گاردین
نشریه حزب کمونیست استرالیا
(۱۳ مارس ۲۰۱۹)
برگرفته
از
«کتابخانه یادبود مارکس»
در
مورنینگ استار
تارنگاشت عدالت
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
لباس پوشیدن و تولید لباس
مختص بشر است.
حریف
۱
عجب حزب کمونیستی استرالیا دارد
که
دست کم و نیست های طویله جماران
را
از پشت بسته است.
۲
ابنای بشر
هم
روزی روزگاری حیوان بوده اند
و
بسان حیوانات
با
البسه درخور
از
مادر زاده می شدند.
طبیعت خر نیست.
۳
ابنای بشر پس از خروج از عالم حیوانی
بخش مهمی از دارائی طبیعی خود
را
با
دارائی جامعه ای
تعویض کرده اند.
۴
کفش و کلاه و دستکش و شال گردن و لباس و غیره
از دستاوردهای اجتماعی اند.
سند روش محیط زیستی یا عملی
از
جزئیات زینت بدن وجود ندارد.
این تنها «مد» است.
حریف
۱
زینت بدن
هم
در عالم جانوران رواج دارد
و
هم
در عالم انسان ها.
بی آنکه ربطی به مد داشته باشد.
تن آرایی
خود
یکی از تسلیحات مهم و مؤثر استتار و بقا ست.
مثلا
ماران
برای هراس افکندن در دل دشمنان
رنگ های متوع کسب می کنند.
پرندگان
برای جلب توجه جنس مخالف
فرم ها و رنگ های مختلف کسب می کنند.
انسان ها
نیز
هم
برای جلب توجه جنس مخالف و خدایان و غیره
نیز
اندام خود
را
تزیین می کنند.
لباس در جوامع برده داری و فئودالی
برای تأکید بر تمایزات اجتماعی و حفظ آنها
مبدل شده است.
حریف
لباس
قبل از همه
به جایگاه
اجتماعی افراد بستگی داشته است
و
نه
به
مد.
اعضای طبقات حاکمه
(اشرافیت برده دار و فئودال و روحانی)
بسان
توده های برده و رعیت و پیشه ور و غیره
لباس و کفش و جوراب و کلاه و غیره خاص خود
را
داشته اند.
این چیزها ربطی به مد نداشته اند.
مد
پدیده ای کاپیتالیستی
است.
مقوله مد
باید تعریف شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر