۱۴۰۲ خرداد ۱, دوشنبه

تحلیل دیگری از تراژدی «مهره سرخ» ـ شاهکار سیاوش کسرایی (۱۲۱)

 Siyavash Kasraei.jpg 

تحلیلی 

از

شین میم شین

 

۶

اما حکیم

اشک نگین کرده در نگاه

آهسته

آنچنان که یکی طفل خفته را

بردارد از زمین و در آغوش بفشرد،

بندد دو بال دفتر از هم گشوده را

افشان ز چشم، شبنم سرخی به برگ ها

 

حکیم اما بر خلاف سهراب اندوهگین است.

 

چرا و به چه دلیل؟

 

چرا باید کسی که با مواعظ خود شوریده ای را آرامش می بخشد و شاد می سازد،

 خود غمگین باشد و خون بگرید؟

 

۷

سیاوش

 در این بند شعر

 نحوه تشکیل آثار هنری را نشان خواننده می دهد:

تراژدی سهراب و رستم نه به میل فردوسی، بلکه برعکس، بر خلاف میل و اشتیاق و آرزوی او تحریر می یابد.

یعنی از سوی جبر عینی هستی اجتماعی دیکته می شود.

در دیالک تیک جبر و اختیار، نقش تعیین کننده از آن جبر است.

  

همین واکنش را لئو تولستوی در رابطه با رمان بزرگ خود تحت عنوان «جنگ و صلح» داشته است.

 

 لئو تولستوی

(۱۸۲۸ ـ ۱۹۱۰)

نویسنده روس

نویسنده رمان های رئالیستی

آثار مهم:

جنگ و صلح

آنا کارینینا

 


مرگ قهرمان رمان نه به میل او، بلکه به فرمان جبر تاریخ صورت گرفته است.

و گرنه خود او خون می گریسته است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر