پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
آنالیز و سنتز در عصر جدید
نیوتون
اسحاق نیوتون
(۱۶۴۲ ـ ۱۷۲۷)
فیزیکدان، ریاضی دان، ستاره شناس، کیمیاگر، فیلسوف و کارمند دولتی
سرگردان میان تئولوژی طبیعی، علوم طبیعی و فلسفه
۱
· آنالیز و سنتز به همان سان هم برای نیوتون که متد آنالیتیکی و متد سنته تیکی را بدون واسطه ای با متد استنتاجی و یا استقرائی پیوند می دهد، جدا از یکدیگر می مانند.
· مراجعه کنید به استنتاج، استقراء
استقراء
(ددوکسیون)
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8172
پایان
استنتاج قیاسی
(مقایسه)
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8182
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8185
پایان
۲
· در آنالیز به کمک مشاهده و آزمایش، از معلول ها، علت ها نتیجه گرفته می شوند و از مرکب ها، ساده ها.
۳
· سنتز از توضیح پدیده ها به کمک اصول عام تشکیل می یابد.
۴
· متد سنته تیکی (ترکیبی) به اثبات معارف جدیدی می پردازد که متد آنالیتیکی به همراه آورده است.
۵
· آنالیز از نظر زمانی قبل از سنتز وجود داشه است.
کانت
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
۱
· جدا کردن و در مقابل هم قرار دادن متافیزیکی آنالیز و سنتز با کانت هم به جای خود می ماند و به صورت در مقابل هم قرار دادن منطق عام و منطق ترانسندنتال در می آید که یکی با کردوکار آنالیتیکی فهم مطابقت دارد و دیگری با کردوکار سنته تیکی فهم:
الف
· «از طریق آنالیز، تصورات مختلف در قالب یک مفهوم ریخته می شوند (که حوزه عمل منطق عام است.)
ب
· اما منطق ترانسندنتال نه ریختن تصورات در قالب مفهوم، بلکه ریختن سنتز (ترکیب) صرف تصورات در قالب مفهوم را می آموزد.»
· (کانت، «ب ۱۰۴»)
۲
· به نظر کانت آنالیز نمی تواند دانش جدیدی را پدید آورد.
۳
· برای اینکه آنالیز فقط به تجزیه آنچه که هست، بسنده می کند.
· ولی هر دانشی تنها به مثابه سنتز امکان پذیر می گردد.
۴
· ضمنا دلیل سنتز نه در خود اوبژکت، بلکه در سوبژکت شناسنده است.
۵
· از این رو، سنتز نیز اگرچه تنها فرم دانش است، ولی به معنی حقیقت عینی، به معنی دانش نسبت به «چیزهای در خود» نیست.»
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر