تحلیلی
از
شین میم شین
آرش کمانگیر
(شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۳۷)
۴
دلم را در میان دست می گیرم
و می افشارمش در چنگ
· چرا دل را و نه چیز دیگر را؟
· برای پاسخ به این پرسش باید با مقوله ی دل در فرهنگ توده آشنا شد.
· دل در قاموس توده، مخزن عشق بوده است.
· آرش نه پهلوانی خودخواه و خودستا و از خود راضی، بلکه سپاهی مردی پرورش یافته در مکتب توده و پرستنده آگاه توده بوده است.
· انسجام منطقی و پیگیری استدلالی این بند شعر در این است که آرش بلافاصله به توضیح دل می پردازد.
· سیاوش می خواهد مسئله مطروحه را برای خواننده و شنونده تئوریزه کند.
· به همین دلیل دست به استدلال و اثبات قضیه می زند:
۵
دل این جام پر از کین پر از خون را
دل این بی تاب خشم آهنگ
· دل در قاموس آرش و سیاوش، جام خون و کین و خشم و شور است.
· چنین دلی اما به چه کار می آید؟
۶
که تا نوشم به نام فتح تان
در
بزم
که تا کوبم به جام قلب تان
در
رزم
· جواب سیاوش به این سؤال همین است:
· جام پر از خون و خشم و کین و شور دل آرش برای نوشیدن به نام فتح توده در بزم و برای کوبیدن به جام قلب توده در رزم است.
· جام دل آرش در آن واحد دو فونکسیون متفاوت دارد:
الف
· در بزم محتوای جام به نام فتح توده سر کشیده می شود.
ب
· در رزم، جام آرش به جام قلب توده کوبیده می شود.
۷
که تا نوشم به نام فتح تان در بزم
که تا کوبم به جام قلب تان در رزم
· سیاوش بدین طریق، دیالک تیک ساختار و فونکسیون را به شکل دیالک تیک جام و بزم از سوئی و دیالک تیک جام و رزم از سوی دیگر بسط و تعمیم می دهد.
· این بدان معنی است که ساختار واحدی در آن واحد دو فونکسیون (کارکرد) به عهده دارد:
· جام دل آرش در بزم، فونکسیونی و در رزم فونکسیونی دیگر به عهده می گیرد.
· اما چرا و به چه دلیل ساختار جام دل هم برای نوشیدن به نام فتح توده در بزم (فونکسیون اول) و هم برای کوبیدن به جام قلب توده در رزم (فونکسیون دوم) مناسب است؟
۸
که جام کینه از سنگ است
· انگار سیاوش پرسش ما را پیشاپیش حدس زده است.
· آن سان که بلافاصله پاسخ درخور بدان می دهد:
· جام دل آرش از سنگ است و محتوای آن از کین و خشم و شور و خون.
· به همین دلیل هم در بزم به کار می آید و هم در رزم.
· اگر کسی دلیل بهتر و قوی تری می خواهد، سیاوش از این بابت مشکلی و غمی ندارد؟
۹
به بزم ما و رزم ما سبو و سنگ را جنگ است
· هم در بزم توده و هم در رزم توده جنگی در جریان است:
جنگ جام و سبو در بزم
جنگ سنگ و سبو در رزم.
· جام دل آرش نیز دیالک تیکی از سنگ و سبو ست:
· جام دل آرش ساختاری دارد که هم فونکسیون جام شراب را ایفا می کند و هم فونکسیون ساز و برگ جنگی را.
· برای اینکه جام دل آرش از جنس صخره و سنگ است و نه از جنس سفال و شیشه.
· وقتی از انسجام منطقی و پیگیری استدلالی در این بند شعر سیاوش سخن می گوییم، به همین دلایل است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر