تحلیلی
از
۶
اما حکیم
اشک نگین کرده در نگاه
آهسته
آنچنان که یکی طفل خفته را
بردارد از زمین و در آغوش بفشرد،
بندد دو بال دفتر از هم گشوده را
افشان ز چشم، شبنم سرخی به برگ ها
حکیم اما بر خلاف سهراب اندوهگین است.
چرا و به چه دلیل؟
چرا باید کسی که با مواعظ خود شوریده ای را آرامش می بخشد و شاد می سازد،
خود غمگین باشد و خون بگرید؟
۷
سیاوش
در این بند شعر
نحوه تشکیل آثار هنری را نشان خواننده می دهد:
تراژدی سهراب و رستم نه به میل فردوسی، بلکه برعکس، بر خلاف میل و اشتیاق و آرزوی او تحریر می یابد.
یعنی از سوی جبر عینی هستی اجتماعی دیکته می شود.
در دیالک تیک جبر و اختیار، نقش تعیین کننده از آن جبر است.
همین واکنش را لئو تولستوی در رابطه با رمان بزرگ خود تحت عنوان «جنگ و صلح» داشته است.
لئو تولستوی
(۱۸۲۸ ـ ۱۹۱۰)
نویسنده روس
نویسنده رمان های رئالیستی
آثار مهم:
جنگ و صلح
آنا کارینینا
مرگ قهرمان رمان نه به میل او، بلکه به فرمان جبر تاریخ صورت گرفته است.
و گرنه خود او خون می گریسته است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر