۱۳۹۳ تیر ۴, چهارشنبه

استالینیسم (39)


پروفسور دکتر ورنر هوفمن
برگردان میم حجری

فصل چهارم
فنومنولوژی استالینیسم شوروی
بخش دوم
رابطه استالینیسم با تئوری مارکسیستی

III
وجود و شعور
(وجود اجتماعی ـ شعور اجتماعی)
  ادامه

·        از همین جا می توان به درک دو گرایش خاص استالینیسم نایل آمد:

گرایش اول

1
·         در گرایش اول، برای کمک به تشکیل «شعور سوسیالیستی» مطلوب (در فقدان «وجود» (اجتماعی)  مادی لازم برای آن)، زیرپایه ای ملموس و قابل فهم برای عموم به «شعور سوسیالیستی» نسبت داده می شود که هنوز وجود ندارد و در آینده باید پدید آید.

2
·        ضمنا آنچه که قرار است، در آینده فراهم آید، به عنوان سطح «شرایط مادی» بیرونی نایله، به خورد مردم داده می شود.

·        (آرزو و ایدئال بدین طریق در فانتزی (در عالم خیال)  جامه واقعیت می پوشد. مترجم)

3
·        با نمایش تبلیغاتی مستمر مرحله رفاه عمومی، مرحله ای که هنوز به هیچوجه وجود ندارد، تلاش به عمل می آید که شکاف تاریخی موجود پر شود و ماهیت جامعه نوین واقعا موجود مولدین، در پرتو آینده ای از هر نظر مرفه، برای عموم تفهیم گردد.

4
·        شعبده بازی استالینیستی و تخمین پیشاپیش آینده، که با تفسیر هنرمندانه آمار و با تصویرسازی های بزرگوارانه ی  یکجانبه، هم برای مردم کشور خود و هم برای جهان خارج، مدینه فاضله مجازی می سازد، از این شکاف تاریخی میان امکان و واقعیت جامعه جوان و از نیاز به «شعوری» که از آن، حد اعلای «تکانه های تهییجی» انتظار می رود، نشئت می گیرد.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

5
·        برای این شعور (اجتماعی) باید ـ قبل از همه ـ افسانه بی چون و چرائی از «وجود» (اجتماعی)  سر هم بندی شود.

گرایش دوم

1
·        همزمان با گرایش اول، گرایش عام و بسیار خود ویژه استالینیسم عیان می گردد.

2
·        دنباله روی شعور اجتماعی از وجود اجتماعی، ناگهان به ولونتاریسم رهبری خاصی بدل می شود.

·        مراجعه کنید به  ولونتاریسم (اراده گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

3
·        شعور توده ها، به آگاهی وابسته به «موقعیت» محدود می شود، که پیش شرط مسکوت مانده ای است.

4
·        استالین در کتاب خود تحت عنوان «یا آنارشیسم و یا سوسیالیسم» برای توضیح رابطه وجود اجتماعی و شعور اجتماعی، کفاشی را مثال می زند که شعورش گام به گام بدنبال تغییر شرایط کارش تغییر می یابد.

الف
·        (این بدان معنی است که استالین میان وجود اجتماعی و شعور اجتماعی، نه رابطه دیالک تیکی، بلکه رابطه واره وابستگی را برسمیت می شناسد و تبلیغ می کند.

ب
·        وابستگی رابطه واره ای یکطرفه است و ربطی به رابطه دو جانبه و متقابل دیالک تیکی ندارد.

ت
·        استالین از دیالک تیک وجود اجتماعی و شعور اجتماعی، دیالک تیکواره همه چیز و هیچ می سازد. 

·         مراجعه کنید به وابستگی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری . مترجم)

5
·        خلق زحمتکش، زیر بار کار روزانه، هرگز نمی تواند تنها با اندیشیدن صرف به دورنمای یک آینده سوسیالیستی بزرگ، تکانه های ارادی خود را بطور مستمر نوسازی کند.

6
·        همانطور که لنین بدرستی می آموزد، کارگران هرگز نمی توانند بطور کلی، با اتکاء بر توان خویش، به چنین دورنمائی دست یابند.

7
·        اگر کارگران به حال خود رها شوند، هرگز نخواهند توانست از حد نوسازی «ترید ـ یونیونیستی» لباس کار خود فراتر روند.

8
·        از این رو ست که کارگران به رهبران سیاسی راهنما نیاز مبرم دارند:

الف
·        رهبرانی که خود را وقف بی قید و شرط امر پرولتاریا کرده اند.

ب
·        رهبرانی که نگرش تئوریکی مستدلی را در اختیار دارند و می توانند آن را با تسلط تمام بکار بندند و بسته به شرایط موجود پیاده کنند.

ت
·        و با تکیه بر این نگرش تئوریکی مستدل، طرح کلی استراتژیکی جنبش را تدوین می کنند و در اکسیون (عملیات) توده ها به کار می بندند.
·        (لنین، «چه باید کرد؟»، «مجموعه آثار»، جلد 5، ص 395)

9
·        تمامت آموزش لنین در زمینه نقش رهبری و سازماندهی سیاسی حزب طبقه کارگر را می توان از این بررسی سوسیولوژیکی (بررسی مبتنی بر جامعه شناسی) استخراج کرد.

10
·        در استالینیسم ـ اما ـ این نتیجه گرفته می شود که تشکیل شعور سوسیالیستی واقعی در «توده ها» به عهده رهبر است. 

11
·        فقط رهبر است که استثنا ست و قانون عام «دنباله روی تفکر از وجود» (وابستگی یکسویه شعور اجتماعی به وجود اجتماعی. مترجم) در حقش صادق نیست.

12
·        از این رو ست که ابتکار عمل به عهده رهبر گذاشته می شود و نقش خلاق توده ها، تنها پس از هوراکشی به رهبر و تأیید کورکورانه ی نظرات او و پس از تنزل آنها تا درجه غلام گوش به فرمان بی اراده، جامه واقعیت به خود می پوشد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر