۱۴۰۲ اردیبهشت ۲۷, چهارشنبه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۱۲۰)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین
 

۴

در چنگ می فشارد بازوبند

 

فشردن بازوبند در چنگ از سوی سهراب

تأییدی بر صحت حدس و گمان ما ست:

به زبان شکسپیر،

 روح سهراب پس از شنیدن تئوری حکیم طوس از قفس تن به در می زند

و

 در کالبد سوبژکت انقلابی فردا حلول می کند،

با درس های گرانبهائی در حافظه از کرد و کار دیروز خویش.

 

 

۵

آرام می نشیند، می لغزد، می خسبد

بر پهنه کتاب

چون سایه ای سبک

قویی به روی آب

 

نشست آرام، لغزش و خفت سهراب

 بر آرامش روحی و روانی او دلالت دارد:

او در تمامت طول گفتگو با حکیم طوس در صفحات شاهنامه ی گشوده ایستاده بود.

از خشم می خروشید، کف بر لب پرخاش می کرد و دلیلی بر خطای مرگبار خود می جست.

سهراب پس از جذب و هضم تئوری حکیم طوس،

پس از نفوذ تئوری در روحش،

آرامش روحی و روانی کسب می کند و بسان کودکی لبریز از شادی، بر گهواره شهنامه می نشیند، می غلتد و می خسبد.

تصور و تصویر سیاوش از این حالت

 فوق العاده زیبا و پرمعنا ست:

 

الف

بسان سایه ای سبک که تجسم تخلیه پرخاش و خشم و رهائی از سنگینی سرگیجه و سردرگمی است!

 

ب

بسان قوئی بر روی آب که تجسم آرامش ایدئال است.

 

 ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر