پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور
برگردان
شین میم شین
۱
· انیمیسم عبارت است از باور به موجودات غیرمادی:
الف
· انسانیت بخشیدن به پدیده های طبیعی و اجتماعی.
ب
· روحمندی قائل شدن به پدیده های طبیعی و اجتماعی.
پ
· حیاتمندی قائل شدن خیالی به پدیده های طبیعی و اجتماعی.
۲
ادوارد بورنت تایلر
(۱۸۳۲ ـ ۱۹۱۷)
آنتروپولوگ انگلیسی با نگرش اوولوسیونیستی
مؤلف کتاب «فرهنگ بدوی» (۱۸۷۱) و مؤسس فرهنگ شناسی
موضوعات پژوهش او
میتولوژی و ادیان «بدوی»
· در پژوهش های ادوارد تایلر تحت عنوان «فرهنگ بدوی» برای اولین بار واژه «انیمیسم» جهت مشخص کردن اعتقاد مردم به ارواح و اشباح معین در مراحل پیشین توسعه اجتماعی به کار برده شد.
۳
· در «تاریخ مذاهب» که از قلم مورخین بورژوائی تراوش یافته، انیمیسم به مثابه اولین مذهب و یا اولین مرحله مذهب، مذهب بدوی به طور کلی قلمداد می شود.
۴
· فرم های نمودین انیمیسم اما بسیار متنوعند و از مبانی تاریخی متفاوت بیشماری سرچشمه می گیرند و نمی توان آن را به عنوان نوع معینی از مذاهب طبقه بندی کرد.
۵
· فرم های نمودین انیمیسم را می توان به شرح زیر نام برد:
الف
· انسانیت بخشیدن به امراض (ارواح مورد نظر شامان ها)
ب
· ارواح اسرارآمیز مؤثر در مراسم انجمن های سری.
پ
· باور به ارواح طبیعی (روح آب، روح جنگل، روح کوه)، که برای انسان ها از اهمیت متفاوتی برخوردار بوده اند.
ت
· باور به روح غیرمادی انسانی و فرشته ها، اجنه، شیاطین، دیو و غیره که در مذاهب پیشرفته معروف به مذاهب جهانی، به ویژه در مسیحیت، اسلام و بودیسم یافت می شود.
۶
· تصورات انیمیستی در کلیه مذاهب با شدت و ضعف مختلف یافت می شوند.
۷
· انیمیسم و کلیه نگرش های مذهبی محصول شرایط اجتماعی ـ اقتصادی حاکم بر جوامع طبقاتی اند.
۸
· در پیدایش تصورات انیمیستی علاوه بر منابع عام مذهبی ـ تخیلی وارونه سازی واقعیت (هراس از قوای طبیعی و در جوامع طبقاتی، هراس از قوای کور دخیل در حوادث اجتماعی)، خواب دیدن (به ویژه الهام، خلسه، حالات وجد و حال، به خواب دیدن مرده ها، زنده ها و شخص خود، تصاویر رؤیائی به مثابه وحی و الهام و غیره) و مشاهده جنازه انسان ها (که در میان خلق های ابتدائی بیشماری تصور «احیای مرده ها» رایج است) نیز نقش بازی می کنند.
۹
· تصورات انیمیستی ـ به طور کلی ـ زاییده تخیل منعکس کننده اند و همواره ـ اگر به احکام اساطیری بسنده نکنند ـ یک رابطه مذهبی را تشکیل می دهند:
· در تصورات انیمیستی به مخلوقات فکری تخیلی عینیت بخشیده می شود و به مثابه نیروئی مؤثر در مقابل انسان قرار داده می شوند و عوامل عینی طبیعی و اجتماعی که در مراحل توسعه اجتماعی معینی از سوی انسان ها به مثابه «قدرتی بیگانه» احساس می شوند، در قالب تصورات روحی و خیالی به صورت مخدوش عرضه می شوند.
۱۰
· ماهیت انیمیسم در از آن خود کردن و قابل فهم کردن تخیلی پیوندهای طبیعت و جامعه است که انسان ها را به نحوی از انحاء تحت تأثیر قرار می دهند، بدون اینکه از سوی انسان ها درک شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر