۱۳۹۳ تیر ۵, پنجشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (2)


بررسی تاریخ توسعه ی فلسفه کلاسیک بورژوائی  
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان شین میم شین

16
·        تفاوت نومینالیسم با اسکولاتیک در رابطه با مسئله  مفاهیم عام (یونیورسال ها) بوده است.

17
·        از نقطه نظر نومینالیسم،  مفاهیم عام فقط نام هائی اند که در عالم واقع چیزی منطبق با آنها یافت نمی شود.

18
·        اینجا باید توجه داشت که در چالش نومینالیسم با دیگر جریانات اسکولاستیک، فقط مسئله معرفتی ـ نظری (یعنی فقط مسئله مربوط به تئوری شناخت) مطرح نبوده است.  

19
·        در پشت سر پاسخ به مسئله  مفاهیم عام به مثابه نام های خشک و خالی، روندهای تخمیری و لایه های اجتماعی مطرح بوده اند و نومینالیسم با این فرمول، متناسب با آن زمان، به نمایندگی از منافع این روندها برخاسته است.

20
·        از این رو، باید در رابطه با این درک (استنباط) نومینالیسم از  مفاهیم عام گفت که آن جریان فلسفی مترقی قرون وسطای اروپا بوده و حاملین آن، عناصر بورژوائی آغازین بوده اند که در شهرهای قرون وسطی تشکیل شده بودند.

21
·        نومینالیسم را در اجرای پیگیرانه و قاطعانه اش می توان فرمی از تفکر ماتریالیستی در آن زمان محسوب داشت.
·        نومینالیسم در فرم های بعدی اش را ضمنا می توان پیشفرم جهان بینی بورژوائی آغازین نامید.
  
22
·        نمایندگان اصلی نومینالیسم در قرون 11 و 12 میلادی (نومینالیسم قدیمی و یا آغازین)، قبل از همه به شرح زیر بوده اند:

الف
 یوهانس روسلین (1050 ـ 1124)
فیلسوف، تئولوگ
معلم ابلارد
نماینده سرسخت نومینالیسم آغازین

·        یوهانس روسلین

ب
 پطر ابلارد (1079 ـ 1142) و هلوئیزه
فیلسوف قرون وسطی
نماینده برجسته نومینالیسم آغازین در اسکولاستیک آغازین
مدرس تئولوژی پاریس، منطق، دیالک تیک
قرن ها قبل از روشنگری تقدم خرد را (نه فقط در فلسفه) نمایندگی می کرد. 

·        پطر ابلارد

23
 ویلهلم اوکهام (1285 ـ 1348)
فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی
تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین
نماینده اصلی نومینالیسم واپسین
موضوعات آثار او
منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی

·        نمایندگان نومینالیسم در قرن 14 میلادی (نومینالیسم جوان و یا واپسین)، ویلهلم اوکهام و پیروان او بوده اند.

24
·        درک نومینالیستی از  مفاهیم عام به معانی زیر بوده است:

الف
·         مفاهیم عام واقعیت ندارند.
·         مفاهیم عام، واقعی و یا رئال نیستند.

ب
·        در عالم واقع، فقط چیزهای منفرد وجود دارند.

·        مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری   

ت
·         مفاهیم عام فقط اسامی جمع برای چیزهای مشخص اند.
·        یعنی مفاهیم عام از طریق تجرید چیزهای مشخص تشکیل شده اند.

·        مراجعه کنید به تجرید، دیالک تیک مجرد و مشخص در تارنمای دایرة المعارف روشنگری  

24
·        بنظر روسلین،  مفاهیم عام فقط نام هائی اند.
·         مفاهیم عام واژه های محض اند.
·        توخالی و بی معنی اند.

25
·         مفاهیم عام اما بنظر اوکهام، نام هائی به مثابه طرح ها، اصطلاحات، علائم و مضامین (محتواهای) معنوی اند و در عالم تفکر، بیانگر چیزهای مشخص اند و تفکر بشری به واسطه آنها چیزهای مشخص را علامتگذاری و کاراکتریزه می کند.

26
·        علاوه بر این دو جریان نومینالیستی آغازین و واپسین، جریانات نومینالیستی دیگری هم وجود داشته اند که در نکاتی به یکی از این دو جریان اصلی نزدیک و یا دور بوده اند.
·        اما بلحاظ درک و یا استنباط  مفاهیم عام، تعیین کننده ماهیت نومینالیسم نبوده اند.
·        اگرچه آنها حاوی تیز اندیشی های خاص خود بوده اند، ولی در توسعه تفکر فلسفی نقش تعیین کننده ای به عهده نداشته اند.

27
·        نقش تعیین کننده ی نوین و پیشرفتگرای نومینالیسم عبارت بود از تأکید بی قید و شرط بر وجود چیزهای منفرد و افراد و واقعی تلقی کردن فقط آنها.
·        به عبارت مدرنتر، تأکید بر وجود چیزهای محسوس، مرئی، منفرد و واقعی تلقی کردن فقط آنها.

28
·        این تز اصلی نومینالیسم ـ قبل از همه ـ به نمایندگان آن نسبت داده شده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر