۱۳۹۳ تیر ۴, چهارشنبه

هماندیشی با نصرالله (3)

اثری از مجید افسر
شین میم شین

من سایه را جز از طریق شعرهای او نمی شناسم و هیچ اطلاعی بیش از آنچه که شعرهایش می گویند، ندارم و این کاملاً طبیعی است با در نظر گرفتن دیکتاتوری حاکم بر کشور ما.
و اما شما چه میزان از درون ایشان اطلاع دارید؟
نصرالله

1
·        ما نه روانشناس هستیم و نه روانکاو تا به تحلیل روندهای روانی کسی خطر کنیم.
·        ما در این مطلب مورد نظر شما، فقط نقل قولی از ایشان را مورد تأمل عینی قرار داده ایم.
·        همین و بس.

2
·        مارکسیسم ـ لنینیسم علمی از جنس علوم طبیعی است.
·        مارکسیست ـ لنینیست ها  در تحلیل نهائی به همان سان نظری را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند که زیست شناسی لجنی را زیر میکروسکوپ قرار می دهد و باکتری های آن را ایزوله و شناسائی می کند.

3
·        مارکسیست ـ لنینیست ها بلحاظ اسلوب بررسی چیزی کمتر از علمای علوم طبیعی ندارند.
·        فرق آنها با علمای علوم طبیعی این است که اسلوب شان نه عمدتا امپیریستی (مبتنی بر تجربه گرائی)، بلکه دیالک تیکی است.
·        مثلا امیزه ای از حسی ـ عقلی و تجربی ـ نظری (سنسوئال ـ راسیونال و امپیریکی ـ تئوریکی) است.

4
·        مارکسیسم ـ لنینیسم همه اسالیب همه علوم را در خود جذب کرده و توسعه داده است.
·        اسلوب دیالک تیکی ـ ماتریالیستی غنی ترین و همه جانبه ترین اسلوب بررسی در همه عرصه ها ست.

5
·        اگر کسی به شاهکار مارکس تحت عنوان «سرمایه» نظری بیندازد، متوجه می شود که او نه فقط سرمایه و جامعه سرمایه داری را بررسی رادیکال می کند، بلکه ضمنا  مفاهیم و مقولات و اسلوب و یا متد بررسی ماتریالیستی ـ دیالک تیکی را توسعه می دهد.
·        بخشی از  مفاهیم، مقولات و قوانینی را که ما ترجمه و منتشر می کنیم، مارکس شخصا و در همان اثر بزرگ خود توسعه داده است.

6
شما می دانید که بدون فاکت، سخن از تحلیل دیالکتیکی
و آنهم در مورد یک فرد ممکن نیست.

·        منظور از فاکت چیست؟
·        فاکت چه ربطی به اسلوب دیالک تیکی دارد؟

6
آیا می دانید قوانین دیالکتیکی در طبیعت بگونه ای
 و در جامعه انسانی به گونه دیگر عمل می کند؟

·        ما نمی دانیم، این ادعای از ریشه نادرست متعلق به کیست.
·        ولی از همین جمله معلوم می شود که او نه معنی و موضوع  ماتریالیسم دیالک تیکی را می داند و نه قوانین دیالک تیکی را می شناسد:

الف
·        موضوع ماتریالیسم دیالک تیکی کل هستی است.
·        موضوع ماتریالیسم دیالک تیکی عام ترین قوانین و قانونمندی های همه فرم های حرت ماده (طبیعت، جامعه، تفکر) است.

ب
·         مفاهیم و مقولات و قوانین ماتریالیسم دیالک تیکی شامل حال همه پدیده های طبیعی، اجتماعی و فکری می شوند.

مثال
·        دیالک تیک فرم و محتوا که سعدی در صدها فرم بسط و تعمیم می دهد.
·        کسی نمی تواند در هیچکدام از فرم های حرکتی ماده (طبیعت، جامعه و تفکر) موردی پیدا کند که این قانون ماتریالیستی ـ دیالک تیکی (به قول امیر نیک آیین) در آن اعتبار نداشته باشد و صادق نباشد.

ت
·        موضوع ماتریالیسم تاریخی ـ به مثابه دومین ستون فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ـ عام ترین قوانین و قانونمندی های جامعه بشری بطور کلی است.
·        یعنی ماتریالیسم تاریخی عام ترین قوانین و قانونمندی های  همه فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی (جامعه اشتراکی آغازین، برده داری، فئودالیسم و الی آخر)  را موضوع بررسی خود دارد.
·         مفاهیم و مقولات و قوانین ماتریالیسم تاریخی بسط و تعمیم  مفاهیم و مقولات و قوانین ماتریالیسم دیالک تیکی بر جامعه بشری است.

پ
·        موضوع تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی ـ به مثابه سومین ستون فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی ـ عام ترین قوانین و قانونمندی های تفکر بشری است.

7
آیا می دانید قوانین دیالکتیکی در طبیعت بگونه ای
 و در جامعه انسانی به گونه دیگر عمل می کنند؟

·        منظور مدعی از قوانین دیالک تیکی چیست؟

·        ما قوانین دیالک تیکی ترجمه و منتشر کرده ایم:
·        قوانین اساسی دیالک تیک به شرح زیرند:
·        وحدت و «مبارزه» اضداد
·        کیفیت و کمیت
·        نفی نفی.

·        ماهیت تئوری توسعه دیالک تیکی را می توان در سه قانون اصلی زیرین خلاصه کرد:

الف
قانون وحدت و «مبارزه» اضداد

·        بنا بر قانون وحدت و «مبارزه» اضداد، نیروی محرکه حرکت و توسعه چیزها و پدیده ها تضادهای درونی آنها ست، به عبارت دیگر حرکت یعنی خود جنبی.

ب
قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی و یا بر عکس

·        بنا بر قانون گذار از تغییرات کمی به تغییرات کیفی و یا بر عکس، توسعه نه به معنی تغییرات کمی ساده، یعنی اوولوسیون، بلکه وحدت کمیت و کیفیت، اوولوسیون و روولوسیون (انقلاب)، پیوست و گسست است.

ت
قانون نفی نفی

·        بنا بر قانون نفی نفی، توسعه به معنی ارتقاء به مرحله عالی تر فهمیده می شود، نه به معنی نابودی و تخریب کهنه.
·        به عبارت دیگر توسعه یعنی روند دیالک تیکی نفی که در طی آن کهنه مغلوب می گردد، ولی در عین حال جوانب مثبت و توسعه یابنده آن حفظ و توسعه داده می شوند.

8
آیا می دانید قوانین دیالکتیکی در طبیعت بگونه ای
و در جامعه انسانی به گونه دیگر عمل می کند؟

·        کدامیک از این سه قانون دیالک تیکی در طبیعت به گونه ای و در جامعه به گونه دیگر عمل می کند؟
·        ضمنا منظور از مفهوم «عمل کردن به گونه دیگر» چیست؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر