۱۳۹۳ تیر ۴, چهارشنبه

تصویر (نقش) (2) (بخش آخر)


پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
پروفسور مانفرد بور
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

بخش دوم
نتیجه عملیات تصویرسازی

1
·        اگر ما تصویرسازی را بمثابه یک روند در نظر نگیریم، بلکه به عنوان رابطه ای ایستا تلقی کنیم که در آن الف در ب تصویر خود را نشان می دهد (عرصه متغیر الف عرصه تصاویر اولیه است و عرصه متغیر ب عرصه عکس ها و تصاویر)، آنگاه به این نتیجه می رسیم که عکس ها و تصاویر عناصر مجموعه ای را تشکیل می دهند که تابع مجموعه دیگر است.

2
·        اگر پ مجموعه چیزها، خواص و غیره باشد که از آنها تصویرسازی به عمل می آید، (پ پریم) مجموعه افکار، مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره باشد، که تصاویر بر روی آنها نقش می شوند، آنگاه عناصر مجموعه دوم (پ پریم) راعکس ها و تصاویر عناصر مجموعه اول (پ) می نامند.

3
·        اگر انسان ها حقیقت مطلق را در اختیار داشتند، آنگاه هر عنصر مجموعه اول دقیقا با هر عنصر مجموعه دوم انطباق پیدا می کرد.

4
·        اما از آنجا که این امر تنها شامل حال زیرعرصه های علوم شده و می تواند بشود، پس مجموعه (پ) مورد تصویربرداری قرار نمی گیرد، بلکه فقط از آن تصویر برداری می شود.

5
·        اما چون از سوی دیگر کلیه عناصر مجموعه (پ) مطابق با تصاویر اولیه نیستند (انسان ها می توانند با استفاده از پراتیک  به ابتکار آزادانه روح به خلق چیزهائی در ذهن خود نایل آیند که در عالم واقع چیزی منطبق بر آنها وجود نداشته باشد)، پس در تصویرسازی، نه  تصویر اندازی بر مجموعه (پ پریم)، بلکه تصویر اندازی در مجموعه (پ پریم) صورت می گیرد.

6
·        بنابرین عرصه افکار، مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره وسیعتر از عرصه تصاویر واقعیت عینی است.   

7
·        سیر تاریخ علوم نشان می دهد که آفریده های فکری از این دست نیز در آخرین تحلیل تصاویری بیش نیستند.
·        (هندسه غیراقلیدسی و یا جبر غیرکوموتاتیف ـ در آغاز ـ آفریده های صرف روح بشری بوده اند که بعدها خود را بمثابه تصاویر ریاضی امور عینی ـ واقعی نشان داده اند.)

·        مراجعه کنید به تصویربرداری، تصویرتئوری در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر