست،
·        مثل یحیی نیست،
·        مثل مادر نیست
·        و مثل آن کسی است که باید باشد
·        و قدش از درخت های خانه ی معمار هم بلندتر است
·        و صورتش
·        از صورت امام زمان هم روشن تر
·        و از برادر سیدجواد هم
·        که رفته است،
·        و رخت پاسبانی پوشیده است، نمی ترسد
·        و از خود سیدجواد هم که تمام اتاق های منزل ما مال
·         اوست نمی ترسد.

·        و اسمش آنچنان که مادر
·        در اول نماز  و در آخر نماز صدایش می کند
·        یا قاضی القضات است 
·        یا حاجت الحاجات است 

·        و می تواند
·        تمام حرف های سخت کتاب کلاس سوم را
·        با چشم های بسته بخواند
·        و می تواند حتی هزار را
·        بی آنکه کم بیاورد،  از روی بیست میلیون بردارد
·        و می تواند از مغازه ی سیدجواد، هرچه که لازم دارد،
·        جنس نسیه بگیرد

·        و می تواند کاری کند که لامپ "الله "
·        که سبز بود،
·        مثل صبح سحر سبز بود،
·        دوباره روی آسمان مسجد مفتاحیان
·        روشن شود

·        آخ ....
·        چقدر روشنی خوب است!
·        چقدر روشنی خوب است!
·        و من چقدر دلم می خواهد
·        که یحیی
·        یک چارچرخه داشته باشد
·        و یک چراغ زنبوری

·        و من چقدر دلم می خواهد
·        که روی چارچرخه ی یحیی، میان هندوانه ها و خربزه ها
·        بنشینم
·        و دور میدان محمدیه بچرخم

·        آخ .....
·        چقدر دور میدان چرخیدن  خوب است!
·        چقدر روی پشت بام خوابیدن خوب است!
·        چقدر باغ ملی رفتن خوب است!
·        چقدر سینمای فردین خوب است!
·        و من چقدر از همه ی چیزهای خوب، خوشم  می آید
·        و من چقدر دلم می خواهد
·        که گیس دختر سید جواد را بکشم

·        چرا من اینهمه کوچک هستم
·        که در خیابان ها گم می شوم 
·        چرا پدر که اینهمه کوچک نیست
·        و در خیابان ها گم نمی شود
·        کاری نمی کند که آن کسی که به خواب من آمده است، روز
·        آمدنش را جلو بیندازد؟

·        و مردم محله کشتارگاه
·        که خاک باغچه هاشان هم خونی است
·        و آب حوض شان هم خونی است
·        و تخت کفش هاشان هم خونی است،
·        چرا کاری نمی کنند؟
·        چرا کاری نمی کنند؟

·         چقدر آفتاب زمستان تنبل است!

·        من پله های  پشت بام را جارو کرده ام
·        و شیشه های پنجره را هم شسته ام.

·        چرا پدر فقط باید
·        در خواب، خواب ببیند؟

·        من پله های  پشت بام را جارو کرده ام
·        و شیشه های پنجره را هم شسته ام.

·        کسی می آید
·        کسی می آید
·        کسی که در دلش با ما ست،
·        در نفسش با ما ست،
·         در صدایش با ما ست.

·        کسی که آمدنش  را
·        نمی شود گرفت
·        و دستبند زد و به زندان انداخت.

·        کسی که زیر رخت های  کهنه ی  یحیی بچه کرده است
·        و روز به  روز
·        بزرگ  می شود،  بزرگ می شود.

·        کسی که از باران، از صدای شرشر باران، از میان پچ و پچ گل های اطلسی
·        کسی که از آسمان توپخانه در شب آتش بازی می آید

·        و سفره را می اندازد
·        و نان را قسمت می کند
·        و پپسی را قسمت می کند.
·        و باغ ملی را قسمت می کند
·        و شربت سیاه سرفه را قسمت می کند
·        و روز اسم نویسی را قسمت می کند
·        و نمره ی مریضخانه را قسمت می کند
·        و چکمه های لاستیکی را قسمت می کند
·        و سینمای فردین را قسمت می کند
·        رخت های دختر سید جواد را قسمت می کند
·        و هرچه را که باد کرده باشد،  قسمت می کند
·        و سهم ما را می دهد
·        من خواب دیده ام ...

پایان 
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر