۱۳۹۳ خرداد ۲۷, سه‌شنبه

جام جهانی جهان نمای فوتبال (3)



تحلیلی از یدالله سلطان پور



دیالک تیک فوتبال

·        دیالک تیک بغرنج و چندین لایه فوتبال شباهت ماهوی به دیالک تیک بغرنج و چندین لایه ی مذهب دارد:

1

·        فوتبال در جامعه و جهان طبقاتی، بسان مذهب، وحدت و پیوند واهی همه طبقاتی تولید و بازتولید می کند، تا تفرقه و تضاد واقعی ـ طبقاتی را پرده پوشی، تثبیت و تحکیم کند.
·        جلاد و قربانی، ستمگر و ستمکش، حاکم و محکوم، سیر و گرسنه ، استثمارگر و استثمار شونده تحت چتر مذهب و فوتبال بطور صوری و واهی به وحدت و پیوند صوری و واهی و خیالی می رسند:
·        اختلافات، تفاوت ها و تضادهای واقعی در مه غلیظی از اختلافات، تفاوت ها و تضادهای واهی و خیالی مذهبی و تیمی رنگ می بازند و عملا پرده پوشی، فراموش، حفظ، تثبیت و تحکیم می شوند.

2
·        همه اعضای همه طبقات اجتماعی ـ همه با هم ـ با ورود گلی به دروازه حریفی در همه ی سطوح روستائی، شهری، ملی، بین المللی شاد و یا غمگین می شوند.
·        همه با هم نعره می کشند، شیپور حمله به تیم «خود» را به غرش در می آورند و همه با هم پیروز می شوند و یا شکست می خورند، بی آنکه پیرزو شوند و یا شکست خورند.
·        فوتبال بسان مذهب توهم توحید واهی را در ضمیر توده تولید و بازتولید می کند تا حقیقت عینی را، یعنی تضادهای چرکین خون چکان اجتماعی و طبقاتی را ماستمالی کند و ابدیت بخشد.

3
·        فوتبال اما از سوی دیگر، بسان مذهب، تخم تضاد و تفرقه تصنعی و واهی می افشاند، تا امکان پیوند و وحدت واقعی را منفجر سازد.
·        به همین دلیل می توان دیالک تیک مذهب و دیالک تیک فوتبال را دیالک تیک پیوند و تضاد واهی و پیوند و تضاد واقعی تلقی کرد.

4
·        فوتبال بسان مذهب توده های مولد و زحمتکش را تحمیق می کند و در روندی بطور سیستماتیک و سنجیده نسبت به منافع واقعی خود بیگانه می سازد.
·        درست به همان سان که مذهب جنگ سنی و شیعه، دهری و ترسا، مسیحی و مسلمان به راه می اندازد، فوتبال هم در ساده ترین سلول های جامعه حتی تخم تفرقه می پاشد:
·        بدین طریق و ترفند گروه ها، سازمان ها و احزاب طبقاتی ـ توده ای جای خود را به تیم های فوتبال شمال و جنوب در روستا، تیم های روستاهای مختلف، تیم های شهرهای مختلف، تیم های کشورهای مختلف می دهند و به جای مبارزه طبقاتی، مسابقه لاینقطع فوتبال در همه سطوح ملی و جهانی نشانده می شود.

5

·        توده های مولد و زحمتکش عملا به دنبال نخود سیاه واهی فوتبال فرستاده می شوند.
·        توده های مولد و زحمتکش بطور منظم و سیستماتیک به بهانه طرفداری از تیم خود دشمن سوگندخورده خواهران و برادران طبقاتی خود می شوند.   
·        به ترفند فوتبال پیوند و وحدت ملی و بین المللی پرولتاریا منفجر می شود تا وحدت ملی و بین المللی طبقه حاکمه تحکیم شود.
·        جام های روستائی، شهری، ملی و بین المللی در حقیقت آلترناتیوهای عوامفریبانه برای پلنوم ها و کنگره های احزاب توده ای اند.
·        جام جهانی به عنوان مثال آلترناتیو و بدیلی برای بین الملل کارگری ـ کمونیستی است.

·        فوتبال اما فراتر از اینها ست:
·        فوتبال ام البدایل (مادر آلترناتیوها)  است:
·        فوتبال گنجینه بدیل ها و آلترناتیوهای معین و متنوع است.
·        فوتبال گنجینه الترناتیوهای واهی و کاذب برای الترناتیوهای ضروری و حیاتی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر